Ændringsforslag

 

til

 

L 175

(Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og forskellige andre love)

 

 

Af miljøministeren, tiltrådt af …( )

 

Til § 1

 

 

1) I det under nr. 8 foreslåede kapitel 8 a ændres i § 64 g, stk. 1,”søge følgerne af forureningen effektivt afværget eller forebygget” til: ”afværge en overhængende fare for forurening eller forhindre yderligere udledning”, og som nye punktummer indsættes: ”Hvis der foreligger en miljøskade eller en overhængende fare for miljøskade, skal forureneren, jf. § 64 h, stk. 2, iværksætte ethvert praktisk gennemførligt tiltag, der kan afværge den overhængende fare for en forurening eller begrænse forureningens omfang samt forhindre yderligere forurening. Pligten til at iværksætte tiltag, der rækker ud over at afværge en fare for forurening eller forhindre yderligere udledning, gælder, medmindre forureneren kan godtgøre omstændigheder som nævnt i § 64 i, stk. 2 og 3.”

[Præcisering af forurenerens umiddelbare handlepligter]

 

2) I det under nr. 8 foreslåede kapitel 8 a udgår i § 64 i, stk. 2, nr. 3:”, der ikke er en jordforurening,”, og der indsættes som nyt stykke:

”Stk. 5. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal forelægge et udkast til afgørelse efter stk. 1 med henblik på at indhente en bindende udtalelse fra miljøministeren om, hvorvidt der foreligger en miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade og om, hvem der er ansvarlig.”

[Korrektion og ny bemyndigelse til at fastsætte ordning med indhentelse af bindende udtalelser]

 

3) I det under nr. 8 foreslåede kapitel 8 a affattes § 64 j, stk. 4, således:

”Stk. 4. Tilsynsmyndighedens afgørelse, jf. stk. 1, kan først påklages som led i en klage over en afgørelse efter miljøskadelovens kapitel 2 eller 3. Klagefristen løber i samme tidsrum som klagefristen for afgørelsen efter miljøskadeloven, og klagen skal indgives i overensstemmelse med miljøskadelovens § 52.”

[Udskydelse af klageadgang]

 

4) I det under nr. 8 foreslåede kapitel 8 a indsættes i overskriften efter § 64 n efter ”bestemmelser” ordene: ”om påbud efter §§ 64 l – 64 n”

[Præcisering]

 

5) I det under nr. 8 foreslåede kapitel 8 a ændres i § 64 l, stk. 2 og 3, § 64 m, stk. 2, § 64 n, stk. 1, to steder i § 64 p, stk. 1, og § 64 q, stk. 5, datoen ”30. april 2007” til: 1. januar 2008”.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 80]

 

6) I det under nr. 8 foreslåede kapitel 8 a ændres af § 64 q, stk. 4, ændres datoen ”1. maj 2007” til: ”2. januar 2008”.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 80]

 

7) Nr. 9 affattes således:

”9. Efter § 84 b indsættes:

”§ 84 c. I de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen eller regionsrådet er myndighed, træffer kommunalbestyrelsen eller regionsrådet afgørelse vedrørende en forurening eller en overhængende fare for forurening, der opstår i kommunen eller regionen, uanset om afgørelsens adressat har bopæl eller rettigheder over ejendomme eller anlæg i kommunen eller regionen.””

[Lovteknisk ændring]

 

8) Efter nr. 16 indsættes som nye numre:

 

”01. Efter § 73 indsættes i kapitel 9 som ny paragraf:

”§ 73 a. Tilsynsmyndigheden skal underrette de berørte vandforsyninger, så snart en forurening er konstateret.
Stk. 2. Tilsynsmyndigheden skal underrette den stedlige arbejdstilsynsmyndighed, hvis tilsynsmyndigheden konstaterer indeklimaproblemer pÃ¥ en erhvervsejendom, der antages at skyldes en jordforurening.

Stk. 3. Miljøministeren og regionsrÃ¥det skal underrette den stedlige byggemyndighed, hvis ministeren eller regionsrÃ¥det konstaterer indeklimaproblemer pÃ¥ en boligejendom som følge af en jordforurening.””

 

02. I § 76, stk. 1, indsættes efter ”kommunalbestyrelsen” ordet: ”, regionsrådet”.” og i stk. 2, indsættes efter  ”kommunalbestyrelse” ordene: ”og regionsråd”.”

[Lovteknisk ændring]

 

9) Efter nr. 18 indsættes som nye numre:

 

”03. I § 82, stk. 1 indsættes efter ”kommunalbestyrelsens” ordene: ”og regionsrådets”.

 

04. I § 83, stk. 1 indsættes efter ”kommunalbestyrelser” ordene: ”og regionsråd” og efter ”kommunes” ordene: ”eller regions”.”  

[Lovteknisk ændring]

 

10) I den under nr. 22 foreslåede § 98, udgår stk. 4.

Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og 5.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]

 

Til § 2

 

11) I den under nr. 3 foreslåede affattelse af § 26, stk. 1, 2. pkt., ændres ”§ 64 s, stk. 3, 1. pkt.” til: ”§ 64 t, stk. 3, 1. pkt.”.

[Lovteknisk ændring]

 

12) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 26, stk. 1, 2. pkt., ændres ”§ 64 s, stk. 1” til: ”§ 64 t, stk. 1”.

[Lovteknisk ændring]

13) Efter nr. 5 indsættes som nye numre:

»01. I § 57, stk. 1, 1. pkt., 67, stk. 1, § 68, stk. 1, og § 69, stk. 4, ændres »§ 65, § 66 og § 66 a« til: »§§ 65 og 66«.

 

02. I § 57, stk. 2, nr. 1, udgår ”, eller”, og nr. 2 ophæves.

 

03. I § 62 indsættes efter », henholdsvis miljøministeren som tilsynsmyndighed« ordene: «efter miljøbeskyttelsesloven”.

04. § 65, stk. 2, 2. pkt., ophæves.«

[Lovteknisk ændring]

 

14) Nr. 7 affattes således:

  Â»7. § 66 a ophæves.«

[Lovteknisk ændring]

 

15) Efter nr. 7 indsættes som nye numre:

»05. § 70, stk. 1, 2. pkt., ophæves.

 

06. I § 72, stk. 1, ændres », regionsrådet eller miljøministeren« til: »eller regionsrådet«.

07. I § 73, stk. 1, ændres »Miljøministeren, regionsrådet« til: »Regionsrådet«.

 

08. I § 73, stk. 2, 1. pkt., ændres »Miljøministerens, regionsrådets« til: »Regionsrådets«, og i 2. pkt. ændres »miljøministerens, regionsrådets« til: »regionsrådets«.«

[Lovteknisk ændring]

 

16) Nr. 10 affattes således:

  Â»10. § 77, stk. 1, affattes sÃ¥ledes:

»Stk. 1. Medmindre andet fremgÃ¥r af lovens øvrige bestemmelser, kan kommunalbestyrelsens og regionsrÃ¥dets afgørelser efter loven eller regler udstedt i medfør af denne lov, pÃ¥klages til det miljøklagenævn, der er nedsat i henhold til lov om miljøbeskyttelse.««

[Lovteknisk ændring]

 

17) Efter nr. 10 indsættes som nye numre:

»09. I § 82, stk. 1, ændres », regionsrådets og miljøministerens« til: »og regionsrådets«.

010. § 82, stk. 2, affattes således:

”Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påklage regionsrådets afgørelser, og regionsrådet kan påklage kommunalbestyrelsens afgørelser.««

 [Lovteknisk ændring]

 

18) Nr. 14 udgår.

[Korrektion]

 

Til § 3

 

19) I det under nr. 8 foreslåede kapitel 12 a ændres i § 41 d, 1. pkt., ”tilsynsmyndigheden” til: ”miljøministeren”, og i 2. pkt., ændres ”miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade” til: ”tilførsel eller anden påvirkning”.

[Præcisering]

 

20) I det under nr. 8 foreslåede kapitel 12 a indsættes i § 41 g, stk. 3, efter ”hvis” ordene: ”den ansvarlige kan godtgøre, at”.

[ Lovteknisk ændring]

 

21) I det under nr. 8 foreslåede kapitel 12 a indsættes i § 41 som nyt stykke:

”Stk. 7. Miljøministerens afgørelse efter stk. 1 kan først påklages som led i en klage over en afgørelse efter miljøskadelovens kapitel 2 eller 3. Klagefristen løber i samme tidsrum som klagefristen for afgørelsen efter miljøskadeloven, og klage skal indgives i overensstemmelse med miljøskadelovens § 52.”

[Udskydelse af klageadgang]

 

22) Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:

”01. I § 50, stk. 1, nr. 2, indsættes efter ”§ 26” ordene: ”, § 41 d, § 41 g og § 41 h, stk. 3,”.

[Lovteknisk ændring]

 

23) Efter nr. 19 indsættes som nyt nummer:

”02. I § 61, stk. 1, indsættes efter ”33,”: ”§ 34 a, stk. 3, ”.

[Tilføjelse af hjemmel til at kunne fastsætte straf i regler udstedt i henhold til den foreslåede § 34 a, stk. 3.]

 

 

Til § 4

 

24) I den under nr. 3 foreslåede affattelse af § 67, stk. 2, ændres ”miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade” til: ”stedfunden påvirkning af vandmiljøet eller naturen”.

[Præcisering]

 

25) I den under nr. 4 foreslåede § 67 e, stk. 2 og 3, indsættes efter ”hvis” ordene: ”den ansvarlige kan godtgøre, at”.

[ Præcisering]

 

26) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 67 e indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:

”Stk. 5. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal forelægge et udkast til afgørelse efter stk. 1 med henblik på at indhente en bindende udtalelse fra miljøministeren om, hvorvidt der foreligger en miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade og evt. om hvem der er ansvarlig.”

Stk. 5-8 bliver til stk. 6-9.

