Ændringsforslag stillet den {FREMSAT} uden for betænkningen

Ændringsforslag

til 2. behandling af

Forslag til Lov om ændring af lov om værdipapirhandel m.v., lov om finansiel virksomhed, lov om aktieselskaber, årsregnskabsloven, lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme, lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om forsikringsformidling og forskellige andre love

(Gennemførelse af direktivet om markeder for finansielle instrumenter (MiFID-direktivet) og gennemsigtighedsdirektivet, oplysningskrav ved pengeoverførsler, indbetaling af bidrag til skadesgarantifonden, forsikringsagenters registrering m.v.)

[af økonomi‑ og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)]

 

Af   økonomi- og erhvervsministeren:

Til § 1

   1) I den under nr. 6 foreslåede affattelse af § 2, stk. 1, nr. 10, ændres »de øvrige numre« til: »nr. 1-9«.

[Præcisering]

   2) I den under nr. 54 foreslåede affattelse af § 27, stk. 7-11, indsættes som nyt stk. 10:

»Stk. 10. Stk. 7 finder ikke anvendelse på andele i kollektive investeringsordninger omfattet af lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v.«

De foreslåede stk. 10 og 11 bliver herefter stk. 11 og 12.

[Præcisering]

   3) Den under nr. 55 foreslåede affattelse af § 27 a, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. En udsteder af værdipapirer skal indsende oplysninger, der er offentliggjort i henhold til stk. 1, til Finanstilsynet, som opbevarer oplysningerne. Finanstilsynet kan udpege andre myndigheder eller juridiske personer i og uden for landet til at varetage opgaven.«

[Præcisering]

   4) I den under nr. 55 foreslåede affattelse af § 27 a indsættes som nyt stk. 5:

»Stk. 5. Stk. 1-3 finder ikke anvendelse på andele i kollektive investeringsordninger omfattet af lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v.«

Det foreslåede stk. 5 bliver herefter stk. 6.

[Præcisering]

   5) I den under nr. 60 foreslåede affattelse af § 30 ændres »§ 27 a, stk. 2 og 3,« til: »§ 27, stk. 7 og 8, § 27 a, stk. 1-3,«.

[Udvidelse af hjemlen til at fravige lovens krav til udstederes pligt til at offentliggøre oplysninger]

   6) Efter nr. 89 indsættes som nyt nummer:

   »01. I § 83 a, stk. 1, nr. 1, ændres »§ 29, stk. 3« til: »§ 29, stk. 4«.«

[Konsekvensændring]

   7) I den under nr. 90 foreslåede ændring af § 83 a, stk. 1, nr. 1, ændres »§ 32, stk. 2« til: »§ 32, stk. 4«.

[Konsekvensændring]

Til § 2

   8) I den under nr. 7 foreslåede affattelse af § 93, stk. 1, ændres »§ 33 b, stk. 1 og stk. 2, 2. pkt.« til: »§ 33 b, stk. 1 og 2«.

[Præcisering]

Til § 3

   9) I den under nr. 15 foreslåede ændring af § 7, stk. 2, ændres »1 og 3« til: »1 og 4«.

[Konsekvensændring]

   10) Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:

   »02. I § 10, stk. 5, ændres »nr. 4« til: »nr. 3«.«

[Konsekvensændring]

   11) Efter nr. 35 indsættes som nye numre:

»03. I § 125, stk. 2, nr. 2, ændres »nr. 2, 4 og 5« til: »nr. 3, 6, 8 og 9«.

[Konsekvensændring]

04. I § 125, stk. 2, nr. 3, ændres »nr. 4« til: »nr. 3«.«

[Konsekvensændring]

   12) Efter nr. 42 indsættes som nyt nummer:

»05. I § 157 ændres »nr. 2« til: »nr. 3«.«

[Konsekvensændring]

   13) Den under nr. 55 foreslåede affattelse af § 343 c affattes således:

Ȥ 343 c. Finanstilsynet skal give tilladelse til udøvelse af investeringsrÃ¥dgivning, nÃ¥r:

1)   Medlemmer af virksomhedens bestyrelse og direktion opfylder kravene i § 64.

