Opsummering af høringssvar samt kommentarer vedrørende forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Dagpenge eller efterløn efter pasning af handicappet eller alvorligt sygt barn eller nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem) – L 214

 

 

 

 

 

 

Lovforslaget blev samtidig med fremsættelsen for Folketinget den 25. april 2007 sendt til høring hos Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg samt Kristelig Arbejdsgiverforening og Kristelig Fagbevægelse. Høringsfristen udløb den 2. maj 2007.

 

Der er modtaget høringssvar fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Lederne (LH), Landsorganisationen i Danmark (LO), FTF, KL og Kristelig Fagbevægelse. De modtagne høringssvar vedlægges.

 

Lønmodtagersiden

LO og FTF støtter begge lovforslaget, men har følgende bemærkninger:

 

·        Mener, at man ved opgørelsen af beskæftigelseskravet bør se bort fra hele perioden med tabt arbejdsfortjeneste, uden at kombinere med den eksisterende 2 Ã¥rs frist for forlængelse.

 

·        Anbefaler, at der gives dagpengeret til personer, der modtager tabt arbejdsfortjeneste for et mindre timetal end fuld tid i tilfælde af ledighed (der ses bort for den manglende rÃ¥dighed efter gældende regler). FTF foreslÃ¥r alternativt, at der i den sociale lovgivning gives mulighed for en særlig ydelse pÃ¥ dagpengeniveau.

 

·        Finder det ønskeligt, at lovforslaget udvides til ogsÃ¥ at give ret til sygedagpenge, sÃ¥ledes at der ses bort fra 2 Ã¥rs-fristen i § 32, stk. 3, i sygedagpengeloven ved opgørelsen af beskæftigelseskravet.

 

·        Mener, at der skal ske en afklaring af spørgsmÃ¥let om beregning af dagpengesats for persongruppen, sÃ¥ledes at de ikke stilles ringere, end hvis man anvendte beregningsgrundlaget fra før plejeforholdets begyndelse.

 

·        Tilslutter sig forslaget om, at der ved overgang til efterløn ses bort for rÃ¥dighedsspørgsmÃ¥let.

 

·        Anbefaler, at loven ogsÃ¥ kommer til at gælde for medlemmer, der ansøger om dagpenge eller overgang til efterløn efter lovens ikrafttræden, selvom perioden med kompensation for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af sygt eller handicappet barn eller nærtstÃ¥ende døende lÃ¥ forud for lovens ikrafttrædel­sesdato.

 

 

 

Bemærkninger

Periodens længde:

Det er afgørende, at det sikres, at et medlem, som fx har en periode på 1 år med egen sygdom og en periode på 1 år med fravær på grund af barsel efterfulgt af en periode på 5 år med tabt arbejdsfortjeneste til pasning af handicappet eller alvorligt sygt barn, alene vil kunne få optjeningsperioden forlænget med de 5 år med tabt arbejdsfortjeneste (til i alt 8 år). Derimod skal optjeningsperioden ikke kunne yderligere forlænges med de 2 års fravær på grund af henholdsvis sygdom og barsel til i alt 10 år. Dette vil være i modstrid med de gældende regler, hvorefter et medlem, som har flere forhold, der kan forlænge den 3-årige optjeningsperiode, kun kan forlænge optjeningsperioden med 2 år, selv om de forskellige forhold sammenlagt har en varighed på mere end 2 år. Dette har været en væsentlig forudsætning for forslaget.

 

RÃ¥dighed i forbindelse med dagpenge ved delvis ledighed:

Det er en helt grundlæggende betingelse for at få dagpenge, at man står fuldt til rådighed for arbejdsmarkedet. Det indebærer bl.a. at, man med dags varsel skal kunne og ville overtage arbejde på fuld sædvanlig tid som fuldtidsforsikret eller deltidsforsikret. Støtte efter lov om social service bliver givet som erstatning for, at man har et indkomsttab, fordi man på grund af pasningen af et handicappet eller sygt barn ikke kan påtage sig arbejde i fuldt omfang. Regeringen ønsker ikke at ændre ved denne helt grundlæggende betingelse for ret til dagpenge.

 

I forhold til FTF`s forslag om en særlig ydelse i serviceloven har Socialministeriet meddelt følgende:

 

”Personer, der modtager kompensation for tabt arbejdsfortjeneste og bliver ledige fra deres deltidsarbejde, har mulighed for at få en særlig supplerende ydelse (Servicelovens § 43) i op til tre måneder, hvis de ikke opfylder betingelserne for at modtage dagpenge og ikke har mulighed for et rimeligt tilbud om ansættelse i et deltidsarbejde. Baggrunden for den begrænsede periode på tre måneder er, at ydelsen skal ses som et økonomisk sikkerhedsnet i en afgrænset periode, så der er mulighed for, at personen evt. med kommunen hjælp kan finde et deltidsarbejde”

 

Vedr. udvidelse af lovforslaget til også at omfatte sygedagpengeloven:

Lovforslaget giver indirekte adgang til sygedagpenge for de personer, som kan opfylde sygedagpengelovens beskæftigelses­krav via deres ret til arbejdsløshedsdagpenge. Regeringen mener derfor ikke, at der også er behov for at ændre sygedagpengelovgivningen, da man har mulighed for at sikre sig retten til sygedagpenge ved at bevare sit medlemskab af en a-kasse, mens man passer sit syge barn.

