Trafikudvalget 2006-07
L 159 Bilag 20
Offentligt
379235_0001.png
379235_0002.png
Udkast
DEPARTEMENTET
Sognepræst ved MarmorkirkenMikkel Wold
Dato9. maj 2007J. nr.564-23Deres ref.Sagsbeh. IBEN
Transport- og EnergiministerietKollektiv trafikkontoretFrederiksholms Kanal 27 F1220 København K[email protected]
Kære Mikkel Wold.Folketinget behandler lige nu forslag til Lov om en Cityring og forslag til en lov,der organisatorisk samler alle metroopgaverne i et nyt selskab, ”Metroselska-bet”.Ørestadsselskabet er samtidigt i gang med udbud af hovedparten af de rådgiv-ningsydelser, der i løbet af de næste tre år skal føre frem til start af de egentligeanlægsprojekter.Forudsat at de to nævnte love som påregnet vedtages i Folketinget før sommer-ferien, forventes der i det tidlige efterår indgået kontrakt mellem Metroselska-bet og de vindende rådgiverkonsortier, ét dækkende bygge- og anlægsområdetog ét dækkende det banetekniske område. Den endelige vedtagelse af de to lovegiver også mulighed for iværksættelsen af et stort, allerede udbudt geotekniskundersøgelsesprogram.De videre overvejelser om anlægsarbejderne ved Frederiks Kirke må afvente atrådgiverkonsortiet, der skal dække bygge- og anlægsarbejder, er kommet påplads og er parat til sammen med Metroselskabet at tage fat på næste fase afprojektet, herunder en detaljeret bearbejdning af de samlede bygge- og anlægs-opgaver omfattende bl.a. 17 stationer, 23 skakte og knap 17 km tunnelstræk-ning.For den gode ordens skyld skal jeg dog præcisere, at bygge- og anlægsarbejder-ne ligesom på metroens første etaper forudsættes udbudt i totalentreprise,hvorfor de helt præcise konstruktioner og udførelsesmetoder først vil blive fast-lagt under totalentreprenørens detailprojektering. Indgåelse af en totalentre-prisekontrakt ligger ca. 3 år fremme i tiden.Til 3 konkrete spørgsmål rejst i notatet af 18.04.2007 har Ørestadsselskabetoplyst følgende:Ligesom ved udførelsen af den nuværende metro vil der i de områder,hvor grundvandssænkning ikke er tilladt, blive anvendt konstruktioner,der er så tætte som praktisk muligt. Det følger af det foranstående, atdet ikke er muligt på nuværende projektstade at sige præcis hvilke kon-struktioner, der vil blive anvendt ved udførelsen af stationen ved Frede-riks Kirke.
Telefon 33 92 33 55www.trm.dkGiro3 00 27 64EAN5798000893429CVR43265717
Side 2/2
Ligesom ved udførelsen af den nuværende metro vil der for bygningersom Frederiks Kirke blive udarbejdet en rapport over samtlige eksiste-rende skader på bygningen. Hvor bygningens ejer som i dette tilfældehar tilknyttet faste rådgivere, vil det være naturligt at udarbejdelsensker i et samarbejde mellem Metroselskabets rådgivere og ejerens råd-givere.Metrotogene vil i hovedtrækkene komme til at svare til de nuværendemetrotog. Der påtænkes ikke anvendelse af gummihjul, som det kendespå franske metroer. Afklaring af et evt. behov for særlige vibrations-dæmpende foranstaltninger og i givet fald hvilke vil først ske senere iprocessen.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at Ørestadsselskabet har bedt mig gentage sel-skabets tilsagn om et samarbejde mellem Marmorkirken og det nye Metrosel-skabet I/S, der bl.a. skal stå for etablering af Cityringen, efter lovforslagenesvedtagelse.
Med venlig hilsen
Dorthe Nøhr PedersenAfdelingschef