Folketingets Socialudvalg  

 

 

 

 

 

 

Dato: 18. april 2007

                                


Folketingets Socialudvalg har i skrivelse af 30. marts 2007 (ad L 170) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål nr. 5:

 

Spørgsmål nr. 5:

”Ministeren bedes redegøre for, hvad der ligger i lovforslagets bestemmelse om, at alle børn i dagtilbud skal opdrages til ”samhørighed med og integration i det danske samfund.”, herunder om det betyder at en børnehave, der bygger på en pædagogik om at lære børn at samfund kan forandres, ikke vil leve op til ministerens krav; om det betyder, at alle dagtilbud skal lære alle børn, fra de er 6 måneder gamle, at de skal føle samhørighed med de til enhver tid siddende magthavere, herunder den siddende statsminister?”

 

Svar:

Dagtilbud spiller en væsentlig rolle i børns udvikling. Det er en naturlig forlængelse heraf, at dagtilbud medvirker til at integrere og lære børn om det danske samfund herunder de værdier, samfundet bygger på.

 

Alle samfund er under konstant forandring, også det danske. En børnehave, som bygger på en pædagogik om, at samfund kan forandres, vil derfor ikke nødvendigvis stride mod lovens krav. Det afhænger af, hvordan man ønsker forandringerne gennemført.

 

Det er f.eks. ikke ønskeligt, at dagtilbud i Danmark skal kunne anvendes til at lære børn, at forandringer kan gennemføres via vold eller på bekostning af andres frihedsrettigheder.

 

Samhørighed og integration med det danske samfund indebærer blandt andet en viden om, at forandringer skabes gennem åben dialog og demokratiske valg.

 

Der ligger ikke i lovforslaget et krav om samhørighed med de til enhver tid siddende magthavere, herunder statsministeren.

 

 

 

Carina Christensen

                                                                                  

 

  /Charlotte Meibom