Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 3 vedrørende forslag til lov om hold af heste (L 202), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. april 2007.

 

 

 

 

Lene Espersen

 

 /Torben Jensen

 

 


 

Spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om hold af heste (L 202):

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17/4-07 fra Landbrugsraadet vedrørende L 202, jf. L 202 - bilag 4.”

 

Svar:

 

1. Landbrugsraadet anfører i sin henvendelse til udvalget bl.a., at kravet til staldens lofthøjde, jf. lovforslagets § 6, stk. 1, bør ændres til en frihøjde på hestens stangmål plus 60 cm, dog minimum en lofthøjde på 1,90 m. Landbrugsraadet finder, at en frihøjde på mindst 2,60 m over eventuel strøelse i mange tilfælde vil være unødvendigt og vil give anledning til store økonomiske belastninger, hvilket vil have indflydelse på udviklingen af landdistrikterne.

 

Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at kravet til loftshøjden i stalden, der bygger på et forslag fra arbejdsgruppen om hold af heste, er fastsat under hensyn til, at hesten skal kunne stå i sin naturlige stilling uden at komme til skade. Der er desuden lagt vægt på oplysninger fra Landscentret, Byggeri og Teknik om, at standarden for loftshøjden i ca. 25 år har været 2,40 m og at den i de senere år er øget til 2,60 m.

 

Justitsministeriet har endvidere lagt vægt på hensynet til at fastsætte et ensartet krav til alle opstaldningssteder, som er enkelt at administrere. Justitsministeriet finder således ikke, at loftshøjden bør være lavere end foreslået af arbejdsgruppen, f.eks. baseret på hestens stangmål, da det efter Justitsministeriets og arbejdsgruppens opfattelse har stor betydning for hestens velfærd, at den ikke opstaldes i en stald med for lav loftshøjde. Et krav om, at loftshøjden skal være 2,60 m sikrer efter Justitsministeriets opfattelse i øvrigt, at hesten – uanset race – kan rejse sig på bagbenene uden at skade sig selv ved kontakt med loftet, belysningsarmaturer mv.

 

Justitsministeriet skal endvidere bemærke, at det med henblik på at afbøde de konsekvenser, herunder af økonomisk karakter, som det foreslåede krav til loftshøjden i stalden kan have for en række eksisterende hestehold, er foreslået, at der knyttes en overgangsordning til bestemmelsen. Bestemmelsen vil således i følge lovforslaget først finde anvendelse fra den 1. januar 2020 for hestehold etableret før den 1. juli 2007.

For så vidt angår små heste bemærkes det endvidere, at lovforslagets § 6, stk. 2, indebærer, at justitsministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler om, at der for stalde, som benyttes til opstaldning af bestemte typer af heste, gælder en lavere loftshøjde end angivet i bestemmelsens stk. 1. Det forudsættes, at bemyndigelsen i givet fald udnyttes i forhold til staldbygninger, der alene benyttes til små heste, f.eks. shetlandsponyer, og hvor de konsekvenser, som et krav om en loftshøjde på 2,60 m vil indebære med hensyn til ombygning mv., ikke vil stå i et rimeligt forhold til den dyrevelfærdsmæssige gevinst for hestene ved et krav om en lofthøjde på 2,60 m.

 

2. Landbrugsraadet foreslår endvidere, at lovforslagets § 6, stk. 3, om mindstekrav til staldrumfanget udgår, da hensynet til ventilationen af stalden i tilstrækkelig grad tilgodeses i lovforslagets § 13, hvoraf bl.a. fremgår, at stalden skal have ventilation, som sikrer et tilstrækkeligt luftskifte, ligesom kravet er unødvendigt for særligt mindre heste og ponyer. Desuden vil kravet utilsigtet medføre, at kravene til boksstørrelsen i henhold til lovforslaget § 7 for disse heste skærpes.

