Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af L 171 Forslag til lov om ændring af lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv og forskellige andre love. (Tidlig vejledning i folkeskolen, mentorordning, brobygning og forøget opsøgende vejledning m.v.) har

Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 29. marts 2007 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 5:

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 28. marts 2007 fra vejlederteamet i Københavns Kommunes Ungdomsskole, jf. L 171 - bilag 7.”

 

Svar:

Ifølge de gældende regler om brobygningsforløb til ungdomsuddannelse skal et brobygningsforløb vare mellem 8 og 40 uger og sammensættes af mellem 2 og 4 elementer fra forskellige skoleformer. Hvert element varer fra 4 til 36 uger. Endvidere kan et brobygningsforløb sammensættes af bl.a. kurser og andre forløb på kommunale ungdomsskoler, jf. § 3, stk. 1, og § 4 i lovbekendtgørelse nr. 980 af 28. september 2004 om brobygningsforløb til ungdomsuddannelse.

 

Det fremgår endvidere af § 12, stk.1, i den gældende lov om brobygningsforløb til ungdomsuddannelse, at eleven er berettiget til støtte efter de regler, der gælder for den skoleform eller aktivitet, som elevens brobygningsforløb udgår fra.

 

Det er fastsat i brobygningslovens § 12, stk. 2, at en elev, der er fyldt 18 år, har ret til at modtage statens uddannelsesstøtte efter reglerne om uddannelsesstøtte til undervisning på folkeskoleniveau, såfremt der ikke er adgang til støtte efter stk. 1. Det er en betingelse herfor, at det samlede brobygningsforløb varer mindst 3 måneder.

 

Der vil derfor efter de gældende regler om brobygningsforløb kunne gives SU til elever under et brobygningsforløb, hvis brobygningsforløbet er af mindst 3 måneders sammenhængende varighed, og der ikke er ret til støtte efter lovens § 12, stk. 1. Det er derfor korrekt som anført af vejlederteamet i Københavns Kommunes Ungdomsskole, at der efter de gældende regler om brobygningsforløb vil kunne gives SU efter de almindelige retningslinier herom til elever i et brobygningsforløb af mere end 3 måneders varighed, og at denne mulighed med L 171 vil forsvinde, idet et brobygningsforløb efter lovforslaget vil være af kortere varighed, og idet undervisningen ”Nye Veje” ikke i sig selv er SU-berettigende.

 

Vejlederteamet i Københavns Kommunes Ungdomsskole har anbefalet, at der i den kommende lov om vejledning fortsat ”er mulighed for at sammensætte forskellige elementer til et sammenhængende brobygningsforløb med dertil berettiget elevstøtte for at kunne opsamle uddannelsessvage unge.”

 

Med de forestående ændringer af 10. klasse og reformen af de erhvervsrettede ungdomsuddannelser ”Ungdomsuddannelse til alle” vurderes det, at behovet for lange brobygningsforløb på op til 40 uger ikke længere er til stede. Her tænkes ikke mindst på de nye overskuelige og fleksible indgange til de erhvervsrettede ungdomsuddannelser, der er imødekommende i forhold til elevers forskellige behov, herunder elever med behov for yderligere afklaring af uddannelsesvalg.

 

Det kan endvidere oplyses, at elever, der er fyldt 18 år, og som er i gang med undervisning på folkeskoleniveau eller 10. klasse fx på en ungdomsskole, vil kunne få SU efter de almindelige regler herom, herunder til brobygningsforløb, der udgår herfra, jf. forslagets § 10 f, hvorefter ”Eleven er berettiget til støtte efter de regler, der gælder for den skoleform eller aktivitet, hvorfra elevens brobygning udgår.” I praksis indebærer dette, at hvis ”Nye Veje” tilrettelægges som undervisning på folkeskoleniveau (eller 10. klasse-niveau) vil elever, der er fyldt 18 år, kunne få SU under forløbet, herunder i den periode på op til 6 uger, hvor eleverne deltager i brobygningsaktiviteter på en ungdomsuddannelsesinstitution.

 

Endelig kan det oplyses, at der i 2006 blev tildelt SU til 14 støttemodtagere ved Københavns Kommunes Ungdomsskole, og at der ikke herudover synes at være tildelt SU til elever i brobygningsforløb.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder