NOTAT

 

Dato:

22. maj 2007

Kontor:

Udlændingelovskontoret

J.nr.:

2007/4000-88

Sagsbeh.:

MMI

 

 

 

 

Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Kontraktsordning for afviste asylansøgere, der samarbejder om udrejse), Lovforslag nr. L 218

 

1.       Indledning

Integrationsministeriet hørte ved breve og e-mails af 16. maj 2007 en række myndigheder og organisationer over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Kontraktsordning for afviste asylansøgere, der samarbejder om udrejse), Lovforslag nr. L 218.

 

Dansk Flygtningehjælp og KL har afgivet skriftlige bemærkninger til lovforslaget.

 

Datatilsynet, Kristelig Arbejdsgiverforening, Præsidenten for Vestre Landsret og Rigspolitiet har oplyst, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget.

 

Amnesty International og Landsorganisationen i Danmark (LO) har oplyst, at de senere vil afgive bemærkninger til lovforslaget.

 

Følgende hørte myndigheder og organisationer har pr. 21. maj 2007 (endnu) ikke afgivet bemærkninger til lovforslaget:

 

Advokatrådet, Allerød Kommune, Beskæftigelsesministeriet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Psykolog Forening, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Røde Kors, Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen, Flygtningenævnet, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre, Grønlands Landsstyre, Handel, Transport og Serviceerhvervene, HK/Danmark, Institut for Menneskerettigheder, Københavns Byret, Københavns Kommune, Ledernes Hovedorganisation, Mellemfolkeligt Samvirke, Præsidenten for Østre Landsret, Retssikkerhedsfonden, Retten i Odense, Retten i Roskilde, Retten i Aalborg, Retten i Århus, Rigsadvokaten, Rådet for Etniske Minoriteter, Specialarbejderforbundet i Danmark (SID), Sø- og Handelsretten, Udenrigsministeriet og UNHCR.

 

I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar med hensyn til forslagene i det fremsatte lovforslag og Integrationsministeriets bemærkninger hertil. Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der ikke vedrører de fremsatte forslag, er således ikke medtaget. Integrationsministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik ved brev af dags dato.    

 

2.       Kontraktsordningen

 

Dansk Flygtningehjælp bemærker, at det ikke giver nogen mening at knytte tilbuddet om opkvalificering til en kontrakt om frivillig udrejse i de tilfælde, hvor det internationale samfund, typisk FN’s Flygtningehøjkommissariat, UNHCR, og det pågældende lands myndigheder afviser muligheden for hjemsendelse af afviste asylsøgere og i visse tilfælde endda (f.eks. central og syd Irak) – for så vidt angår UNHCR – reelt anbefaler at anerkende de pågældende som flygtninge. Forudsætningen for kontraktindgåelse må være, at det internationale samfund (UNHCR) anerkender tvangshjemsendelse, at der er indgået en aftale med det pågældende lands myndigheder, og at det er praktisk muligt. Det er ikke efter Dansk Flygtningehjælp tilstrækkeligt, at der – som delforudsætning – er indledt forhandlinger med hjemlandets myndigheder.

 

Integrationsministeriet skal bemærke, at afviste asylansøgere, som kan udrejse frivilligt af Danmark, alene opholder sig her i landet, fordi de nægter at respektere de dan­ske asylmyndigheders afgørelse om afslag på asyl og udrejse, og at alle afviste asylansøgere i Danmark således har fået en grundig behandling af deres sag hos asylmyndighe­derne, dvs. Udlændingeservice og Flygtningenævnet.

 

For yderligere at motivere afviste asylansøgere til at udrejse af Danmark foreslås det, at der indfø­res mulighed for, at der kan indgås en kontrakt med af­viste asylansøgere, som hidtil ikke har medvirket til udrejsen – i tilfælde, hvor frivillig udrejse er mulig, men hvor tvangsmæssig udsendelse ikke er – om, at de tilbydes et samlet opkvalificeringsforløb i Danmark og hjemlandet, økonomisk støtte til tilbagevenden og hjælp til bolig og beskæftigelse i hjemlandet, mod at de indvilliger i at samarbejde om udrejsen og frivilligt udrejser af Danmark.

 

3.       Opkvalificeringsforløbet

 

Dansk Flygtningehjælp finder, at idéen om et opkvalificeringsforløb for afviste asylsøgere isoleret set er et positivt initiativ, og at et opkvalificeringsforløb og økonomisk støtte kan være en nyttig hjælp og for mange reelt en forudsætning for hurtigt at genetablere sig i hjemlandet og tage del i en evt. genopbygning og udvikling.

 

Integrationsministeriet er enigt heri og skal bemærke, at der over for afviste asylansøgere fra lan­de, som befinder sig i en efterkrigssituation, kan være grund til at tilrette­lægge et særligt opkvalificeringsforløb, som starter i Danmark inden udrejsen og fortsætter i hjemlandet ef­ter tilbagevenden.

 

KL bemærker, at der bør ske en koordinering af udlændingemyndighedernes arbejde med at finde praktikpladser m.v. til de afviste asylansøgere med de lokale jobcentres beskæftigelsesrettede arbejde.

 

Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at kompetenceafklaring og opkvalificeringsforløb skal tilrettelægges i tæt samarbejde med organisatio­ner, som har erfaring med og kan håndtere det fortsatte opkvalificeringsforløb i hjemlandet.

 

Et opkvalificeringstilbud i Danmark vil typisk kun­ne forløbe på følgende måde:

 

Introduktionsforløb med undervisning i erhvervs­rettet sprog, virksomhedsdrift, udarbejdelse af CV og porto folio samt førstehjælp. Undervisningen i er­hvervsrettet sprog skal sikre, at de sproglige forudsæt­ninger er til stede for at kunne deltage i et kursusfor­løb. Undervisningen i virksomhedsdrift tager ud­gangspunkt i erfaringer fra Want2Work-kurset "Start your own business".

 

Undervisnings- og praktikforløb individuelt tilrette­lagt, f.eks. efteruddannelse i form af deltagelse i kur­sus af faglig relevant karakter eventuelt med efterføl­gende fagspecifikt praktikforløb hos en dansk virk­somhed.

 

Afslutningsforløb, hvor der sker opsamling og eva­luering af det individuelle undervisnings- og praktik­forløb og udstedes et diplom for deltagelse.

 

Forløbene i hjemlandet skal tilrettelægges i nært samarbejde med og efter dialog med hjemlandets myndigheder.