[Korrektion og ny hjemmel til regler om pligt til forelæggelse for miljøministeren]

 

27) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 67 e, udgår stk. 8, der bliver stk. 9, og i stedet indsættes:

 

”Stk. 9. Kommunalbestyrelsens afgørelse, jf. stk. 1, kan først påklages som led i en klage over en afgørelse efter miljøskadelovens kapitel 2 eller 3. Klagefristen løber i samme tidsrum som klagefristen for afgørelsen efter miljøskadeloven, og klagen skal indgives i overensstemmelse med miljøskadelovens § 52.”

 

[Udskydelse af klageadgang]

 

28) I den under nr. 6 foreslåede affattelse af § 80, stk. 4-7, udgår stk. 6.

Stk. 7 bliver herefter stk. 6.

 

Til § 6

 

29) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

"01. I § 18, stk. 1, udgår ”kommunalbestyrelsen eller”, og i stk. 2 ændres ”Kommunalbestyrelsen eller ministeren” til: ”Miljøministeren”.

[Ændring som følge af fejl i lov om gennemførelse af kommunalreformen]

 

30) I det under nr. 3 foreslåede § 18, stk. 3, udgår "for aktiviteten" (2 steder).

[Redaktionel ændring]

 

31) I det under nr. 5 foreslåede kapitel 3 a ændres i § 25 b, stk. 2, ”vil følge” til: ”følger”.

[Redaktionel ændring]

 

32) I det under nr. 5 foreslåede kapitel 3 a udgår § 25 c, stk. 2.

Stk. 3 bliver herefter stk. 2.

[Lovteknisk ændring]

 

33) I det under nr. 5 foreslåede kapitel 3 a udgår § 25 d.

§§ 25 e og 25 f bliver herefter §§ 25 d og 25 e.

[Lovteknisk ændring]

 

34) I det under nr. 5 foreslåede kapitel 3 a ændres i § 25 e, der bliver § 25 d, ”§ 25 c, stk. 3” til: ”§ 25 c, stk. 2”, og der indsættes som nyt stykke:

”Stk. 5. Miljøministerens afgørelse efter stk. 1 kan først påklages som led i en klage over en afgørelse efter miljøskadelovens kapitel 2 eller 3. Klagefristen løber i samme tidsrum som klagefristen for afgørelsen efter miljøskadeloven, og klagen skal indgives i overensstemmelse med miljøskadelovens § 52.”

[Lovteknisk ændring og udskydelse af klageadgang]

 

35) I det under nr. 7 foreslåede § 30, stk. 4, udgår ", påbud efter § 25 c, stk. 2,".

[Lovteknisk ændring]

 

Til § 7

 

36) I det under nr. 3 foreslåede kapitel 11 a udgår § 77 b, stk. 3.

[Lovteknisk ændring]

 

37) I det under nr. 3 foreslåede kapitel 11 a udgår i § 77 d ”§ 77 b, stk. 3, og”.

[Lovteknisk ændring]

 

38) I det under nr. 3 foreslåede kapitel 11 a ændres i § 77 c ”miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade” til: ”en stedfunden påvirkning af naturen eller miljøet”.

[Lovteknisk ændring]

 

39) I det under nr. 3 foreslåede kapitel 11 a affattes § 77 e, stk. 5, således:

”Stk. 5. Tilsynsmyndighedens afgørelse efter stk. 1 kan først påklages som led i en klage over en afgørelse efter miljøskadelovens kapitel 2 eller 3. Klagefristen løber i samme tidsrum som klagefristen for afgørelsen efter miljøskadeloven, og klagen skal indgives i overensstemmelse med miljøskadelovens § 52.”

[Udskydelse af klageadgang]

 

40) I det under nr. 3 foreslåede kapitel 11 a indsættes i § 77 e som nyt stykke:

"Stk. 6. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal forelægge et udkast til afgørelse efter stk. 1 med henblik på at indhente en bindende udtalelse fra miljøministeren om, hvorvidt der foreligger en miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade og om, hvem der er ansvarlig herfor.”

[Bemyndigelse til at fastsætte ordning med indhentelse af bindende udtalelser]

 

41) I det under nr. 6 foreslåede § 86, stk. 2, indsættes som 2. punktum: ”Offentlige myndigheder kan ikke påklage afgørelser efter kapitel 11 a.”

[Lovteknisk ændring]

 

42) I den under nr. 8 foreslåede affattelse af § 89, stk. 1, nr. 6, udgår "§ 77 b, stk. 3,".

[Lovteknisk ændring]

 

Til § 8

 

43) I det under nr. 3 foreslåede kapitel 8 a udgår § 59 c, stk. 3.

[Lovteknisk ændring]

 

44) I det under nr. 3 foreslåede kapitel 8 a ændres i § 59 d ”miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade” til: ”en stedfunden påvirkning af naturen eller miljøet”.

[Lovteknisk ændring]

 

45) I det under nr. 3 foreslåede kapitel 8 a udgår i § 59 e "§ 59 c, stk. 3, og".

