Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 217 - Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven (Omlægning af bilbeskatningen for at mindske CO2-udledningen mv.)

Hermed sendes i 5 eksemplarer kommentar til henvendelsen fra De Samvirkende Invalideorganisationer (DSI), jf. L 217 bilag 23.

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

 

                                                                 /  Per Bach Jørgensen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Henvendelsen fra DSI er gengivet i en forkortet version. Der henvises i øvrigt til bilag 23.

DSI har noteret sig, at der som en del af aftalen ”skal iværksættes en analyse af støtten til køb af handicapbiler med henblik på at sikre, at støttemulighederne er tilstrækkelige gunstige”. DSI mener, der er behov for at analysere lovforslagets følgevirkninger for de personer, der modtager støtte til køb af bil efter servicelovens § 114. Når man ændrer i afgiftsstrukturen kan det påvirke borgere, der på grund af deres funktionsnedsættelse ikke kan vælge frit på bilmarkedet. 

Når man f.eks. giver bilkøbere et økonomisk incitament til at vælge en bil med lavt brændstofforbrug, skal man være opmærksom på, at personer med funktionsnedsættelse ikke kan vælge bil ud fra, hvor langt en bil kører på literen, men må vælge ud fra bilens funktionalitet. De vil ofte være nødsaget til at vælge større og rummeligere biler og kan med omlægningen blive straffet økonomisk ved en dyrere registreringsafgift.

DSI mener derfor, de nye regler skal gennemgås med henblik på at holde mennesker med funktionsnedsættelse skadesløse af omlægningen.

 

Kommentar:

Som DSI nævner, er det en del af aftalen om omlægning af bilbeskatningen, at der skal iværksættes en analyse af støtten til køb af handicapbiler med henblik på at sikre at støttemulighederne er tilstrækkelig gunstige. DSI bemærkninger vil naturligvis blive inddraget i denne analyse.

I forhold til det anførte vedrørende dette lovforslag bemærkes det, at forslaget også medfører en lempelse i registreringsafgiften for personbiler, som bl.a. primært benyttes som handicapbiler. Endelig skal det tilføjes, at det er et gennemgående princip i registreringsafgiftsloven, at beregningen af registreringsafgiften er knyttet til bilen og ikke til den eventuelle køber af bilen.