5. oktober 2006

 

/SR-SIK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Høringsnotat vedrørende høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om gasinstallationer og installationer i forbindelse med vand- og afløbsledninger og lov om autorisation af elinstallatører m.v. (Gebyrfinansiering af autorisationsadministrationen og harmonisering af autorisationsordninger på vvs-installatør-, kloakmester- og elinstallatørområderne m.v.)

 

Lovforslaget har været sendt i høring hos de organisationer, ministerier og styrelser, som er nævnt til sidst i notatet.

 

Der er modtaget svar fra:  

Advokatrådet, CIRIUS, Dansk Byggeri, Dansk El-forbund, Dansk Energi, Danske Kloakmestre, Datatilsynet, DS Håndværk & Industri, Erhvervs- og Byggestyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Finanstilsynet, Forbrugerombudsmanden, Konkurrencestyrelsen, Landsforeningen Danske Maskinstationer, Miljøministeriet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Patent- og Varemærkestyrelsen, Skatteministeriet, Søfartsstyrelsen, og Tekniq.

Nedenfor gennemgås de dele af høringssvarene, som indeholder væsentlige bemærkninger til lovforslagets indhold.

 

Generelle bemærkninger til det samlede lovforslag

 

Dansk El-forbund bemærker, at forbundet er meget glad for, og har store forventninger til indførelsen af 3. parts kontrol på elinstallatørvirksomheders kvalitetsstyringssystemer. Tekniq bemærker, at organisationen er positiv overfor de tre hovedpunkter i forslaget: Indførelse af 3. parts kontrol af elinstallatørvirksomhedernes kvalitetsstyringssystemer, ophævelse af kravet om sikkerhedsstillelse på kr. 30.000 for vvs-installatører og kloakmestre, og ophævelse af bestemmelsen om, at elinstallatørautorisationer har en gyldighed begrænset til 5 år.  Tekniq erindrer i den forbindelse om, at organisationen ved tidligere lejligheder har anført nogle forudsætninger for organisationens positive holdning, primært at organisationen inddrages i forhandlinger om fastsættelse af de kommende bekendtgørelsesbestemmelser m.v. DS Håndværk & Industri vil gerne deltage ved udarbejdelsen af krav til de kompetencegivende prøver på vvs-området.

 

Kommentar: Både Tekniq og DS Håndværk & Industri er repræsenteret i Autorisationsudvalget, der er nedsat af Det Tekniske Sikkerhedsråd, som er rådgivende for ministeren og Sikkerhedsstyrelsens direktør. Begge organisationer bliver dermed inddraget i regeludarbejdelsen. Desuden er begge faste høringsparter i forbindelse med regeludstedelse på områderne.

 

Gebyrfinansiering på autorisationsområderne

 

DS Håndværk & Industri og Tekniq henviser til, at gebyret pålægger virksomhederne yderligere omkostninger. Vvs- og kloakmestervirksomhederne er i forvejen omfattet af krav om brugerbetalt 3. parts kontrol. Dansk Byggeri finder ikke at autorisationerne, som skal tjene sikkerhedsmæssige formål via sikring af den faglige kompetence, bør være gebyrbelagt. Dansk Byggeri, Landsforeningen Danske Maskinstationer og Danske Kloakmestre efterspørger nærmere redegørelse for gebyrerne, herunder angivelse af deres størrelse. Landsforeningen Danske Maskinstationer og Danske Kloakmestre spørger til, hvilke registreringer af ændringer i virksomhedernes forhold, som vil udløse gebyrbetaling.

 

Kommentar: Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, er der allerede fuld indtægtsdækning på mange andre områder, hvor der udføres kontrol- og tilsynsaktiviteter. Indførelse af gebyr på de her omhandlede områder vil således være på linie med, hvad der gælder på andre områder, og vil hermed medvirke til en ligestilling mellem erhvervene.

 

Det fremgår endvidere af lovforslaget, at gebyret vil blive fastsat således, at det modsvarer de forventede omkostninger i forbindelse med administrationen af ordningerne. Udgifterne i forbindelse med hver enkelt autorisation og godkendelse er ikke angivet. Disse udgifter forventes i 2007 at ville udgøre kr. 650 pr. autorisation eller godkendelse.

 

Der vil skulle betales gebyr, hver gang der udstedes en autorisation eller en godkendelse. Dette vil således ske eksempelvis ved godkendelse af en teknisk ansvarlig person, hvad enten denne er ny eller supplerende. Såfremt en anmeldelse af ændring af firmanavn sker i forbindelse med, at firmaet har ændret juridisk person, vil der blive behov for udstedelse af en ny autorisation, hvorved der vil forfalde gebyr. Løbende ændringer i registreringen af allerede autoriserede eller godkendte virksomheders adresse eller rene navneændringer m.v. vil ikke medføre udstedelse af en ny autorisation eller godkendelse, og vil følgelig ikke udløse gebyr. 

 

Lovforslagets bemærkninger er blevet ændret således, at det anføres i forbindelse med lovforslagets angivelse af de økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet, at gebyret forventes at ville udgøre kr. 650 pr. autorisation eller godkendelse på tidspunktet for lovens ikrafttræden. Gebyrets størrelse vil blive fastsat således, at det til enhver tid modsvarer de forventede medgående omkostninger i forbindelse med administrationen af ordningerne.