[Lovteknisk ændring]

 

46) I det under nr. 3 foreslåede kapitel 8 a indsættes i § 59 f som nyt stykke:

”Stk. 4. Miljøministerens afgørelse efter stk. 1 kan først påklages som led i en klage over en afgørelse efter miljøskadelovens kapitel 2 eller 3. Klagefristen løber i samme tidsrum som klagefristen for afgørelsen efter miljøskadeloven, og klagen skal indgives i overensstemmelse med miljøskadelovens § 52.”

[Udskydelse af klageadgang]

 

47) I det under nr. 3 foreslåede kapitel 8 a ændres i § 59 g, stk. 1, "tilsynsmyndigheden" til: "miljøministeren".

[Redaktionel ændring]

 

48) I den under nr. 7 foreslåede affattelse af § 65, stk. 1, nr. 7, udgår: ", § 53 c, stk. 3, eller".

 

Til § 9

 

49) I det under nr. 3 foreslåede kapitel 8 a udgår § 53 c, stk. 3.

[Lovteknisk ændring]

 

50) I det under nr. 3 foreslåede kapitel 8 a ændres i § 53 d ”miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade” til: ”en stedfunden påvirkning af naturen eller miljøet”.

[Lovteknisk ændring]

 

51) I det under nr. 3 foreslåede kapitel 8 a udgår i § 53 e "§ 53 c, stk. 3, og".

[Lovteknisk ændring]

 

52) I det under nr. 3 foreslåede kapitel 8 a indsættes i § 53 f som nyt stykke:

”Stk. 4. Miljøministerens afgørelse efter stk. 1 kan først påklages som led i en klage over en afgørelse efter miljøskadelovens kapitel 2 eller 3. Klagefristen løber i samme tidsrum som klagefristen for afgørelsen efter miljøskadeloven, og klagen skal indgives i overensstemmelse med miljøskadelovens § 52.”

[Udskydelse af klageadgang]

 

53) I det under nr. 3 foreslåede kapitel 8 a ændres i § 53 g, stk. 1, "§ 59 f" til: "§ 53 f".

[Redaktionel ændring]

 

Til § 10

 

54) I det under nr. 2 foreslåede kapitel 9 a udgår § 37 c, stk. 3.

[Lovteknisk ændring]

 

55) I det under nr. 2 foreslåede kapitel 9 a ændres i § 37 d ”miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade” til: ”en stedfunden påvirkning af naturen eller miljøet”.

[Lovteknisk ændring]

 

56) I det under nr. 2 foreslåede kapitel 9 a ændres i § 37 e "§ 37 c, stk. 3, og § 38 d" til: "§ 37 d".

[Lovteknisk og redaktionel ændring]

 

57) I det under nr. 2 foreslåede kapitel 9 a affattes § 37 f, stk. 5, således:

”Stk. 5. Kommunalbestyrelsens afgørelse efter stk. 1 kan først påklages som led i en klage over en afgørelse efter miljøskadelovens kapitel 2 eller 3. Klagefristen løber i samme tidsrum som klagefristen for afgørelsen efter miljøskadeloven, og klagen skal indgives i overensstemmelse med miljøskadelovens § 52.”

 [Udskydelse af klageadgang]

 

58) I det under nr. 2 foreslåede kapitel 9 a indsættes i § 37 f som nyt stykke:

"Stk. 6. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal forelægge et udkast til afgørelse efter stk. 1 med henblik på at indhente en bindende udtalelse fra miljøministeren om, hvorvidt der foreligger en miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade og om, hvem der er ansvarlig herfor.”

[Bemyndigelse til at fastsætte ordning med indhentelse af bindende udtalelser]

 

59) Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:

 

”01. I § 44, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres ”jf. stk. 6” til: ”jf. stk. 7”.”

[Redaktionel ændring]

 

60) I den under nr. 7 foreslåede affattelse af § 50, stk. 1, nr. 2, udgår ”§ 37 c, stk. 3, eller”.

[Lovteknisk ændring]

 

61) Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:

 

”02. I § 50, stk. 4, ændres ”stk. 1, nr. 1 og 2,” til: ”stk. 1, nr. 1-4,”.”

[Lovteknisk ændring]

 

Til § 11

 

62) I det under nr. 3 foreslåede kapitel 11 a udgår i § 60 c, stk. 2, ", såfremt skaden eller faren herfor skyldes den ansvarliges uforsvarlige adfærd", og § 60 c, stk. 3, udgår.

[Redaktionel og lovteknisk ændring]

 

63) I det under nr. 3 foreslåede kapitel 11 a ændres i 60 d ”miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade” til: ”en stedfunden påvirkning af naturen eller miljøet”.

[Lovteknisk ændring]

 

64) I det under nr. 3 foreslåede kapitel 11 a udgår i § 60 e "60 c, stk. 3, og".

