Dato:

29. maj 2007

Kontor:

Lovkontoret

Sagsbeh.:

MMI

 

 

 

 

Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Kontraktsordning for afviste asylansøgere, der samarbejder om udrejse), Lovforslag nr. L 218

 

1.       Indledning

Integrationsministeriet sendte den 16. maj 2007 forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Kontraktsordning for afviste asylansøgere, der samarbejder om udrejse), Lovforslag nr. L 218, i høring til en række myndigheder og organisationer med frist for bemærkninger mandag den 21. maj 2007, kl. 10.00.

 

Den 22. maj 2007 sendte Integrationsministeriet de modtagne høringssvar vedrørende lovforslaget samt Integrationsministeriets notat om høringssvarene med ministeriets bemærkninger hertil til Integrationsudvalget.

 

Den 23. maj 2007 sendte Integrationsministeriet høringssvar fra Advokatrådet, Dansk Røde Kors, Københavns Byret, Amnesty International, Præsidenten for Østre Landsret, Dansk Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden og Flygtningenævnet til Integrationsudvalget.

Endvidere sendte Integrationsministeriet et notat om de høringssvar, der ikke var omhandlet i ministeriets høringsnotat af 22. maj 2007. 

 

Integrationsministeriet har herefter modtaget et høringssvar fra LO. Kopi af dette høringssvar er vedlagt.

 

I det følgende gengives hovedindholdet af høringssvaret fra LO og Integrationsministeriets bemærkninger hertil.

 

2.       Kontraktsordningen

 

LO bemærker, at der endnu ikke har været mulighed for at behandle udkastet i LO's Daglig Ledelse, hvorfor der tages forbehold for senere politisk stillingtagen.

 

LO finder tilbuddet om opkvalificeringsforløb for afviste asylansøgere positivt, men finder det bekymrende, at tilbuddet om opkvalificering er betinget af en kontrakt om frivillig udrejse. LO anfører i den forbindelse, at det internationale samfund, anført af UNCHR og det pågældende lands myndigheder, afviser muligheden for hjemsendelse, hvorfor det ikke praktisk er muligt.

LO er betænkelig ved tvangsmæssige udsendelser, som kun bør finde sted, hvor det er praktisk muligt på grundlag af en færdigforhandlet tilbagetagelsesaftale med det på­gældende lands myndigheder i overensstemmelse med det internationale samfunds anbefalinger, som det synes at være tilfældet for de afviste asylsøgere fra det nordlige Irak, hvor sikkerhedssituationen er bedre end i det sydlige og centrale Irak.

 

Endelig finder LO, at Danmark burde leve op til UNCHR's anbefaling om at give de afviste asylansøgere fra det centrale og sydlige Irak midlertidig opholdstilladelse, så de kan blive behandlet værdigt og få en meningsfyldt hverdag, mens de venter på, at situationen også her bedres, så de kan hjemsendes.

 

Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at afviste asylansøgere, som kan udrejse frivilligt af Danmark, alene opholder sig her i landet, fordi de nægter at respektere de dan­ske asylmyndigheders afgørelse om afslag på asyl og udrejse. Alle afviste asylansøgere i Danmark har således fået en grundig behandling af deres sag hos asylmyndighe­derne, dvs. Udlændingeservice og Flygtningenævnet. UNHCR’s positionspapirer indgår sammen med en række andre oplysninger i asylmyndighedernes baggrundsmateriale.

 

For yderligere at motivere afviste asylansøgere til at udrejse af Danmark foreslås det, at der indfø­res mulighed for, at der kan indgås en kontrakt med af­viste asylansøgere, som hidtil ikke har medvirket til udrejsen – i tilfælde, hvor frivillig udrejse er mulig, men hvor tvangsmæssig udsendelse ikke er – om, at de tilbydes et samlet opkvalificeringsforløb i Danmark og hjemlandet, økonomisk støtte til tilbagevenden og hjælp til bolig og beskæftigelse i hjemlandet, mod at de indvilliger i at samarbejde om udrejsen og frivilligt udrejser af Danmark.

 

Integrationsministeriet skal endvidere bemærke, at der er tale om en frivillig ordning, der drejer sig om at give nogle afviste asylansøgere nogle rettigheder, som de ikke har i dag.