Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg

 

Christiansborg

J.nr.

1240 København K

Ref.

  

Den 22. maj 2007

 

 

 

 

 

 

 

./.

 
Til udvalgets orientering fremsendes hermed kopi af miljøministerens brev til Folketingets formand om, at lovforslagene L 175 og L 176 om implementering af miljøansvarsdirektivet genfremsættes i næste folketingssamling.

 

Efter eksperthøringen om lovforslagene den 11. april 2007 har der vist sig et behov for at foretage en række justeringer af lovforslagene. Miljøministeriet oversendte som følge heraf den 30. april 2007 et udkast til udtalelse, efterfulgt af i alt 87 ændringsforslag til lovforslagene.

 

Når antallet af ændringsforslag blev så omfattende, som tilfældet er, skyldes det i væsentlig grad, at miljøansvarsdirektivet vedrører en lang række gældende natur- og miljølove. Derfor skal de samme rettelser indsættes i hver enkelt af de love, som ændringsforslagene omfatter.

 

Det er et kompliceret emne, der reguleres i de to lovforslag, som udover at indføre en ny lov om miljøskader, griber ind i 15 eksisterende love. På grund af de mange ændringsforslag – 87 i alt – er lovforslagene blevet svært tilgængelige. For at lette overskueligheden og dermed Folketingets arbejde med lovforslagene er der behov for at indarbejde ændringsforslagene og fremsætte nye lovforslag.

 

Lovforslagene genfremsættes således i oktober I 2007, med henblik på, at reglerne kan træde i kraft den 1. januar 2008. De lovforslag, der fremsættes i oktober I vil blive udformet med udgangspunkt i de politiske valg, og den politiske ramme der ligger til grund for L 175 og L 176.

 

Inden fremsættelsen vil lovforslagene blive udsendt i ny høring. For at tydeliggøre indholdet og forbedre tilgængeligheden af lovforslagene, vil de lovforslag, der genfremsættes i oktober I 2007, indeholde en uddybende vejledning i reglernes opbygning og indhold.

 

De politiske præmisser bag forslagene har været ønsket om en afbalanceret gennemførelse af direktivet i dansk lovgivning. Lovforslagene, der genfremsættes i oktober I udformes fortsat efter følgende overordnede principper:

 

-          Der lovgives ikke med tilbagevirkende kraft.

-          Det eksisterende miljøbeskyttelsesniveau fastholdes, dvs., at lovforslagene ikke mÃ¥ indebære en reduktion af det højere danske miljøbeskyttelsesniveau, der hvor direktivet er knap sÃ¥ ambitiøst.

-          Direktivets muligheder for at lempe og justere det ubetingede ansvar anvendes, hvor det er hensigtsmæssigt ud fra en samfundsinteresse eller en rimelighedsbetragtning, herunder at ”udtrykkeligt tilladte aktiviteter” undtages fra det strenge ansvar efter direktivet og, at der indføres et producentansvar pÃ¥ udvalgte omrÃ¥der.

 

Derudover vil der blive iværksat følgende tiltag, som vil blive afspejlet i de lovforslag, der genfremsættes i oktober I 2007:

 

-          Som en hjælp til kommunerne etableres i en overgangsperiode en ordning, hvor kommunerne skal indhente en bindende udtalelse fra miljøcenteret, inden den træffer afgørelse om, hvorvidt der foreligger en miljøskade eller ej. Ordningen har til formÃ¥l at sikre et løbende samarbejde mellem kommunerne og staten (miljøcentrene).

 

-          Der etableres en række vejlednings- og rÃ¥dgivningstiltag overfor de myndigheder, virksomheder og interesseorganisationer, der skal have med reglerne at gøre:

 

o        et online informationssystem som løbende opdateres med oplysninger om den praksis, der udvikler sig i Danmark og andre sammenlignelige medlemslande

o        en vejledning om arbejdet med at vurdere skadesbegrebet. Vejledningen skal indeholde retningslinier for afgrænsningen af skadesbegrebet, med angivelse af eksempler og praktiske rÃ¥d.

o        en bekendtgørelse, der udstedes nÃ¥r der efter 2-3 Ã¥r er opsamlet tilstrækkelige erfaringer. Bekendtgørelsen skal mere præcist fastlægge og definere, hvornÃ¥r der er tale om miljøskader, og vil blive revideret løbende i takt med, at erfaringsgrundlaget udvides.

 

-          Sagsbehandlingstiden skal gøres kortere ved ovennævnte tiltag og ved at klageadgangen over tilsynsmyndighedens (typisk kommunens) afgørelse af, at der foreligger en miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade udskydes. Afgørelsen kan sÃ¥ledes fortsat pÃ¥klages, men først senere i sagsbehandlingen.

 

-          Der etableres fra lovenes ikrafttræden den 1. januar 2008 et overvÃ¥gningsudvalg med interesseorganisationer og myndigheder m.v., der dels skal indsamle erfaringer med lovene, dels rÃ¥dgive om evt. forbedringer i reglerne. Forud for etablering af udvalgt skal der udarbejdes et kommissorium, der nærmere fastsætter udvalgets formÃ¥l, arbejdsbetingelser og sammensætning. Professor dr. jur. Ellen Margrethe Basse vil lede dette arbejde.

Lovforslagene vil i øvrigt fortsat være udformet med udgangspunkt i de politiske valg og rammer, der lå til grund for L 175 og L 176.

 

Jeg ser frem til en grundig behandling af lovforslagene i næste Folketingssamling.

 

 

 

Connie Hedegaard          

/

Peter Østergaard