Kommentarer til bilag

MIF vil i vedlagte bilag og nedenstående kommentarer redegøre yderligere for analysen af, at en parallelisering af registreringsafgiften for motorcykler til strukturen for registreringsafgifter på biler, ikke vil have negativ effekt på indtægterne fra registreringsafgiften på motorcykler.

 

I bilag 1 fremgår MC salget for perioden 2000 – 2006. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke tal for brugt importen for 2006 hvorfor tallet er estimeret til 5.000 stk. ud fra en forventet lille stigning i forhold til 2005. Salget af kinesisk fabrikeret MC’ere i 2006 er estimeret til 2.800 stk.

 

I bilag 2 ses Suzuki salget fordelt på modeller for 2006 på priser, afgift, solgte enheder, told og moms. Endvidere ses indtægt til staten fordelt på modeller og samlet. Heraf fremgår det at en gennemsnitlig indtægt for staten på en Suzuki MC er kr. 72.276. Suzuki MC er kendt for at være en ”billig” motorcykel i markedet i forhold til sine konkurrenter. Det forventes derfor at den gennemsnitlige indtægt for staten på et MC salg er væsentlig større. Vores bedste estimat er ca. 30% højere i gennemsnit. En forventelig gennemsnitlig indtægt for staten på et MC salg i 2006 har derfor ca. været kr. 93.959 når der ses bort for alle kinesisk fabrikerede MC´ere indregistreret i 2006.

 

I bilag 3 ses oversigt over beregninger på avancer, afgifter, told og moms på henholdsvis en gennemsnits MC med alm. Afgift og en med afgift som bilerne. MC’en med alm. afgift er beregnet ud fra den gennemsnitlige MC udregnet i bilag 2. MC’en efter bilafgift modellen er beregnet ud fra den samme MC i indkøbspris. Af bilaget fremgår det herved at der vil være ca. kr. 22.000 mindre i provenu til staten på en gennemsnits MC. Denne provenunedgang betales dog tilbage gennem et væsentlig fald i brugt-importen og nedgang i salget af de kinesisk fabrikerede MC´ere, der i stedet erstattes af nye MC’er der forurener væsentlig mindre og giver større provenu i statskassen.

 

I bilag 4 ses salget af MC’er i 2006 med dertil hørende provenu for staten. Det fremgår heraf at der i gennemsnit pr. registreret MC er et provenu på kr. 55.456.

Efterfølgende ses et estimat over antal solgte MC’er i 2007 ved ændring af registreringsafgiften svarende til bil registreringsafgiften. Vi forventer det vil medføre et fald af brugt importen til det halve som alt sammen vil blive erstattet af ny salg af MC’er. Endvidere forventes 75% nedgang i salget af kinesisk fabrikerede MC´ere, hvoraf det forventes at de 30% af dette fald vil give et ny salg i stedet.

Samlet giver det samme provenu for staten med 1.470 stk. færre registreret motorcykler. Det giver et stigning i det gennemsnitlige provenu for staten pr. nyregistreret MC med kr. 7.318 til kr. 62.774 pr. nyregistreret motorcykel.

 

Bilag 5 viser grænseværdierne og forureningsværdierne ved forskellig godkendelses normer. Det fremgår heraf at en brugt importeret motorcykel fra mellem 1985-1995 forurener 20-50 gange mere end en Euro 3 godkendt MC.

 

I Bilag 6 er der taget udgangspunkt i de i bilag 4 forventet salgstal for 2007 samt salgstallene for 2006 holdt op i mod grænseværdierne i bilag 5. Det fremgår heraf at såfremt afgiftssystemet for MC’ere bliver lavet tilsvarende som for biler, så vil den samlede forurening for den nyregistreret MC bestand falde til halvdelen af den nuværende. 

 

 

                                                                                                                                   MIF/ 010507

                                                                 ¤¤¤¤¤