Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg

Arbejdsdirektoratet

Stormgade 10

Postboks 1103                                                                                                                                      

2.5.2007

 
1009 København K                                                                                                                              MARO

                                                                                                                                                                       j.nr. 15829

 

                     

 

 

 

Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring (dagpenge eller efterløn efter pasning af handicappet eller alvorligt sygt barn eller nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem)

 

Vi takker for modtagelse af ovenstående lovforslag til høring.

 

FTF kan støtte det fremsatte lovforslag med følgende bemærkninger.

 

Vi er meget tilfredse med, at der med lovforslaget sker en afhjælpning af nogle af de problemer, som arbejdsmarkedslovgivningen skabte for personer, der løser en vigtig opgave med pasning af syge eller handicappede børn eller nærtstående døende.

 

FTF mener dog, at man bør se bort fra hele den periode, hvor medlemmet har passet sygt eller handicappet barn uden at kombinere forlængelsen med den eksisterende 2 års frist for forlængelse i § 53 stk. 7. Det er efter vor vurdering mere i overensstemmelse med lovforslagets intentioner, og det vil være betydeligt lettere for a-kasserne at administrere.

 

Personer, der modtager kompensation for pasning af sygt eller handicappet barn for et mindre antal timer end fuld tid, kan i dag ikke modtage arbejdsløshedsdagpenge, da medlemmet ikke vurderes at de står til rådighed for arbejdsmarkedet. FTF skal anbefale, at der findes en løsning også for denne gruppe. Løsningen kan bestå i, at det kan accepteres at disse personer kan stå til rådighed for det resterende antal timer eller, at der i den sociale lovgivning gives mulighed for at udbetale en særlig ydelse på niveau med dagpenge hvis der opstår ledighed i forhold til den supplerende beskæftigelse.

 

Det vil være ønskeligt, hvis lovforslaget udvides til også at løse problemerne i forhold sygedagpengeloven for personer, der passer syge eller handicappede børn. I sygedagpengelovens § 32 stk. 3 fremgår, at der ved opgørelse af beskæftigelseskravet til kommunen alene kan ses bort fra en periode på 2 år, hvor man har passet et sygt eller handicappet barn. Det vil være naturligt at fjerne denne 2 års frist fra sygedagpengeloven, således at der bliver parallelitet mellem de to lovgivninger.

 

Vi er opmærksomme på, at forsikrede ledige der er berettiget til at modtage dagpenge efter arbejdsløshedsforsikringsloven dermed opfylder beskæftigelseskravet i sygedagpengeloven. Vi finder imidlertid, at der er to vigtige grunde til at også sygedagpengeloven bør ændres. Dels hensynet til personer, der ikke er arbejdsløshedsforsikret, dels hensynet til at loven er enkel og tydelig og let at administrere. Det er her ikke hensigtsmæssigt at der i § 32 stk. 3 eksplicit er indskrevet en 2 års regel, mens at undtagelse kun fremgår implicit af § 32 stk. 1 nr. 2.

 

Med lovforslaget er der ikke taget stilling til beregning af den sats, som arbejdsløshedsdagpenge skal udbetales med ved ophør af et langvarigt plejeforhold. FTF skal anbefale, at der fastsættes regler således, at den forsikrede person ikke stilles ringere end hvis man anvender indtægten fra før plejeforholdets påbegyndelse som beregningsgrundlag.

 

FTF kan tilslutte sig, at der ved overgang til efterløn, kan ses bort fra rådighedskravet, hvis den pågældende modtager støtte til pasning af sygt eller handicappet barn eller en nærtstående døende.

 

Med hensyn til ikrafttrædelsestidspunktet skal FTF anbefale, at loven også kommer til at gælde for medlemmer, der ansøger om dagpenge eller overgang til efterløn efter lovens ikrafttræden, selvom perioden med kompensation for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af sygt eller handicappet barn eller nærtstående døende lå forud for lovens ikrafttrædelsesdato.

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Mads Roesdahl

konsulent