[Lovteknisk ændring]

 

65) I det under nr. 3 foreslåede kapitel 11 a affattes § 60 g, stk. 8, således:

”Stk. 8. Vandløbsmyndighedens afgørelse efter stk. 1 kan først påklages som led i en klage over en afgørelse efter miljøskadelovens kapitel 2 eller 3. Klagefristen løber i samme tidsrum som klagefristen for afgørelsen efter miljøskadeloven, og klagen skal indgives i overensstemmelse med miljøskadelovens § 52.”

[Udskydelse af klageadgang]

 

66) I det under nr. 3 foreslåede kapitel 11 a indsættes i § 60 g som nyt stykke:

"Stk. 9. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at vandløbsmyndigheden skal forelægge et udkast til afgørelse efter stk. 1 med henblik på at indhente en bindende udtalelse fra miljøministeren om, hvorvidt der foreligger en miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade og om, hvem der er ansvarlig herfor.”

[Bemyndigelse til at fastsætte ordning med indhentelse af bindende udtalelser]

 

Til § 12

 

67) I det under nr. 7 foreslåede kapitel 7 a udgår § 33 c, stk. 3.

[Lovteknisk ændring]

 

68) I det under nr. 7 foreslåede kapitel 7 a ændres i § 33 d ”miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade” til: ”en stedfunden påvirkning af naturen eller miljøet”.

[Lovteknisk ændring]

 

69) I det under nr. 7 foreslåede kapitel 7 a udgår i § 33 e "§ 33 c, stk. 3, og".

[Lovteknisk ændring]

 

70) I det under nr. 7 foreslåede kapitel 7 a affattes § 33 g, stk. 4-8, således:

"Stk. 4. Afgørelse efter stk. 1 om, at der foreligger en overhængende fare for en miljøskade, kan ikke træffes, hvis den ansvarlige kan godtgøre, at der foreligger forhold som nævnt i § 33 f, stk. 1, nr. 1 eller 2.

Stk. 5. I sager, hvor kommunalbestyrelsen er tilsynsmyndighed, skal afgørelsen sendes til miljøministeren sammen med det materiale, der er indgået i sagen. Fremsendelse skal ske samtidig med underretning af den ansvarlige.

Stk. 6. Tilsynsmyndigheden offentliggør afgørelsen.

Stk. 7. Miljøministeren kan fastsætte regler om offentliggørelse.

Stk. 8. Tilsynsmyndighedens afgørelse efter stk. 1 kan først påklages som led i en klage over en afgørelse efter miljøskadelovens kapitel 2 eller 3. Klagefristen løber i samme tidsrum som klagefristen for afgørelsen efter miljøskadeloven, og klagen skal indgives i overensstemmelse med miljøskadelovens § 52.”

[Redaktionel ændring og udskydelse af klageadgang]

 

71) I det under nr. 7 foreslåede kapitel 7 a indsættes i § 33 g som nyt stykke:

"Stk. 9. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal forelægge et udkast til afgørelse efter stk. 1 med henblik på at indhente en bindende udtalelse fra miljøministeren om, hvorvidt der foreligger en miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade og om, hvem der er ansvarlig herfor.”

[Bemyndigelse til at fastsætte ordning med indhentelse af bindende udtalelser]

 

Til § 13

 

72) I det under nr. 6 foreslåede kapitel 5 a udgår § 54 c, stk. 2.

[Lovteknisk ændring]

 

73) I det under nr. 6 foreslåede kapitel 5 a udgår § 54 d.

§§ 54 e-54 g bliver herefter §§ 54 d-54 f.

[Lovteknisk ændring]

 

74) I det under nr. 6 foreslåede kapitel 5 a ændres i § 54 f, der bliver § 54 e, ”§ 54 e, stk. 1” til: ”§ 54 d, stk. 1” (2 steder).

[Lovteknisk ændring]

 

75) I det under nr. 6 foreslåede kapitel 5 a affattes § 54 f, stk. 7, der bliver § 54 e, stk. 7, således:

”Stk. 7. Kommunalbestyrelsens afgørelse efter stk. 1 kan først påklages som led i en klage over en afgørelse efter miljøskadelovens kapitel 2 eller 3. Klagefristen løber i samme tidsrum som klagefristen for afgørelsen efter miljøskadeloven, og klagen skal indgives i overensstemmelse med miljøskadelovens § 52.”

[Udskydelse af klageadgang]

 

76) I det under nr. 6 foreslåede kapitel 5 a indsættes i § 54 f, der bliver § 54 e, som nyt stykke:

"Stk. 8. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal forelægge et udkast til afgørelse efter stk. 1 med henblik på at indhente en bindende udtalelse fra miljøministeren om, hvorvidt der foreligger en miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade og om, hvem der er ansvarlig herfor.”

[Bemyndigelse til at fastsætte ordning med indhentelse af bindende udtalelser]

 

77) I det under nr. 6 foreslåede kapitel 5 a ændres i § 54 g, der bliver § 54 f, ”§ 54 f” til: ”§ 54 e”.