 

Dagpengesatsen:

Regeringen er indstillet på, at personer, som omfattes af lovforslaget, ved ledighed efter pasningsperiodens udløb kan få maksimal dagpengesats som henholdsvis fuldtids- og deltidsforsikrede. Beskæftigelsesministeren har derfor fremsendt bidrag til betænkning fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg, hvor det tilkendegives, at der vil blive fastsat administrative regler herom. Disse regler vil også omfatte medlemmer, som overgår til efterløn efter pasningsperiodens ophør, og som har fået dagpengeret som følge af forslaget.  Dog vil disse medlemmer - på lige fod med andre, som overgår til efterløn - kun have ret til efterløn med 91 pct. af maksimal dagpengesats, medmindre de opfylder den almindelige 2-års-regel i efterlønsordningen.

 

Vedr. udvidelse til også at omfatte pasningsperioder afsluttet før lovforslagets ikrafttræden (tilbagevirkende kraft):

Det er et lovteknisk hovedprincip ikke at lovgive med tilbagevirkende kraft. Regeringen finder ikke, at der foreligger særlige forhold, som kan begrunde en fravigelse fra dette hovedprincip. Herudover ville det medføre væsentlige administrative problemer.

 

Arbejdsgiversiden

DA og LH har ikke indholdsmæssige bemærkninger, idet de opfatter afvigelsen fra de generelle principper som et helt særligt og isoleret tilfælde.

 

DA og LH foreslår dog en lovteknisk ændring af lovforslaget, således at den gældende § 53, stk. 7, nr. 2 indarbejdes i forslaget til ny § 53, stk. 8.

 

Bemærkninger

DA`s og LH`s lovtekniske ændringsforslag sikrer ikke helt det samme resultat som forslaget. I det der generelt henvises til bemærkningerne ovenfor til LO og FTF om periodens længde bemærkes, at DA’s og LH`s forslag vil afskære muligheden for at forlænge optjeningsperioden med fx 1 års fravær på grund af barsel og 1 år med tabt arbejdsfortjeneste, hvilket er muligt efter de gældende regler.

 

Lovforslagets tekniske løsning fastholdes derfor.

 

KL

Ingen bemærkninger

 

Kristelig Fagbevægelse

Støtter lovforslaget, men anbefaler, at lovforslaget får tilbagevirkende kraft, fx således at alle sager, hvor der er givet afslag inden for det sidste år, genoptages.

Endvidere giver man udtryk for, at rådighedsreglerne er blevet strammet, og at personer, der har været væk fra arbejdsmarkedet i de situationer, lovændringen omfatter, vil kunne have svært ved at dokumentere, at de står til rådighed for arbejdsmarkedet. Kristelig Fagbevægelse anbefaler derfor, at der bliver offentlig jobgaranti på op til 6 måneder. De henviser til den nye ordning med seniorjob.

 

Bemærkninger

Vedr. udvidelse til også at omfatte pasningsperioder afsluttet før lovforslagets ikrafttræden (tilbagevirkende kraft):

Der henvises til bemærkningerne ovenfor til LO og FTF.

 

RÃ¥dighed og jobgaranti:

A-kassens afgørelse om, hvorvidt et medlem stÃ¥r til rÃ¥dighed, beror pÃ¥ en konkret vurdering. A-kassen skal ikke træffe afgørelse om, at et medlem ikke stÃ¥r til rÃ¥dighed, alene fordi pÃ¥gældende ikke har været tilknyttet arbejdsmarkedet i en lang periode. Hvis der er fuldtidsarbejde, som pÃ¥gældende har helbred, evne og vilje til at pÃ¥tage sig, kan pÃ¥gældende anses for at stÃ¥ til rÃ¥dighed og fÃ¥ dagpenge, uanset pÃ¥gældende de forudgÃ¥ende fx 11 Ã¥r har passet et sygt eller handicappet barn. PÃ¥gældende vil som alle andre dagpengeberettigede have ret til dagpenge i 4 Ã¥r og vil efter de almindelige regler have ret (og pligt) til aktivering efter sammenlagt 9 mÃ¥neders ledighed. Der er derfor ikke behov for en offentlig jobgaranti pÃ¥ op til 6 mÃ¥neder.