(Vi skifter navn til Danske Handicaporganisationer 1/1 2008)



Skatteudvalget

Folketinget

Christiansborg

1240 København K
 

 

Hvidovre, den 11. maj 2007
 Sag 07/521 – Dok. 2232/07 /KP

 

Bemærkninger fra De Samvirkende Invalideorganisationer, DSI, til L 217 om omlægning af bilbeskatningen

 

DSI har gennemlæst Lovforslag nr. 217 om omlægning af bilbeskatningen for at mindske CO2 udledningen m.v. Samtidig har DSI noteret sig, at der som en del af aftalen ”skal iværksættes en analyse af støtten til køb af handicapbiler med henblik på at sikre, at støttemulighederne er tilstrækkelige gunstige”. DSI fremsætter her nogle umiddelbare overvejelser til lovforslaget og tanker om en kommende analyse. I nær fremtid vil DSI beskrive problemstillingerne nærmere i forhold til de gældende regler samt pege på muligheder for at forbedre reglerne.

 

Overvejelser i forhold til L 217

DSI mener, der er behov for at analysere lovforslagets følgevirkninger for de personer, der modtager støtte til køb af bil efter servicelovens § 114. Når man ændrer i afgiftsstrukturen kan det påvirke borgere, der på grund af deres funktionsnedsættelse ikke kan vælge frit på bilmarkedet.

 

Når man fx giver bilkøbere et økonomisk incitament til at vælge en bil med lavt brændstofforbrug, skal man være opmærksom på, at personer med funktionsnedsættelse ikke kan vælge bil ud fra, hvor langt en bil kører på literen, men må vælge ud fra bilens funktionalitet. De vil ofte være nødsaget til at vælge større og rummeligere biler og kan med omlægningen blive straffet økonomisk ved en dyrere registreringsafgift.

 

Samtidig er det svært at forestille sig, at hensynet til bilens forbrug af brændstof vil indgå i den kommunale vurdering og beslutning af, hvilken bil der kan ydes støtte til. Udgangspunktet er den billigst egnede bil uafhængig af bilens driftsudgifter.

 

Andre elementer i lovforslaget kan på samme måde have indirekte konsekvenser for borgere med nedsat funktionsevne, fordi de ikke kan udnytte fordelene ved at vælge biler enten med lavt brændstofforbrug eller høj sikkerhed.   

 

DSI mener derfor, de nye regler skal gennemgås med henblik på at holde mennesker med funktionsnedsættelse skadesløse af omlægningen.

 

Overvejelser i forhold til et fremtidigt analysearbejde

Ændringer i forhold til reglerne om støtte til køb af bil er tiltrængt. Det har DSI ønsket og bedt om i mange år. DSI hilser derfor beslutningen om et analysearbejde meget velkommen – såfremt analysearbejdet munder ud i forbedringer. Socialministeriet har tidligere udarbejdet et meget grundigt analysearbejde om forenkling og tydeliggørelse af reglerne om tildeling af biler til handicappede – uden det har ført til væsentlige ændringer. Elementer fra rapporten fra dette analysearbejde (juni 2001) kan med rimelighed inddrages i det kommende analysearbejde.

 

Set fra DSI´s perspektiv kan man gribe analysearbejdet an på to måder. Enten ved at arbejde med en helt ny og ubureaukratisk model for tildeling af støtte eller ved at justere og ”lappe” på de eksisterende regler. DSI vil under alle omstændigheder bidrage med en beskrivelse af de problemstillinger, der eksisterer i forhold til de nuværende regler samt komme med forslag til forbedringer, uanset hvilken type løsning man vælger.   

 

Med venlig hilsen

Stig Langvad

formand