[Lovteknisk ændring]

 

78) I det under nr. 6 foreslåede kapitel 5 a ændres i § 54 g, stk. 1, der bliver § 54 f, stk. 1, "§ 87 a, stk. 4, nr. 2-5," til: "§ 87 a, stk. 1, nr. 2-5,".

[Redaktionel ændring]

 

79) I den under nr. 7 foreslåede § 87 a udgår "påbud efter § 54 c, stk. 2,"

[Lovteknisk ændring]

 

 

Til § 17

 

80) I stk. 1 ændres datoen ”30. april 2007” til: ”1. januar 2008”.

[Dato for ikrafttrædelse udskydes]

 

 

Bemærkninger

 

Til nr. 1

Direktivet fastsætter i art. 5, stk. 1 og 2, og art. 6, stk. 1, litra a, den ansvarliges umiddelbare forpligtelser. Pligten til at underrette tilsynsmyndigheden om alle relevante aspekter af situationen er gennemført med den foreslåede § 64 f.

 

Som det fremgår af bemærkningerne i det fremsatte lovforslag, antages der allerede i dag at gælde en vis pligt til at søge yderligere forurening eller overhængende forurening afværget eller begrænset. Der er ikke med den foreslåede ændrede formulering af 1. pkt. tilsigtet nogen ændring i denne forpligtelse.

 

Med ændringsforslaget i 2. og 3. pkt. præciseres det, at den, der er ansvarlig for en miljøskade eller en overhængende fare for miljøskade, har pligt til at træffe de foranstaltninger, der fremgår af direktivets art. 5, stk. 1, og art. 6, stk. 1, litra a. Det kan ikke helt udelukkes, at der i sjældne tilfælde kan forekomme situationer, hvor direktivet stiller krav om umiddelbare tiltag, som rækker videre end hvad der i forvejen antages at gælde, f.eks. at en sket forurening straks skal fjernes for at begrænse og forhindre yderligere miljøskade, uden at der er tale om en egentlig afhjælpning. Dette foreslås præciseret med ændringsforslaget. Det bemærkes, at der ikke hermed pålægges den ansvarlige større forpligtelser end efter det fremsatte lovforslag, men i tråd med eksperthøringen fremgår handlepligten nu mere umiddelbart og er således ikke afhængig af, at der skal udstedes påbud herom.

 

I lighed med andre bestemmelser om miljøskader, foreslås det samtidig, at en sådan yderligere forpligtelse ikke skal gælde, hvis forureneren kan godtgøre, at tilfældet falder inden for de undtagelser, der er nævnt i § 64 i, stk. 2 og 3. Denne yderligere forpligtelse gælder således ikke, hvis forureneren kan godtgøre, at forureningen er forvoldt af tredjemand og er indtrådt til trods for, at passende sikkerhedsforanstaltninger var truffet, eller at forureningen skyldes overholdelse af visse ufravigelige forskrifter. Forpligtelsen gælder heller ikke, når der er indtrådt en miljøskade, hvis forureneren godtgør, at forureningen skyldes en udtrykkelig tilladt aktivitet/begivenhed og ikke skyldes egen uforsvarlig adfærd. Med henvisningen til stk. 4 fastsættes, at en forurener, der er omfattet af strengere ansvarsregler eller en producent, ikke kan påberåbe sig, at der foreligger en udtrykkelig tilladt aktivitet.

 

Til nr. 2

Der rettes op på en fejl, idet forureninger, som forureneren kan godtgøre, er forvoldt ved en udtrykkelig tilladt emission eller begivenhed, og som ikke skyldes egen uforsvarlig adfærd, ikke skal behandles efter miljøskadeloven, hvad enten der er tale om jordforureninger eller andre typer forurening. Sådanne forureninger skal i stedet behandles efter miljøbeskyttelseslovens almindelige regler.

 

Det foreslås endvidere med det nye stk. 5, at miljøministeren får hjemmel til at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsens afgørelse om, at der foreligger en sag, der skal behandles efter miljøskadeloven og om, hvem der er ansvarlig, skal forelægges for miljøministeren (i praksis et af Miljøministeriets lokale miljøcentre) til udtalelse, og at denne udtalelse er bindende for kommunalbestyrelsen. Dette gælder tillige, hvis en afgørelse er affødt af, at en klageberettiget har anmodet herom efter reglerne i den foreslåede § 64 k. Udtalelsen skal alene forholde sig til vurderingen af miljøskadebegrebet og evt. spørgsmålet om den ansvarlige. Bestemmelsen imødekommer et behov for bistand til kommunerne til et nyt sagsområde, hvor der endnu ikke er indvundet erfaringer. 

 

Ændringsforslaget har tillige sammenhæng til ændringsforslag nr. 4, hvorefter tilsynsmyndighedens afgørelse først kan påklages i forbindelse med miljøministerens afgørelser efter miljøskadelovens kapitel 2 og 3. Dette medfører, at miljøministeren (i praksis et lokalt miljøcenter) ikke kan klage over en afgørelse efter stk. 1, uanset at denne skal lægges til grund for afgørelsen om påbud m.v. efter miljøskadeloven. Det findes derfor hensigtsmæssigt, at miljøministeren (et miljøcenter) i en indkørings- og opstartsperiode har indseende med disse afgørelser.

