Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

I forbindelse med behandlingen af (L 196) Forslag til Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 16. maj 2007 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 12:

”Vil ministeren forklare følgende sætning, som fremgår af bemærkningerne til de af ministeren stillede ændringsforslag, herunder hvem det nøjagtigt er, der må udbyde de særlige uddannelsesforløb:   

 

”Efterskoler, folkehøjskoler, husholdningsskoler, håndarbejdsskoler, produktionsskoler og institutioner for erhvervsrettet uddannelse, der giver tilbud i henhold til lov om ungdomsskoler for unge med særlige behov om et særligt tilrettelagt forløb herunder afklaringsforløb, supplerende undervisning eller den i stk. 2 nævnte tilrettelæggelse af uddannelsen, vil fortsat skulle opfylde de grundlæggende betingelser i institutionslovgivningen for at opnå tilskud, dvs. at der ikke kan godkendes en institution, der alene har til formål at tilbyde aktiviteter efter denne lov. Det samme gælder i de tilfælde, hvor en institution i drift ikke kan skaffe nok ordinære elever”?”

 

Svar:

De citerede sætninger vedrører alene uddannelsesinstitutioner under Undervisningsministeriet, der er godkendt til statslige tilskud.

 

Efterskoler, folkehøjskoler, husholdningsskoler, håndarbejdsskoler, produktionsskoler og institutioner for erhvervsrettet uddannelse er selvejende institutioner, hvis kerneaktivitet finansieres ved statslige taxametertilskud. Deres forhold er reguleret i institutionslovgivningen, herunder formål, vedtægter, udbud, uddannelsesaktiviteter, tilskudsbetingelser, regnskabsforhold m.v. Overholdelsen heraf er grundlæggende betingelser for ydelse af statslige tilskud.

 

Efterskoler, folkehøjskoler, husholdningsskoler, håndarbejdsskoler, produktionsskoler og institutioner for erhvervsrettet uddannelse kan udbyde særlige uddannelsesforløb efter lovforslag L 196, men de kan alene have karakter af accessorisk virksomhed i forhold til den uddannelsesvirksomhed, hvortil de er godkendt.

 

Det betyder, som beskrevet i de citerede sætninger, at de pågældende institutioner skal opfylde de grundlæggende betingelser i institutionslovgivningen.

 

En institution, der alene har til formål at tilbyde aktiviteter efter lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, vil derfor ikke kunne godkendes som en efterskole, folkehøjskole, husholdningsskole, håndarbejdsskole, produktionsskole eller institution for erhvervsrettet uddannelse. Tilsvarende vil bestående efterskoler, folkehøjskoler, husholdningsskoler, håndarbejdsskoler, produktionsskoler eller institutioner for erhvervsrettet uddannelse fortsat skulle opfylde de grundlæggende betingelser.

 

De grundlæggende betingelser for tilskud til efterskoler, folkehøjskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskole findes i kapitel 2 i lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler).

 

Det følger blandt andet heraf, at skolens midler alene må komme skolens skole- og undervisningsvirksomhed til gode, at skolen skal råde over egnede og tilstrækkelige lokaler, udstyr m.v. samt udgøre en geografisk og bygningsmæssig enhed.

 

En af de grundlæggende betingelser for tilskud til frie kostskoler er desuden, at en fri kostskole - som led i sin ordinære virksomhed - skal have mindst 24 årselever i et skoleår eller 24 årselever som et gennemsnit af et skoleår og de 2 foregående skoleår. En elev kan kun medregnes i årselevtallet, hvis eleven opfylder lovens alderskrav og deltager i tilskudsberettigede kurser.

 

Da et særligt tilrettelagt forløb ikke er tilskudsberettiget efter lov om frie kostskoler, kan unge i en ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, der deltager i særligt tilrettelagte forløb, ikke indgå i opgørelsen af årselever og dermed bidrage til, at skolen opfylder den grundlæggende betingelse om 24 årselever.

 

Produktionsskolerne tilbyder undervisningsforløb, der er baseret på praktisk arbejde og produktion. Tilbuddet gives til unge under 25 år, som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse, og som ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en sådan uddannelse, eller har afbrudt en ungdomsuddannelse. Tilbuddet tilrettelægges med særligt henblik på, at den unge opnår kvalifikationer, der kan føre til gennemførelse af en erhvervskompetencegivende ungdomsuddannelse. Forinden optagelse skal den unge vurderes som hørende til produktionsskolernes målgruppe af Ungdommens Uddannelsesvejledning, hvis vedkommende skal udløse statstilskud.

 

En produktionsskole skal - som led i sin ordinære virksomhed - have mindst 20 årselever pr. år i det seneste opgørelsesår eller som gennemsnit af de seneste 2 opgørelsesår. Et særligt tilrettelagt forløb vil ikke være tilskudsberettiget efter produktionsskoleloven, og kan heller ikke medregnes i opfyldelsen af kravet om mindst 20 årselever.

 

Institutioner for erhvervsrettet uddannelse har til formål at give erhvervsrettet grund-, efter- og videreuddannelse til og med niveauet for korte videregående uddannelser samt i særlige tilfælde på niveauet for mellemlange videregående uddannelser. Særligt tilrettelagte forløb for unge med særlige behov vil ikke være tilskudsberettiget som erhvervsrettet grund-, efter- og videreuddannelse.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder