J.nr. SNS-701-00015

 

 

  

Den 11/4 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 16 ad L 161 - forslag til lov om ændring af lov om råstoffer (Ophævelse af fartøjsgodkendelse og modernisering af efterforsknings- og indvindingstilladelser på havet m.v.) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål 16

Vil ministeren oplyse, om dispensationsadgangen i lovforslagets § 2, stk. 5, er nødvendig?

 

 

Svar

Med lovforslaget ophæves råstoflovens regler om fartøjsgodkendelse, hvorefter der ikke længere gælder nogen grænse for størrelsen af de indvindingsfartøjer, der kan anvendes ved udnyttelsen af en indvindingstilladelse.

 

Imidlertid er der i medfør af de eksisterende regler udstedt indvindingstilladelser, hvor flere virksomheder har adgang til samme – begrænsede – ressource.

 

Med ophævelsen af grænsen på indvindingsfartøjernes lasteevne på 2.000 m3, er der risiko for, at større indvindingsfartøjer på meget kort tid vil kunne tømme disse indvindingsområder, som udgør langt hovedparten af de områder, der i dag sikrer forsyningen af råstoffer fra havbunden.

 

Af hensyn til forsyningssikkerheden indeholder lovforslaget derfor i § 2, stk. 5, en overgangsordning, hvorefter de tilladelser, der er meddelt inden den 1. januar 2007, kun må udnyttes med anvendelse af indvindingsfartøjer med lastekapacitet på op til 2.000 m3.

 

En overgangsordning, der i en periode udsætter tilpasningen af de danske regler til EU-traktatens artikel 49 om fri bevægelighed for tjenesteydelser, skal ifølge EU-retten være begrundet i tvingende samfundshensyn, overgangsordningen må ikke gå ud over det formål, der forfølges og den må ikke kunne opnås på mindre indgribende måder.

Enkelte af de tilladelser, der er meddelt efter de gældende regler, er eneretstilladelser, hvor der ikke gør sig samme hensyn til forsyningssikkerheden gældende. Det drejer sig i praksis om tilladelser meddelt Kystdirektoratet til forsyning i f.m. udførelse af kystbeskyttelse.

 

Hensigten med lovforslagets § 2, stk. 5, er, at indehaveren af en eneretstilladelse meddelt efter de gældende regler efter ansøgning kan få dispensation fra overgangsordningens begrænsning på 2.000 m3.

 

Herved sikres det, at overgangsordningen ikke går ud over det formål, der forfølges, og at det sker på den mindst indgribende måde.

 

Dispensationsadgangen i lovforslagets § 2, stk. 5, er således nødvendig for, at overgangsordningen ikke er i konflikt med EU-retten.