|
|||
|
                                                                                                                                                                                                       Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg Arbejdsdirektoratet Stormgade 10 Postboks 1103 1009 København K. |
Sagsnr. 07-239 Vores ref. HBØ/lth Deres ref. |
|
|
|
Den 2. maj 2007 |
|
LO støtter, at der med lovforslaget sker en afhjælpning af nogle af de problemer, som arbejdsmarkedslovgivningen skabte for personer, der passer syge eller handicappede børn eller nærtstående døende.
Det er dog LO’s holdning, at man – i relation til opgørelse af beskæftigelseskravet - bør se bort fra hele den periode, hvor medlemmet har passet sygt eller handicappet barn uden at kombinere forlængelsen med den eksisterende 2 års frist for forlængelse som lovforslaget lægger op til.
Personer, der modtager kompensation for pasning af sygt eller handicappet barn for et mindre antal timer end fuld tid, kan i dag ikke modtage arbejdsløshedsdagpenge, da medlemmet ikke vurderes at stå til rådighed for arbejdsmarkedet. LO anbefaler, at der findes en løsning også for denne gruppe, så gruppen kan modtage en ydelse, eventuelt arbejdsløshedsdagpenge, for de resterende timer, hvor medlemmet er ledigt.
Det vil være ønskeligt, hvis lovforslaget udvides til ogsÃ¥ at løse problemerne i forhold til sygedagpengeloven for ikke-forsikrede, der passer syge eller handicappede børn. I sygedagpengelovens § 32 stk. 3 fremgÃ¥r, at der ved opgørelse af beskæftigelseskravet til kommunen alene kan ses bort fra en periode pÃ¥ 2 Ã¥r, hvor man har passet et sygt eller handicappet barn. Det vil være naturligt at fjerne denne 2 Ã¥rs frist fra sygedagpengeloÂven, sÃ¥ledes at der bliver parallelitet mellem de to lovgivninger.
Med lovforslaget bliver persongruppen omfattet af de gældende regler for beregning af arbejdsløshedsdagpenge. Dette indebærer, at de personer, der ikke inden for de seneste 5 Ã¥r, har et beregningsgrundlag, eller har fÃ¥et udbetalt dagpenge med en beregnet sats, fÃ¥r udbetalt dagpenge med dimittendsatsen. LO skal anbefale, at der findes en løsning, sÃ¥ disse personer ikke stilles ringere, end hvis man anvender indtægten fra før plejeforholÂdets begyndelse som beregningsgrundlag.
LO kan tilslutte sig, at der ved overgang til efterløn, kan ses bort fra rådighedskravet, hvis den pågældende modtager støtte til pasning af sygt eller handicappet barn eller en nærtstående døende.
Med hensyn til ikrafttrædelsestidspunktet skal LO anbefale, at loven ogsÃ¥ kommer til at gælde for medlemmer, der ansøger om dagpenge eller overgang til efterløn efter lovens ikrafttræden, selvom perioden med kompensation for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af sygt eller handicappet barn eller nærtstÃ¥ende døende lÃ¥ forud for lovens ikrafttrædelÂsesdato.
Med venlig hilsen
Harald Børsting