Trafikudvalget 2006-07
L 159 Bilag 20
Offentligt
379234_0001.png
379234_0002.png
Til Folketingets Trafikudvalg29.5. 2007
Den 8. februar i år var repræsentanter for Marmorkirkens menighedsråd i foretrædefor Folketingets Trafikudvalg. Ved foretrædet fremlagde rådets repræsentanter samtdets rådgivere, arkitekt og ingeniør, betænkeligheder ved placeringen af enmetrostation ved Marmorkirken.Efterfølgende stillede udvalget spørgsmål til ministeren (spørgsmål 147 fratrafikudvalget)Af svaret fremgår det, at ministeren henholder sig til Metroselskabets hidtidigeredegørelser og tilsagn om, at man ”så vidt muligt” vil tage hensyn til Marmorkirkenssærlige forhold. Ligeledes fremgår det, at man ikke mener, der vil være grund til atbore ned i kirkens fundamenter, uden at der nærmere angives konkrete oplysninger iden forbindelse.Der gives imidlertid ikke nogen konkrete anvisninger på, hvorledes man vil sikre sig,og der er heller ingen tilsagn om, at stationen vil blive rykket længere væk fra kirken,således som det efter vore rådgiveres opfattelse er nødvendigt.For at få præciseret ministeriets svar og for at få mere konkrete oplysninger, harmenighedsrådet derfor skrevet til Trafikministeriet, kontorchef Dorthe Nøhr Pedersen,for at fremskaffe mere konkrete oplysninger. I henvendelsen pr. mail skrev vi - medhenvisning til et notat fra kirkens rådgivere - bl.a.:“Vi vil således gerne have yderligere et par detaljer klarlagt og sikkerhed for, hvorstationen placeres og en mere præcis angivelse af de store arbejders placering iforhold til kirkens murværk.”Forespørgslen samt arkitekternes notat vedlægges.Svaret på forespørgslen fremkom den 9. maj og blev herefter behandlet på mødemellem repræsentanter for menighedsrådet og kirkens rådgivere forleden. Det er iforlængelse af dette møde, vi nu henvender os til udvalget.Af ministeriets svar fra 9. maj fremgår det, at ”de videre overvejelser omanlægsarbejderne ved Frederiks Kirke må afvente at rådgiverkonsortiet, der skaldække bygge- og anlægsarbejder, er kommet på plads og er parat til sammen medMetroselskabet at tage fat på næste fase af projektet, herunder en detaljeretbearbejdning af de samlede bygge- og anlægsopgaver omfattende bl.a. 17 stationer,23 skakte og knap 17 km tunnelstrækning.”Således er der ikke givet noget tilsagn om, hvorledes kirken sikres ved det kommendebyggeri. Vi ved ikke, om man stadig planlægger at etablere dybe skakte klods op adkirken eller hvorledes man vil sikre, at kirkens rum efter ibrugtagningen af metroenikke ødelægges af lyde fra metrovognene.Vi anmoder derfor udvalget om at sikre, at der i udbudsmaterialet tages højde for, atprojekteringen ikke må indebære nogen fare for kirken, hverken i etablerings- eller idriftsfasen.
Vi er på den ene side glade for, at Metroselskabet ønsker fortsat dialog med kirken,hvilket vi også hidtil har deltaget i med glæde. Men vores erfaringer er også, atselskabet er meget opsat på, at der ikke kan forhandles om placeringen af enmetrostation ved kirken. Derfor har vi brug for en utvetydig tilkendegivelse framinister og udvalg. Det er ikke nok, at der fra Metroselskabets side tilkendegivesvelvilje og hensigter. Vi erindrer om, at samme selskab i første projekteringsfasepåtænkte nedrivning af kirkens søjleportal mod Bredgade, dernæst påtænktenedrivning af kirkens bageste konstruktion, og at vi på den baggrund gerne vil haveen sikkerhed for, at der ikke fremtidigt skulle kunne ske lignende dispostitioner,dersom det gode samarbejde skulle geråde ud i indbyrdes uenigheder, ogMetroselskabet så vælger at afbryde samarbejdet og arbejde videre uden hensyn tilkirkens evt. indsigelser.Venlig hilsenPå menighedsrådets vegne
Mikkel WoldSognepræst ved Marmorkirken