2)   Virksomheden har tegnet en ansvarsforsikring, der dækker hele Fællesskabet, eller anden tilsvarende garanti mod erstatningskrav, som følge af pligtforsømmelse, med en dækning på mindst 1 mio. euro for hvert erstatningskrav, dog mindst 1,5 mio. euro i alt om året for alle krav.

3)   Virksomhedens forretningsgange og administrative forhold er forsvarlige.

4)   Virksomheden har hovedkontor og hjemsted i Danmark.

5)   Ejerne af kvalificerede andele opfylder kravene i §§ 61 og 62.

6)   Betingelserne i § 14, stk. 1, nr. 4 og 5, er opfyldt.

Stk. 2. En ansøgning om tilladelse skal indeholde

1)   alle oplysninger, der er nødvendige til brug for Finanstilsynets vurdering af, om betingelserne i stk. 1 er opfyldt,

2)   oplysning om, i hvilke medlemsstater inden for Den Europæiske Union eller lande, som Fællesskabet har indgået aftale med på det finansielle område, der ønskes udøvet aktivitet, samt

3)   oplysninger om størrelsen af de kvalificerede andele og virksomhedens organisation.

Stk. 3. § 14, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 4. Når Finanstilsynet har meddelt tilladelse efter stk. 1, foretager Erhvervs- og Selskabsstyrelsen de nødvendige registreringer.

Stk. 5. Finanstilsynet kan fastsætte nærmere regler om den i stk. 1, nr. 2, nævnte ansvarsforsikring.«

[Præcisering]

   14) I den under nr. 82 foreslåede affattelse af bilag 5, nr. 10, ændres »clearingcentraler« til: »clearinginstitutter«.

[Præcisering]

Til § 4

   15) Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:

   »06) I § 28 a indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 3. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om besiddelse og om meddelelse om besiddelse af aktier efter stk. 1 og 2. Ministeren kan endvidere fastsætte regler, som fraviger forpligtelsen i stk. 1 for så vidt angår aktier i selskaber, hvis aktier er optaget til notering eller handel på et reguleret marked eller optaget til handel på en alternativ markedsplads.««

[Bemyndigelse til økonomi- og erhvervsministeren til at fastsætte regler om fritagelse fra meddelelsespligten for aktiebesiddelser i selskaber, hvis aktier er optaget til notering eller handel på et reguleret marked eller en alternativ markedsplads]

Til § 10

   16) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af § 69, stk. 1, nr. 11, indsættes efter »land«: »inden for Den Europæiske Union eller et land«.

[Præcisering]

   17) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 70, stk. 2, ændres »§ 6 b« til: »§ 69«.

[Præcisering]

Til § 21

   18) I den foreslåede affattelse af stk. 3 ændres »nr. 88« til: »nr. 81 og 88«.

[Ikrafttrædelsesbestemmelse]

   19) I de forslåede affattelser af stk. 4 og 7 ændres »20. januar« til: »1. juni«.

[Ændret ikrafttræden]

Til § 23

   20) I den foreslåede affattelse af stk. 2 ændres »13, 14 og 18« til: »13 og 14«.

[Præcisering]

   21) Efter den foreslåede affattelse af stk. 3 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 4. § 18 kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.«

[Indsættelse af mulighed for at sætte ændringerne af lov om skifte af fællesbo m.v. i kraft for Færøerne]

Bemærkninger

Til nr. 1

Den foreslåede ændring er en præcisering af den foreslåede bestemmelse. Med ændringen præciseres det, at der ved "de øvrige numre" henvises til bestemmelsens nr. 1-9.

Til nr. 2 og 4

Det foreslås præciseret, at pligten til at offentliggøre årsrapporter og halvårsrapporter ikke finder anvendelse på andele i kollektive investeringsordninger omfattet af lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v. Tilsvarende foreslås det præciseret, at pligten til at offentliggøre oplysninger og indsende oplysninger efter § 27 a, stk. 1-3, ikke omfatter andele i kollektive investeringsordninger. Dette følger af, at gennemsigtighedsdirektivet ikke finder anvendelse på andele, der udstedes af institutter for kollektiv investering, bortset fra institutter af den lukkede type, jf. gennemsigtighedsdirektivets artikel 1, stk. 2.

