Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 19 vedrørende forslag til lov om hold af heste (L 202), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. maj 2007.

 

 

 

Lene Espersen

 

/Torben Jensen

 


Spørgsmål nr. 19 vedrørende forslag til lov om hold af heste (L 202):

 

”Ministeren bedes punkt for punkt kommentere henvendelsen af 10/5-07 fra Dyrenes Beskyttelse, vedr. L 202, jf. L 202 - bilag 15.”

 

Svar:

 

1. Dyrenes Beskyttelse anfører i sin henvendelse til udvalget, at formuleringen af lovforslagets § 6, stk. 2, der bemyndiger justitsministeren til at fravige kravet om en loftshøjde på 2,60 m for bestemte typer af heste, bevirker, at loven kan omgås. Det vil således være muligt at indrette højden af stalden efter de krav, der gælder for den laveste af de hesteracer, der befinder sig i stalden.

 

Justitsministeriet er ikke enig i, at formuleringen af lovforslagets § 6, stk. 2, som beskrevet af Dyrenes Beskyttelse, giver mulighed for omgåelse af loven. Det fremgår således af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 6, at bemyndigelsen i givet fald forudsættes udnyttet i forhold til staldbygninger, der alene benyttes til små heste som f.eks. shetlandsponyer, og hvor de konsekvenser, som et krav om en loftshøjde på 2,60 meter vil indebære med hensyn til ombygning mv., ikke vil stå i rimeligt forhold til den dyrevelfærdsmæssige gevinst for hestene.

   

2. Dyrenes Beskyttelse er endvidere af den opfattelse, at lovforslagets § 6, stk. 1, hvorefter loftshøjden i stalden skal være mindst 2,60 m i frihøjde over eventuel strøelse, ikke tager hensyn til, at lofthøjden i en mindre del af en boks kan være lavere, uden at dette påvirker hestenes velfærd negativt. Det anbefales derfor, at bestemmelsen omformuleres.

 

Der er ikke efter Justitsministeriets opfattelse grundlag for at foretage en sådan ændring. Arbejdsgruppen om hold af heste har således ved fastsættelsen af det anbefalede krav til lofthøjden i stalden lagt vægt på, at højden – uanset opstaldningsform – alle steder skal være således, at hesten kan stå i sin naturlige stilling og ikke kan komme til skade. Justitsministeriet har tilsluttet sig denne vurdering.  

 

Der henvises til afsnit 6.1.7. og 6.2.5. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget og de specielle bemærkninger til lovforslagets § 6.

 

3. Med hensyn til lovforslagets § 9, stk. 3, hvoraf fremgår, at hoppe og føl skal opholde sig i folingsboksen den første måned efter folingen, finde Dyrenes Beskyttelse, at denne bestemmelse bør bortfalde. Arbejdsgruppen om hold af heste har således ikke anbefalet, at føl og hoppe skal tilbringe den første måned i folingsboksen, men har derimod givet udtryk for, at hoppe og føl som udgangspunkt har bedst af at opholde sig ude og gerne sammen med andre heste.

 

Justitsministeriet skal i den forbindelse fremhæve, at det følger af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 9, at kravet om, at hoppe og føl skal opholde sig i folingsboksen i den første måned efter folingen, ikke indebærer et forbud mod, at hoppe og føl må komme på fold. Hoppe og føl er således omfattet af lovforslagets § 17, stk. 1, hvorefter heste i mindst to timer fem dage om ugen skal motioneres eller gives fri bevægelse på fold. Det følger endvidere af lovforslagets § 17, stk. 3, at når føl er på fold, skal de, indtil de er to år gamle, på fold sammen med artsfæller, medmindre veterinære forhold taler afgørende herimod.

 

Lovforslagets § 9, stk. 3, indebærer således ikke en pligt til at holde hoppe og føl isoleret i den første måned efter folingen, men bestemmelsen har til formål at sikre, at hoppe og føl i den første måned efter folingen skal have det areal til rådighed, som fremgår af lovforslagets § 9, stk. 2. 

 

4. Dyrenes Beskyttelse finder endelig, at lovforslagets § 16, stk. 2, bør ændres således, at der ikke fastsættes et krav om, at en fold maksimalt må benyttes af 20 heste.

 

Justitsministeriet kan i den forbindelse henvise til svaret af 10. maj 2007 på spørgsmål nr. 2 vedrørende lovforslaget.