 

Begrundelsen for, at der foreslås en hjemmel til at fastsætte sådanne regler, er, at det er hensigten at ophæve denne ordning igen, når der er indvundet erfaringer med miljøskadesbegrebet, og det dermed er muligt at udnytte hjemlen til at fastsætte tilstrækkelige regler om miljøskadesbegrebet (se ændringsforslag nr. 2 til L 176).

 

Til nr. 3

Bestemmelsen skal sikre, at sagsbehandlingen ikke unødigt forsinkes som følge af en opdeling af sagsbehandlingen i to delafgørelser. Det foreslås, at tilsynsmyndighedens afgørelse om, at der foreligger en miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade først skal kunne påklages som led i en klage over et påbud efter miljøskadeloven. Med dette ændringsforslag og ændringsforslag nr. 1 til L 176 gennemføres den ændring, at miljøcenteret ikke skal afvente resultatet af en klagesagsbehandling, førend sagen tages op til behandling efter miljøskadeloven.  Det fastsættes samtidig, at klagefristen løber i samme tidsrum som selve klagen over påbuddet efter miljøskadeloven, ligesom klagen skal indgives til miljøcenteret.  

 

Til nr. 4

Med ændringsforslaget præciseres det, at afsnittet ikke omfatter påbud om miljøskader eller overhængende fare for miljøskader, som skal behandles efter miljøskadeloven.

 

Til nr. 5

Ændringsforslagene er en konsekvens af, at ikrafttrædelsen foreslås fastsat til den 1. januar 2008.

 

Til nr. 6

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 5.

 

Til nr. 7

Bestemmelsen foreslås flyttet til lovens kapitel 10. Bestemmelsen angår ikke alene afgørelser efter kapitel 8 a, men f.eks. også afgørelser vedrørende henkastet affald.

 

Til nr. 8

Der foreslås fastsat en underretningsforpligtelse for tilsynsmyndigheden i forhold til andre relevante myndigheder i tilfælde af, at tilsynsmyndigheden konstaterer en jordforurening. Bestemmelserne svarer til de gældende bestemmelser i jordforureningslovens §§ 65, stk. 3, 66, stk. 4-6 og 66 a, stk. 2-4. Forslaget er en konsekvens af, at påbudsreglerne i jordforureningsloven overflyttes til miljøbeskyttelsesloven.

 

Det foreslås desuden, at regionsrådets afgørelser som tilsynsmyndighed for så vidt angår forureninger i råstofgrave og tidligere råstofgrave, er omfattet af § 76 om lokale foreninger og organisationers mulighed for at anmode om underretning af forskellige afgørelser. 

 

Til nr. 9

Der rettes op på en forglemmelse som følge af, at regionsrådene nu også er myndighed efter miljøbeskyttelsesloven. Miljøministeren kan herefter også indkalde afgørelser, der skal træffes af regionsrådet, når sagen berører andre myndigheder eller har større betydning og kræve oplysninger af regionsrådet til brug for vurdering af forhold, der reguleres efter denne lov.

 

Til nr. 10

Klageadgangen for miljøministeren over kommunalbestyrelsens og regionsrådets afgørelser efter § 64 i, § 64 k og 64 l for så vidt angår miljøskader og overhængende fare for miljøskader udgår. Dette skyldes, at en klage som følge af ændringsforslag nr. 3 først kan indgives som led i en klage over miljøcenterets afgørelse efter miljøskadeloven. Hertil kommer, at der med ændringsforslag nr. 3 foreslås indført en ordning, hvorefter kommunalbestyrelsen som tilsynsmyndigheden i en midlertidig periode forpligtes til at indhente en bindende udtalelse fra miljøministeren om, hvorvidt der foreligger en miljøskade eller ej.

 

 

Til nr. 11

Med ændringen rettes en forkert henvisning til den korrekte henvisning, som er til § 64 t.

 

Til nr. 12

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 11.

 

Til nr. 13

Der er tale om konsekvensændringer. Miljøministeren er efter forslaget ikke længere påbuds- og tilsynsmyndighed efter jordforureningsloven. Tilsynsmyndighedens underretningsforpligtelser ved behandling af skete forureninger foreslås overført til/gentaget i det nye kapitel 8 a i miljøbeskyttelsesloven.

 

Til nr. 14-17

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 13.

 

Til nr. 18

Bestemmelsen i § 2, nr. 14 er ved en fejl foreslået ophævet.

 

Til nr. 19

Det præciseres, at rette myndighed er miljøministeren, og det præciseres derudover, at der alene kan gives påbud om undersøgelse med henblik på at klarlægge, om der foreligger en miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade, der skal behandles efter miljøskadeloven, herunder om der foreligger det fornødne ansvarsgrundlag.