Til nr. 3

Det præciseres i bestemmelsen, at udsteder alene skal indsende de oplysninger, som udsteder har offentliggjort i medfør af § 27 a, stk. 1, til opbevaring. En udsteder er således ikke forpligtet til at sende meddelelser, som storaktionærer har ladet registrere, til opbevaring, men skal alene indsende den meddelelse, som udstederen selv har offentliggjort.

Til nr. 5

Det foreslås at udvide hjemlen til, at Finanstilsynet kan undtage udstedere fra lovens krav om at offentliggøre årsrapporter, halvårsrapporter og periodemeddelelser. Endvidere foreslås det at udvide hjemlen til at undtage udstedere fra krav til offentliggørelsesmetoden. Baggrunden for udvidelsen er, at de regler, der gennemfører gennemsigtighedsdirektivet i dansk ret, ikke skal finde anvendelse på udstedere, der hverken er hjemmehørende her i landet eller har værdipapirer optaget til handel på et reguleret marked her i landet, dvs. hvor Danmark er værtsland. Den foreslåede hjemmel vil blive anvendt ved udstedelsen af den bekendtgørelse, der skal gennemføre dele af gennemsigtighedsdirektivet, og hvor der vil blive fastlagt en præcis afgrænsning af reguleringen af tilfælde, hvor Danmark er henholdsvis hjemland og værtsland.

Til nr. 6

Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 59.

Til nr. 7

Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 62.

Til nr. 8

Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 64.

Til nr. 9

Den foreslåede ændring er en konsekvens af den nye nummerering af lovens bilag 4, afsnit A, som gennemføres med lovforslaget.

Til nr. 10

Den foreslåede ændring er en konsekvens af den nye nummerering af lovens bilag 5, som gennemføres med lovforslaget.

Til nr. 11

Lovens § 125, stk. 2, fastlægger minimumskravet til basiskapitalen i fondsmæglerselskaber og investeringsforvaltningsselskaber. Basiskapitalen i fondsmæglerselskaber skal mindst udgøre 1 mio. euro, hvis selskabet har tilladelse til at udføre visse af aktiviteterne i lovens bilag 4, afsnit A og B, og 300.000 euro, hvis selskabet alene har tilladelse til at udføre de andre aktiviteter i bilag 4, afsnit A og B. Den foreslåede ændring er en konsekvens af den nye nummerering af lovens bilag 4, afsnit A, som gennemføres med lovforslaget. De tidligere nr. 2, 4 og 5 ændres med forslaget til nr. 3, 6 og 9. Endvidere indføres en ny aktivitet, drift af en multilateral handelsfacilitet, i bilag 4, afsnit A, nr. 8. Fondsmæglerselskaber, der får tilladelse til at drive en multilateral handelsfacilitet, skal således have en basiskapital, der mindst udgør 1 mio. euro. Det svarer til det kapitalkrav, der stilles til udenlandske operatører af regulerede markeder, der ønsker at drive en multilateral handelsfacilitet her i landet.

Til nr. 12

Den foreslåede ændring er en konsekvens af den nye nummerering af lovens bilag 4, afsnit A, som gennemføres med lovforslaget.

Til nr. 13

Den foreslåede ændring af den foreslåede affattelse af § 343 c er alene af redaktionel karakter.

Til nr. 14

Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering, så der konsekvent henvises til clearinginstitutter i lov om finansiel virksomhed.

Til nr. 15

Det foreslåede stk. 3 giver økonomi- og erhvervsministeren hjemmel til at fastsætte regler, som fraviger meddelelsespligten i stk. 1 for så vidt angår aktier i selskaber, hvis aktier er optaget til notering eller handel på et reguleret marked eller optaget til handel på en alternativ markedsplads. Bemyndigelsen skal ses i lyset af den foreslåede hjemmel i lovforslagets § 1, nr. 59, der giver Finanstilsynet mulighed for administrativt at gennemføre gennemsigtighedsdirektivets bestemmelser om undtagelser fra meddelelsespligten.

