Dato:            8. maj 2007

Kontor:         Kommunal sundhed

J.nr.:             2006-1433-269

Sagsbeh.:   hnm

Fil-navn:       Røgfri miljøer: L 191-Spm-2-arbejdsplads


Besvarelse af spørgsmål nr. 2 (L 191), som Sundhedsudvalget har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 28. marts 2007

 

Spørgsmål 2:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. marts 2007 fra Michael A. Bank, jf. L 191 – bilag 2."

 

Svar:

Det fremgår af lovforslagets § 6, at rygning ikke er tilladt indendørs på arbejdspladser, jf. dog undtagelserne i stk. 2 og 3. Ifølge bemærkningerne til bestemmelsen forstås ved en indendørs arbejdsplads lokaler, hvor en arbejdstager udfører sit arbejde. Rygeforbuddet omfatter bl.a. arbejdslokaler, møderum, lagerrum, undervisningslokaler, kantiner, indgangspartier, vestibuler, trapper, korridorer, elevatorer og tilsvarende rum, hvor ansatte opholder sig i kortere eller længere tid. Det vil således ikke være tilladt at ryge på de fælles gangarealer mellem kontorerne/virksomhederne.

 

Ifølge lovforslagets § 5 skal den enkelte arbejdsgiver udarbejde en skriftlig rygepolitik, der skal være tilgængelig for alle arbejdspladsens medarbejdere. Denne rygepolitik skal bl.a. indeholde oplysning om, hvorvidt og hvor der må ryges på arbejdspladsen.

 

Det er arbejdsgiveren, der vil være ansvarlig for, at der udarbejdes en rygepolitik for arbejdspladsen, ligesom det vil være arbejdsgiveren, der vil skulle beslutte, om der må ryges på virksomheden. Indendørs kan der kun være tale om at tillade rygning i arbejdslokaler, der alene tjener som arbejdsplads for én person, og/eller i rygerum og rygekabiner. Det vil således være den enkelte arbejdsgiver og ikke en eventuel udlejer af arbejdslokalerne, der i givet fald vil skulle beslutte, om der skal opsættes rygekabiner på arbejdspladsen.

 

Loven forventes først at træde i kraft den 15. august 2007.

 

Med hensyn til lovens overholdelse følger det af § 23, at det på arbejdspladser er arbejdsgiveren, der skal sørge for, at rygning kun sker i overensstemmelse med reglerne i loven. Arbejdsgiveren har således en pligt til at sørge for dette.

 

En arbejdsgiver, der overtræder lovens krav om udarbejdelse af en skriftlig rygepolitik, eller som tillader rygning i strid med lovens bestemmelser, kan straffes med bøde.

 

Det følger af lovens § 24, at tilsynet med overholdelsen af loven varetages af Arbejdstilsynet.

 

Hvis rygereglerne ikke overholdes, vil der således i første omgang skulle rettes henvendelse til arbejdsgiveren og dernæst til Arbejdstilsynet, evt. direkte til politiet.