Fra: Monica Sørensen på vegne af Udlændingelovskontoret
Sendt: 23. maj 2007 12:30
Til: Merete Milo
Emne: VS: Vedr. Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Kontraktsordning for afviste asylansøgere, der samarbejder om udrejse), Lovforslag nr. L 218

 

 


Fra: Retssikkerhedsfonden [mailto:[email protected]]
Sendt: 23. maj 2007 12:06
Til: Udlændingelovskontoret
Cc: [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Anker Brink Lund; Bente Rich; Bjørn Elmquist; Brian Patrick McGuire; Christian Harlang; Claus Haagen Jensen; Claus Larsen; Eva Smith; Flemming Balvig; Hans Henrik Brydensholt; Hans Hertel; Hans Jørgen Engbo; Helle Lokdam; Holger Kallehauge; Ida Søholm; Jens Vedsted Hansen; Kjeld Holm; Lars Adam Rehof; Lars Skovgaard Sørensen; Lennart Lynge Andersen; Mandana Zarrehparvar; Niels Høiby; 'Niels Pontoppidan'; Ole Espersen; Ole Espersen; Ole Krarup; 'Ole Stig Andersen'; Per Ole Träskmann; Peter Pagh; 'Retssikkerhedsfonden 2'; Sune Skadegaard Thorsen; Therese Rytter; Thomas Elholm; Thorkild Høyer; Torben Ishøy; Tyge Trier; vagn greve
Emne: Vedr. Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Kontraktsordning for afviste asylansøgere, der samarbejder om udrejse), Lovforslag nr. L 218

Under henvisning til ministeriets mail af 16. maj 2007 ([email protected]) om ændring af udlændingeloven (kontrakts ordning for afviste asylansøgere der samarbejder om udrejse), lovforslag nr. 218, skal Retssikkerhedsfonden udtale følgende:

 

Fonden beklager stærkt, at henvendelsen der blev modtaget den 21. maj (den 17. maj var Kristi Himmelfartsdag) fastsatte en frist for besvarelsen til den 21. maj 2007 kl. 10:00. Man skal ligeledes beklage, at lovforslaget i strid med de almindelige vedtagne principper, fremsættes før høringsmodtagerne modtog høringen. Man ønsker i denne forbindelse at understrege, at der ikke anføres saglige grunde der taler for en behandling af lovforslaget på denne måde.

 

Selv om dette ikke fremgår af lovforslaget, er der i realiteten tale om en lovgivning, der i praksis alene vedrører irakiske statsborgere. Efter de i forslaget opstillede generelle kriterier for lovens anvendelighed, ville statsborgere fra Kosovo, Somalia og Iran også opfylde betingelserne. Af ”praktiske grunde” vil man imidlertid ”i første omgang” anvende loven på irakiske statsborgere, nemlig indtil den 1. maj 2008. Derefter vil ministeren kunne ”udvide loven” til også at omfatte andre nationaliteter.

 

Det anføres ikke hvilke ”praktiske grunde” der tilsiger udelukkelsen af andre nationaliteter, som derved - uden at der ligger saglige grunde hertil  - unddrages de fordele, som enkeltpersoner mÃ¥tte anse ordningen for at indeholde.

 

Efter fondens opfattelse strider en sådan ordning mod almindelige lighedsprincipper. Det bemærkes, at brug af nationalitet som kriterium kan være lovligt, hvis saglige grunde taler herfor.

 

Fonden skal henstille, at de substantielle grunde der mÃ¥tte være for en sÃ¥dan forskelsbehandling oplyses, før Folketinget tager stilling til forslaget. Og at ministeriet, sÃ¥fremt man mener at disse grunde er af praktisk karakter, da nærmere beskriver disse praktiske Ã¥rsager. Det vil ogsÃ¥ i denne forbindelse kunne anføres, at sÃ¥fremt man mÃ¥tte have en forsøgsordning i tankerne, næppe burde starte ”forsøget” ved at lade det vedrøre langt den største gruppe af de mulige kandidat-nationaliteter.    

 

 

 

Med venlig hilsen

 

Ole Espersen

____________________________________

Retssikkerhedsfonden
Nybrogade 8, stuen
1203 København K
Telefon: + 45 3315 3070
www.retssikkerheds-fonden.dk