J.nr. SNS-701-00015

 

 

  

Den 11/4 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 13 ad L 161 - forslag til lov om ændring af lov om råstoffer (Ophævelse af fartøjsgodkendelse og modernisering af efterforsknings- og indvindingstilladelser på havet m.v.) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål 13

Vil ministeren oplyse, om det er muligt at indføre en overgangsordning således, at den gældende Råstoflovs § 19 og den heraf følgende kollektive eneret afskaffes med et varsel på 10 år i overensstemmelse med den gældende Råstoflovs § 24, stk. 2, og de enkelte tilladelsers vilkår?

 

Svar

Som det fremgår af høringsnotatet vil en overgangsordning på 10 år være i strid med Konkurrencerådets anbefaling og vil ikke imødekomme EU-kommissionens åbningsskrivelse.

 

Advokatfirmaet Gorrissen Federspiel Kierkegaard rejste på vegne af Rohde Nielsen A/S i forbindelse med høring af lovforslaget spørgsmålet om en 10-årig overgangsordning. På den baggrund blev spørgsmålet på ny drøftet med EU-kommissionen, som i den anledning har tilkendegivet, at en overgangsordning skal være begrundet i tvingende samfundshensyn, som f.eks. miljø og forsyningssikkerhed, ordningen må ikke være diskriminerende, den ikke gå ud over det formål der forfølges, og endelig må den ikke kunne opnås på mindre indgribende måder.

 

EF-domstolen har fastslået, at økonomiske hensyn og hensyn til virksomheder, der har investeret i forhold til den gældende regulering, ikke anses for tvingende hensyn.

 

Lovforslagets overgangsordning er derfor udformet inden for disse EU-retlige rammer.