Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 I forbindelse med behandlingen af L 171, Forslag til lov om ændring af lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv og forskellige andre love. (Tidlig vejledning i folkeskolen, mentorordning, brobygning og forøget opsøgende vejledning m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 29. marts stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 6:

” Vil ministeren - i forbindelse med sit svar på spørgsmål 1 - særligt gøre rede for de problemstillinger, som Efterskoleforeningen nævner omkring fleksibiliteten i tilrettelæggelsen af brobygningsforløb, herunder de trafikale og geografiske problemer?”

 

Svar:

Når en elev i 10. klasse deltager i brobygning på en ungdomsuddannelsesinstitution, foregår undervisningen på ungdomsuddannelsesinstitutionen. Det indebærer, at eleven frem for at skulle transportere sig til 10. klasseskolen i stedet skal transportere sig til ungdomsuddannelsesinstitutionen. Uanset om ungdomsuddannelsesinstitutionen er fysisk beliggende tættere på eller længere fra hjemmet end 10. klasseskolen, giver det sjældent anledning til problemer, når eleverne er hjemmeboende.

 

Såfremt eleven ikke er hjemmeboende, fx fordi 10. klasseforløbet tages på en efterskole, vil der være mange elever, som samtidigt skal fra efterskolen til en ungdomsuddannelsesinstitution. Hvis efterskolen er placeret i et tyndt befolket område, kan transporten til ungdomsuddannelsen i visse tilfælde forekomme at være lang, men det vil også være tilfældet for en elev, der er hjemmeboende i et tyndt befolket område.

 

Elever, der deltager i brobygningsforløb, er omfattet af den statslige befordringsordning, således at der gives rabat ved køb af abonnementskort til den daglige befordring mellem uddannelsessted og bopæl. Rabatten udgør forskellen mellem udgiften til billigste offentlige befordringsmiddel og den uddannelsessøgendes egenbetaling, der er fastsat til 9,50 kr. pr. dag, abonnementskortet gælder.

 

Såfremt efterskolen skønner, at eleverne skal bruge uforholdsmæssig lang tid på at tage offentlig transport fra efterskolen til ungdomsuddannelsesinstitutionen eller til en by, hvor der er bedre transportmuligheder end fra efterskolen, vil der ikke være noget til hinder for, at efterskolen for egne midler stiller bustransport til rådighed for deres elever i de 14 dage brobygningen finder sted.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder