Opsummering af høringssvar samt kommentarer vedrørende forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Dagpenge eller efterløn efter pasning af handicappet eller alvorligt sygt barn eller nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem) – L 214
|
|
Lovforslaget blev samtidig med fremsættelsen for Folketinget den 25. april 2007 sendt til høring hos Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg samt Kristelig Arbejdsgiverforening og Kristelig Fagbevægelse. Høringsfristen udløb den 2. maj 2007.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Lederne (LH), Landsorganisationen i Danmark (LO), FTF, KL og Kristelig Fagbevægelse. De modtagne høringssvar vedlægges.
Lønmodtagersiden
LO og FTF støtter begge lovforslaget, men har følgende bemærkninger:
· Mener, at man ved opgørelsen af beskæftigelseskravet bør se bort fra hele perioden med tabt arbejdsfortjeneste, uden at kombinere med den eksisterende 2 års frist for forlængelse.
· Anbefaler, at der gives dagpengeret til personer, der modtager tabt arbejdsfortjeneste for et mindre timetal end fuld tid i tilfælde af ledighed (der ses bort for den manglende rådighed efter gældende regler). FTF foreslår alternativt, at der i den sociale lovgivning gives mulighed for en særlig ydelse på dagpengeniveau.
· Finder det ønskeligt, at lovforslaget udvides til også at give ret til sygedagpenge, således at der ses bort fra 2 års-fristen i § 32, stk. 3, i sygedagpengeloven ved opgørelsen af beskæftigelseskravet.
· Mener, at der skal ske en afklaring af spørgsmålet om beregning af dagpengesats for persongruppen, således at de ikke stilles ringere, end hvis man anvendte beregningsgrundlaget fra før plejeforholdets begyndelse.
· Tilslutter sig forslaget om, at der ved overgang til efterløn ses bort for rådighedsspørgsmålet.
· Anbefaler, at loven ogsÃ¥ kommer til at gælde for medlemmer, der ansøger om dagpenge eller overgang til efterløn efter lovens ikrafttræden, selvom perioden med kompensation for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af sygt eller handicappet barn eller nærtstÃ¥ende døende lÃ¥ forud for lovens ikrafttrædelÂsesdato.
Bemærkninger
Periodens længde:
Det er afgørende, at det sikres, at et medlem, som fx har en periode på 1 år med egen sygdom og en periode på 1 år med fravær på grund af barsel efterfulgt af en periode på 5 år med tabt arbejdsfortjeneste til pasning af handicappet eller alvorligt sygt barn, alene vil kunne få optjeningsperioden forlænget med de 5 år med tabt arbejdsfortjeneste (til i alt 8 år). Derimod skal optjeningsperioden ikke kunne yderligere forlænges med de 2 års fravær på grund af henholdsvis sygdom og barsel til i alt 10 år. Dette vil være i modstrid med de gældende regler, hvorefter et medlem, som har flere forhold, der kan forlænge den 3-årige optjeningsperiode, kun kan forlænge optjeningsperioden med 2 år, selv om de forskellige forhold sammenlagt har en varighed på mere end 2 år. Dette har været en væsentlig forudsætning for forslaget.
RÃ¥dighed i forbindelse med dagpenge ved delvis ledighed:
Det er en helt grundlæggende betingelse for at få dagpenge, at man står fuldt til rådighed for arbejdsmarkedet. Det indebærer bl.a. at, man med dags varsel skal kunne og ville overtage arbejde på fuld sædvanlig tid som fuldtidsforsikret eller deltidsforsikret. Støtte efter lov om social service bliver givet som erstatning for, at man har et indkomsttab, fordi man på grund af pasningen af et handicappet eller sygt barn ikke kan påtage sig arbejde i fuldt omfang. Regeringen ønsker ikke at ændre ved denne helt grundlæggende betingelse for ret til dagpenge.
I forhold til FTF`s forslag om en særlig ydelse i serviceloven har Socialministeriet meddelt følgende:
â€Personer, der modtager kompensation for tabt arbejdsfortjeneste og bliver ledige fra deres deltidsarbejde, har mulighed for at fÃ¥ en særlig supplerende ydelse (Servicelovens § 43) i op til tre mÃ¥neder, hvis de ikke opfylder betingelserne for at modtage dagpenge og ikke har mulighed for et rimeligt tilbud om ansættelse i et deltidsarbejde. Baggrunden for den begrænsede periode pÃ¥ tre mÃ¥neder er, at ydelsen skal ses som et økonomisk sikkerhedsnet i en afgrænset periode, sÃ¥ der er mulighed for, at personen evt. med kommunen hjælp kan finde et deltidsarbejdeâ€
Vedr. udvidelse af lovforslaget til også at omfatte sygedagpengeloven:
Lovforslaget giver indirekte adgang til sygedagpenge for de personer, som kan opfylde sygedagpengelovens beskæftigelsesÂkrav via deres ret til arbejdsløshedsdagpenge. Regeringen mener derfor ikke, at der ogsÃ¥ er behov for at ændre sygedagpengelovgivningen, da man har mulighed for at sikre sig retten til sygedagpenge ved at bevare sit medlemskab af en a-kasse, mens man passer sit syge barn.
