Undervisningsministeriet

Att: Svend Erik Gertz

Frederiksholms Kanal 26

1260 København K

                                                                                                                                Århus d. 21.05.07

 

Ang.: vedr. høringssvar til lovforslag om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov - Tillægsbetænkningen

 

Hermed fremsendes Landsforeningen Ligeværds officielle høringssvar for Tillægsbetænkningen vedr. Forslag til lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.

 

Ændringerne i stk. 1 til § 2 og stk. 2 § 3 falder i tråd med bemærkningerne i vort tidligere fremsendte høringssvar.

Ændringerne i Stk. 4 ”Ny paragraf”:

-         I (§ 01) er præciseringen af tilbudene udmærket.                                                                                                   I stk. 2 vil vi gerne fremhæve den individuelle uddannelsesplans betydning ved en formulering lydende:.. Kommunalbestyrelsen kan indgÃ¥ aftale med de i stk. 1, 1-6, nævnte institutioner om tilrettelæggelsen af uddannelsen, jf. den individuelle uddannelsesplan og § 1, stk. 7 i lov om specialundervisning for voksne.

-         De store problemer fremkommer i bemærkningerne til stk. 5 vedr. finansieringen …:  ”Er den pÃ¥gældende deltager omfattet af den persongruppe, der er omfattet af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m (betalingsloven), vil det være kommunen, der skal yde uddannelsesinstitutionen en betaling svarende til de tilskud eller bevillinger, der ellers ville være ydet af Undervisningsministeriet”. 

Denne formulering betyder, at det er kommunen, der står med hele udgiften i forhold til de unges uddannelse, når de er på kontanthjælp, forrevalidering eller på revalideringsydelse – og det er meget problematisk for en stor del af den målgruppe, vi har kendskab til som potentielle brugere af L.196. - ca. 2/3 af de unge, der frekventerer vore skoler- og uddannelsessteder vil være berørte heraf (~ 1500 unge) og for dem viser vore erfaringer, at betalingsloven er en stor barriere for et reelt uddannelsesforløb.

Landsforeningen Ligeværd foreslår at intentionerne med målgruppen  jf. § 1 og den nye   § 2, stk. 1 fastholdes ved, at der i loven eller bekendtgørelsen præciseres, at den persongruppe, der er omfattet af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m (betalingsloven), fritages for denne uhensigtsmæssige binding i betalingsloven og ligestilles med den resterende del af målgruppen, når det gælder uddannelsesaktiviteter, der er statslig finansierede.

 

Vi vil i denne forbindelse også gerne påpege, at vi finder, at en eller anden form for SU til målgruppen vil være ønskeligt – evt. en ordning med dobbelt SU, som den handicappede på Universitetsuddannelser kan nyde godt af.

 

 

Vi vil se frem til lovens vedtagelse med de oven for nævnte ændringer og vil fortsat gerne indgå i en dialog, hvor vi kan få lov til at uddybe de tanker og ideer, der ligger bag vort høringssvar.

 

 

Venlig hilsen

 

Peter Gulstad

Sekretariatschef

Landsforeningen Ligeværd

Vesterport 3, 4.sal

8000 Ã…rhus C

Tlf. 8620 8570