 

Til nr. 20

I lighed med den foreslåede bestemmelse i stk. 2 præciseres det, hvem bevisbyrden påhviler.

 

Til nr. 21

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.

 

Til nr. 22

I lighed med miljøministerens andre afgørelser efter loven fastsættes det, at klage over afgørelser vedrørende miljøskade skal indgives til ministeren.

 

Til nr. 23

Der rettes op på en forglemmelse ved, at der sikres hjemmel til at kunne fastsætte straf for overtrædelse af regler udstedt i medfør af den foreslåede § 34 a, stk. 3.

 

 

Til nr. 24

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 20.

 

Til nr. 25

I lighed med den foreslåede bestemmelse i stk. 2 præciseres det, hvem bevisbyrden påhviler.

 

Til nr. 26

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2.

 

Til nr. 27

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.

 

Til nr. 28

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.

 

Til nr. 29

Der er tale om en manglende ændring i det lovforslag (L 87, folketingsåret 2004-05, 2. samling), som blev vedtaget som led i udmøntningen af kommunalreformen, idet Københavns og Frederiksberg kommuner i lighed med amterne ophørte med at være tilsynsmyndigheder efter genteknologiloven pr. 1. januar 2007.

 

Til nr. 30-31

Der er alene tale om redaktionelle ændringer. Der er en fejl i affattelsen, som hermed foreslås ændret for at få ensartethed i formuleringerne.

 

Til nr. 32

Der er tale om en lovteknisk ændring. Herefter vil påbud om forebyggende foranstaltninger – i lighed med de øvrige love, der omfattes af lovforslaget – alene kunne meddeles efter reglerne i miljøskadeloven.

 

Til nr. 33

Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 32.

 

Til nr. 34

Første led er en konsekvens af ændringsforslag nr. 33. Med hensyn til 2. led henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.

 

Til nr. 35

Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 32.

 

Til nr. 36

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 32.

 

Til nr. 37

Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 36.

 

Til nr. 38

Forslaget præciserer, at der kan meddeles undersøgelsespåbud, før det er klarlagt, om der foreligger en miljøskade eller en overhængende fare herfor.

 

Til nr. 39

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.

 

Til nr. 40

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2.

 

Til nr. 41

Det foreslås, at offentlige myndigheder – i lighed med hvad der gælder efter de øvrige love omfattet af lovforslaget og forslaget til miljøskadelov – ikke i kraft af at være offentlige myndigheder skal have klageret i sager om miljøansvar. I det omfang en miljøskadesag rejses mod en offentlig myndighed som den ansvarlige for skaden, vil myndigheden – som havende en individuel, væsentlig interesser - være klageberettiget på lige fod med private skadevoldere.

 

Til nr. 42

Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 36.

 

Til nr. 43

Der henvises til bemærkninger til ændringsforslag nr. 32.

 

Til nr. 44

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 38.

 

Til nr. 45

Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 42.

 

Til nr. 46

Der henvises til bemærkninger til ændringsforslag nr. 3.

 

Til nr. 47

Forslaget er alene af redaktionel karakter.

 

Til nr. 48

Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 43.

 

Til nr. 49

Der henvises til bemærkninger til ændringsforslag nr. 32.

 

Til nr. 50

Der henvises til bemærkninger til ændringsforslag nr. 38.

 

Til nr. 51

Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 49.

 

Til nr. 52

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.

 

Til nr. 53

Forslaget er af rent redaktionel karakter.

 

Til nr. 54

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 32.

 

Til nr. 55

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 38.

 

Til nr. 56

Forslaget er dels en konsekvens af ændringsforslag nr. 54, dels af rent redaktionel karakter.

 

Til nr. 57

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.

 

Til nr. 58

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2.

 

Til nr. 59

Forslaget er af rent redaktionel karakter.

 

Til nr. 60

Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 54.

 

Til nr. 61

Forslaget er af rent redaktionel karakter.

 

Til nr. 62

Forslaget i 1. led er af rent redaktionel karakter. For 2. led henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 32.

 

Til nr. 63

 Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 38.

 

Til nr. 64

Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 62.

 

Til nr. 65

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.

 

Til nr. 66

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2.

 

Til nr. 67

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 32.

 

Til nr. 68

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 38.

 

Til nr. 69

Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 67.

 

Til nr. 70

Den nye affatning af stk. 4-7 skyldes, at der er en fejl i det fremsatte lovforslag. Med hensyn til nyaffatningen af stk. 8 henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.

 

Til nr. 71

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2.

 

Til nr. 72

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 32.

 

Til nr. 73

Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 72.

 

Til nr. 74

Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 73.

 

Til nr. 75

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.

 

Til nr. 76

Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2.

 

Til nr. 77

Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 73.

 

Til nr. 78

Forslaget er af rent redaktionel karakter.

 

Til nr. 79

Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 72.

 

Til nr. 80

Ikrafttrædelsen af forslaget udskydes for at sikre, at en række tiltag, herunder en vejledning om miljøskadebegrebet og et on-linevejledningssystem er udarbejdet og kan træde i kraft samtidig med lovens ikrafttræden.