Dagpengesatsen:
Regeringen er indstillet på, at personer, som omfattes af lovforslaget, ved ledighed efter pasningsperiodens udløb kan få maksimal dagpengesats som henholdsvis fuldtids- og deltidsforsikrede. Beskæftigelsesministeren har derfor fremsendt bidrag til betænkning fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg, hvor det tilkendegives, at der vil blive fastsat administrative regler herom. Disse regler vil også omfatte medlemmer, som overgår til efterløn efter pasningsperiodens ophør, og som har fået dagpengeret som følge af forslaget. Dog vil disse medlemmer - på lige fod med andre, som overgår til efterløn - kun have ret til efterløn med 91 pct. af maksimal dagpengesats, medmindre de opfylder den almindelige 2-års-regel i efterlønsordningen.
Vedr. udvidelse til også at omfatte pasningsperioder afsluttet før lovforslagets ikrafttræden (tilbagevirkende kraft):
Det er et lovteknisk hovedprincip ikke at lovgive med tilbagevirkende kraft. Regeringen finder ikke, at der foreligger særlige forhold, som kan begrunde en fravigelse fra dette hovedprincip. Herudover ville det medføre væsentlige administrative problemer.
Arbejdsgiversiden
DA og LH har ikke indholdsmæssige bemærkninger, idet de opfatter afvigelsen fra de generelle principper som et helt særligt og isoleret tilfælde.
DA og LH foreslår dog en lovteknisk ændring af lovforslaget, således at den gældende § 53, stk. 7, nr. 2 indarbejdes i forslaget til ny § 53, stk. 8.
Bemærkninger
DA`s og LH`s lovtekniske ændringsforslag sikrer ikke helt det samme resultat som forslaget. I det der generelt henvises til bemærkningerne ovenfor til LO og FTF om periodens længde bemærkes, at DA’s og LH`s forslag vil afskære muligheden for at forlænge optjeningsperioden med fx 1 års fravær på grund af barsel og 1 år med tabt arbejdsfortjeneste, hvilket er muligt efter de gældende regler.
Lovforslagets tekniske løsning fastholdes derfor.
KL
Ingen bemærkninger
Kristelig Fagbevægelse
Støtter lovforslaget, men anbefaler, at lovforslaget får tilbagevirkende kraft, fx således at alle sager, hvor der er givet afslag inden for det sidste år, genoptages.
Endvidere giver man udtryk for, at rådighedsreglerne er blevet strammet, og at personer, der har været væk fra arbejdsmarkedet i de situationer, lovændringen omfatter, vil kunne have svært ved at dokumentere, at de står til rådighed for arbejdsmarkedet. Kristelig Fagbevægelse anbefaler derfor, at der bliver offentlig jobgaranti på op til 6 måneder. De henviser til den nye ordning med seniorjob.
Bemærkninger
Vedr. udvidelse til også at omfatte pasningsperioder afsluttet før lovforslagets ikrafttræden (tilbagevirkende kraft):
Der henvises til bemærkningerne ovenfor til LO og FTF.
RÃ¥dighed og jobgaranti:
A-kassens afgørelse om, hvorvidt et medlem står til rådighed, beror på en konkret vurdering. A-kassen skal ikke træffe afgørelse om, at et medlem ikke står til rådighed, alene fordi pågældende ikke har været tilknyttet arbejdsmarkedet i en lang periode. Hvis der er fuldtidsarbejde, som pågældende har helbred, evne og vilje til at påtage sig, kan pågældende anses for at stå til rådighed og få dagpenge, uanset pågældende de forudgående fx 11 år har passet et sygt eller handicappet barn. Pågældende vil som alle andre dagpengeberettigede have ret til dagpenge i 4 år og vil efter de almindelige regler have ret (og pligt) til aktivering efter sammenlagt 9 måneders ledighed. Der er derfor ikke behov for en offentlig jobgaranti på op til 6 måneder.