Der foreslås indsat en tilsvarende bemyndigelse for økonomi- og erhvervsministeren til at fastsætte bestemmelser om undtagelser fra meddelelsespligten i medfør af aktieselskabsloven for besiddelser af de pågældende aktier. Bemyndigelsen foreslås indsat med henblik på at give mulighed for at sikre, at meddelelsespligten i medfør af aktieselskabsloven så vidt muligt vil svare til meddelelsespligten i medfør af lov om værdipapirhandel m.v. Bemyndigelsen foreslås udnyttet, så de undtagelser fra meddelelsespligten, der fastsættes i medfør af den foreslåede bemyndigelse, i vidt omfang vil svare til de undtagelser fra meddelelsespligten, der fastsættes i medfør af den foreslåede hjemmel i lov om værdipapirhandel m.v. Det bemærkes, at beføjelser, som efter aktieselskabsloven er tillagt økonomi- og erhvervsministeren, udøves af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, jf. bekendtgørelse om henlæggelse af visse beføjelser til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen samt om klageadgang over visse afgørelser.

Til nr. 16

Den foreslåede ændring er en præcisering af den foreslåede affattelse af § 69, stk. 1, nr. 11. Det præciseres, at der ved "land" forstås et land inden for Den Europæiske Union eller et land, som Fællesskabet har indgået aftale med på det finansielle område.

Til nr. 17

Med den foreslåede ændring foretages der korrekt henvisning i bestemmelsen. Der burde således have været henvist til § 69, stk. 1, nr. 12, i lov om arbejdsskadesikring i stedet for § 6 b, stk. 1, nr. 12.

Til nr. 18

Den foreslåede ændring sætter lovforslagets § 1, nr. 81, i kraft den 1. januar 2007.

Til nr. 19

Den foreslåede ændring udskyder ikrafttrædelsen af den del af lovforslaget, der gennemfører gennemsigtighedsdirektivet, fra den 20. januar 2007 til den 1. juni 2007.

Gennemsigtighedsdirektivet indeholder en række bemyndigelser fra Kommissionen til at fastsætte nærmere regler til gennemførelse af direktivet. Kommissionens regler kan først forventes udstedt medio december 2006.

Fra dansk side kunne man principielt vælge at udstede disse bekendtgørelser uden skelen til Kommissionens forventede direktiv, men det vil kræve, at reglerne justeres efter 12 måneder.

Den danske lovgivning og de bekendtgørelser, der skal udstedes, vil først være på plads kort tid inden reglernes ikrafttræden den 20. januar 2007. De berørte selskaber får herved kun kort tid til at indrette sig på de nye regler.

På den baggrund er det fundet mest hensigtsmæssigt at udsætte ikrafttrædelsen til den 1. juni 2007 for den del af lovforslaget, der gennemfører gennemsigtighedsdirektivet.

For bestemmelser, der omhandler regnskabsinformationer, herunder halvårsrapporter, indebærer den ændrede ikrafttrædelsesdato, at bestemmelserne finder anvendelse fra og med de regnskabsår, der begynder den 1. juni 2007 eller senere. Dette betyder, at virksomheder, hvis regnskabsår løber fra den 1. januar til den 31. december 2007, vil skulle udarbejde og offentliggøre deres halvårsrapport i overensstemmelse med de regler, som gennemføres i medfør af gennemsigtighedsdirektivet, første gang for perioden 1. januar til 30. juni 2008.

For så vidt angår periodemeddelelser, betyder den ændrede ikrafttrædelsesdato eksempelvis, at et selskab, hvis regnskabsår løber fra den 1. januar til den 31. december 2007, vil skulle offentliggøre sin første periodemeddelelse i perioden fra midten af marts til midten af maj 2008.

Den ændrede ikrafttrædelsesdato betyder, at Finanstilsynet har mulighed for at sende opgaven med at modtage og opbevare oplysninger, som skal indsendes af udstedere og storaktionærer, og gøre disse oplysninger tilgængelige for offentligheden, i offentligt udbud. Det vil således ikke på forhånd kunne siges, hvem der vil varetage denne opgave.

Til nr. 20

Den foreslåede ændring udtager lov om skifte af fællesbo m.v. fra opremsningen af love, der ved kongelig anordning helt eller delvist kan sættes i kraft for Grønland.

Til nr. 21

Den foreslåede ændring gør det muligt helt eller delvist at sætte ændringerne til lov om skifte af fællesbo m.v. i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.