Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 217 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven (Omlægning af bilbeskatningen for at mindske CO2-udledningen mv.)

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer kommentar til henvendelsen fra Dansk Automobilforhandler Forening, jf. L 217 bilag 5.

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Per Bach Jørgensen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dansk Automobilforhandler Forening (DAF) finder, at af hensyn til nybilforhandlernes lager af varebiler og campingbiler, bør der ske en udvidelse af overgangsordningen, således at det frem til 31. december 2007 bliver muligt at anskaffe en varebil eller campingbil til de hidtil gældende satser.

De nye satser for tillægsafgift for privat anvendelse for varebiler bør ligeledes udskydes til 1. januar 2008. I modsat fald vil der blive importeret varebiler fra EU, der er indregistreret før 25. april 2007, hvor den hidtil gældende sats for tillægget for privat anvendelse af varebil fortsat vil gælde.

Derudover foreslår DAF, at der gives afgiftslettelser til f.eks. hybridbiler og biler med særlige benzin- eller dieselmotorer, der kan drives af mere end 80 procent ethanol.

DAF gør opmærksom på, at det forventede fald i brugtbilpriserne kan medføre problemer for nogle bilkøbere i forbindelse med finansiering af køb af anden bil.

Derudover beklager DAF, at fradraget i afgiftsgrundlaget for første og anden airbag bortfalder, ikke mindst fordi priserne på kassevogne vil stige.

Endelig finder DAF det beklageligt, hvis den enkelte forhandler skal have ansvaret for efterregulering af afgiftsbetalingen, når loven træder i kraft efter vedtagelsen.

 

Hertil skal bemærkes:

Lovforslaget har virkning fra fremsættelsen, dvs. den 25. april 2007. Det er for at undgå hamstring af visse typer køretøjer og at salget af andre køretøjer går i stå i den mellemliggende periode. På den baggrund er en overgangsperiode, så de nye regler reelt først træder i kraft 1. januar 2008, ikke hensigtsmæssig.

Forhøjelsen af tillægsafgiften for privat anvendelse gælder for varebiler, der registreres første gang den 25. april 2007 eller senere. For varebiler, der er registreret første gang inden den 25. april 2007, gælder de gamle satser, og det vil de fortsat gøre. Det er i den forbindelse ikke væsentligt, om køretøjets første registrering er i Danmark. Det vil sige, at det fremover bliver muligt at indføre en brugt varebil, der har været indregistreret før den 25. april 2007, og betale tillægsafgift med de gamle satser. Det vil også være tilfældet, selvom reglerne først træder i kraft den 1. januar 2008 som foreslået af DAF.

Med hensyn til forslaget om afgiftslettelser for køretøjer med særlig teknologi kan nævnes, at hybridbiler med forslaget – på samme måde som andre biler - vil få en afgiftslettelse, hvis ellers de er tilstrækkeligt brændstoføkonomiske.

Hvad angår priserne på brugte biler, så må de forventes i det store hele at følge priserne på nye biler. Da priserne på nye personbiler vil falde må prisen på brugte biler dermed forventes at falde med stort set samme procentsats. Men netop fordi priserne på de nye biler falder samtidig bør det ikke stille bilkøberne dårligere i finansieringen af den nye bil. Snarere tværtimod, målt i kroner vil prisen på en ny bil falde mere end prisen på en brugt bil.

Med hensyn til airbags, så er det korrekt, at prisen på nye varebiler med mindre end 6 airbags vil stige som følge af at afgiftsrabatten på første og anden airbag bortfalder. Det samme gælder personbiler. Afgiftsstigningen er dog beskeden. For en kassebil over 3,0 tons er der ingen ændring, for en kassebil mellem 2,5 og 3,0 tons, der har 2 airbags, vil afgiftsforhøjelsen blive ca. 770 kr. Til gengæld har kassebilen mulighed for at få fradrag for f.eks. ESP, hvilket ikke tidligere har været tilfældet.

Endelig, hvad angår efterregulering og tilbagebetaling af afgift i perioden fra forslagets fremsættelse den 25. april 2007 til det træder i kraft den 15. juni 2007 så vil det medføre en del meradministration for både myndigheder og branchen. Det er imidlertid en konsekvens af, at det er valgt at fremsætte lovforslaget med virkning fra fremsættelsesdagen, for – som nævnt - at undgå hamstring af visse typer køretøjer og for undgå at salget af andre køretøjer går i stå i tiden frem til lovens ikrafttræden.

Â