 

Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at formålet med kravet om et staldrumfang på mindst 30 m3 pr. hest er at sikre en bedre ventilation i stalden. Et større staldrumfang i et lukket staldanlæg vil således være lettere at ventilere. Lovforslagets § 6, stk. 3, sikrer således, at der er en naturlig luftcirkulation i stalden, hvilket vil være til gavn for både heste og mennesker, der opholder sig i stalden. Kravet til staldrumfanget suppleres i øvrigt af bestemmelsen om staldens klima i lovforslagets § 13. Justitsministeriet finder ikke, at den fornødne ventilation i stalden i tilstrækkelig grad kan sikres alene ved lovforslagets § 13.   

 

Justitsministeriet skal i øvrigt fremhæve, at kravet i § 6, stk. 3, vedrører det samlede staldrumfang, og således ikke indebærer en pligt til at udvide enkeltboksene ud over det i § 7 fastsatte arealkrav. 

 

3. Med hensyn til lovforslagets § 7 om boksstørrelse anfører Landbrugsraadet, at kravene hertil bør ændres til (1,7 x hestens stangmål)2 i stedet for lovforslagets arealkrav på (2 x hestens stangmål)2. Landbrugsraadet henviser herved til, at man bør følge arbejdsgruppens forslag på dette punkt.

 

Justitsministeriet kan oplyse, at arbejdsgruppen om hold af heste foreslog, at gulvarealet ved opstaldning i enkeltboks for hestehold etableret før lovens ikrafttræden skulle være mindst (1,7 x hestens stangmål)2, jf. § 36, stk. 2, i arbejdsgruppens lovudkast. Efter udløbet af en overgangsperiode var det imidlertid arbejdsgruppens forslag, at kravet til gulvarealet skulle fastsættes til mindst (2,0 x hestens stangmål)2, og at den korteste side af boksen skulle være mindst 1,7 x hestens stangmål.

 

Det af Justitsministeriet foreslåede krav til boksstørrelse i lovforslagets § 7, der for hestehold etableret før 1. juli 2007 finder anvendelse fra 1. januar 2020, jf. lovforslagets § 36, stk. 4, svarer således til det af arbejdsgruppen foreslåede.

 

Justitsministeriet har imidlertid ikke fulgt arbejdsgruppens anbefaling, for så vidt angår forslaget om at fastsætte et særligt mindstekrav til arealet af enkeltbokse i overgangsperioden. Justitsministeriet har i den forbindelse lagt vægt på, at der kan være eksisterende hestehold, som ikke opfylder disse særlige mindstekrav, og som derfor ville være nødsaget til allerede fra lovens ikrafttræden at foretage de fornødne ændringer af de fysiske forhold på opstaldningsstedet. Formålet med fastsættelsen af en overgangsperiode vil dermed forspildes, da konsekvenserne af kravet, herunder af økonomisk karakter, ikke i fornødent omfang ville blive afbødet, når ændringer umiddelbart skal fortages. Der henvises herved til afsnit 3.4. i lovforslagets almindelige bemærkninger.

 

4. Endelig foreslår Landbrugsraadet, at lovforslagets § 14 om lys i staldene bør ændres, så der alene fastsættes krav om, ”at der bør være tilstrækkeligt lys til at sikre hestens velbefindende og til at sikre, at der kan gennemføres et passende tilsyn med hesten”. 

 

Det er Justitsministeriets opfattelse, at en bestemmelse, som den af Landbrugsraadet foreslåede, ikke i tilstrækkelig grad vil tilgodese de dyrevelfærdsmæssige hensyn til hesten. Et sådant krav vil efter Justitsministeriets opfattelse således kunne indebære en risiko for, at der hovedsageligt vil blive installeret elektrisk belysning i stalden. Formålet med bestemmelsen i lovforslagets § 14 er imidlertid at sikre hesten tilstrækkeligt naturligt lys i stalden til at opfylde dens adfærdsmæssige og fysiologiske behov, således at hesten ikke holdes i hverken konstant mørke eller elektrisk lys.

 

Justitsministeriet kan derfor ikke støtte Landbrugsraadets forslag.