 

Hoved- og bibeskæftigelse

 

Tekniq anfører, at der ved krav om hovedbeskæftigelse bør stilles krav om mindst 35 timer. Tekniq er imod forslaget på vvs- og kloakområdet om, at man fremover vil kunne være bibeskæftiget og dermed være teknisk ansvarlig person i to forskellige virksomheder, ligesom på elinstallatørområdet. Tekniq anfører i denne forbindelse, at dette slet ikke vil kunne lade sig gøre i praksis hverken på vvs-, kloak eller elinstallatørområderne, idet virksomhederne vil søge dette begrænset i forbindelse med ansættelsen af en teknisk ansvarlig person. Hvis bibeskæftigelse på vvs- og kloakområdet skal gennemføres, må der stilles samme krav om anvendelse af kvalitetsstyring og 3. parts kontrol, som stilles til alle andre autoriserede virksomheder. Landsforeningen Danske Maskinstationer udtrykker også betænkelighed ved forslaget.

 

Kommentar: Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at der ved ”hovedbeskæftiget” på elinstallatørområdet, hvor kravet allerede i dag stilles, i praksis normalt forstås mindst 30 timer pr. uge. Det fremgår videre, at der i medfør af de foreslåede bestemmelser vil blive udarbejdet nye bekendtgørelser, hvoraf kravene til hovedbeskæftigelse vil fremgå. Det præcise timetal, der vil blive krævet i forbindelse med hovedbeskæftigelse, vil blive fastsat i denne forbindelse. Bekendtgørelserne vil på sædvanlig vis blive sendt i høring hos organisationerne, som på denne måde vil blive inddraget i udarbejdelsen.

 

Det bemærkes, at der på elinstallatørområdet i dag, hvor muligheden for bibeskæftigelsesautorisation allerede eksisterer, er et betydeligt antal elinstallatører, der udøver virksomhed både som ansat i en hovedbeskæftigelse i en virksomhed, og i eget lille firma som bibeskæftigelsesautoriseret. Det er således ikke erfaringen, at der på elinstallatørområdet anvendes konkurrenceklausuler i betydeligt omfang. Det forventes på denne baggrund heller ikke at ville udgøre et problem på vvs- og kloakområdet.

 

Det er hensigten, at samtlige virksomheder, herunder virksomheder med en bibeskæftigelsesautorisation, skal opfylde såvel kravet om anvendelse af kvalitetsstyring som kravet om 3. parts kontrol.

 

Forfalden gæld til det offentlige

 

Landsforeningen Danske Maskinstationer og Danske Kloakmestre finder det unødvendigt, at forfalden gæld til det offentlige skal kunne medføre nægtelse og tilbagekaldelse af godkendelse som teknisk ansvarlig person.

 

Landsforeningen Danske Maskinstationer vurderer forslaget på vvs- og kloakområdet som skærpende i forhold til hidtil, idet det ikke, som i bemærkningerne til den gældende lov på vvs- og kloakområdet fremgår, at gælden skal hidrøre fra det erhverv, der søges godkendelse eller autorisation til, og at gæld, hvorom der er indgået en afdragsordning, ikke skal kunne danne grundlag for tilbagekaldelse eller nægtelse.

 

 Kommentar: På kloak- og vvs-området er der tale om en videreførelse af en gældende bestemmelse. Bestemmelsen giver mulighed for nægtelse eller tilbagekaldelse og lægger op til, at der skal ske en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde. Således vil en ansøger kunne opnå godkendelse som teknisk ansvarlig person, selvom den pågældende har en forfalden gæld over det anførte beløb, hvis omstændighederne i øvrigt tilsiger, at godkendelsen kan gives.

 

Lovbemærkningerne er blevet ændret således, at det anføres i bemærkningerne til lovforslaget, at gæld, hvorom der er indgået en afdragsordning, ikke skal kunne danne grundlag for tilbagekaldelse eller nægtelse, og at gælden skal hidrøre fra det erhverv, der søges godkendelse eller autorisation til. Dette anføres både for så vidt angår vvs og kloak, og til det tilsvarende forslag i elinstallatørloven.

 

Bortfald af autorisation og godkendelse og mulighed for tilladelse til videreførelse af virksomheden uden en teknisk ansvarlig eller en autoriseret person

 

Dansk Byggeri og Landsforeningen Danske Maskinstationer finder, at perioden på 6 uger, hvori en autoriseret eller teknisk ansvarlig person kan være fraværende, inden der sker bortfald af autorisationen eller godkendelsen, er for kort. Landsforeningen Danske Maskinstationer finder endvidere, at perioden på 3 måneder, hvori man kan opnå tilladelse til at videreføre virksomhedens autorisation uden en teknisk ansvarlig person og uden tilsyn, er for kort, da det erfaringsmæssigt er vanskeligt at rekruttere udenfor april/maj måned, hvor de nye kloakmestre bliver uddannet. Dansk Byggeri finder, at det ikke bør udløse gebyr, når en teknisk ansvarlig person genindtræder i sin stilling efter en længere fraværsperiode, som har medført bortfald af autorisationen. Tekniq foreslår, at ordet ”ansat” i den foreslåede affattelse af bestemmelsen vedrørende mulighed for midlertidig videreførelse i § 8 i elinstallatørloven udgår, således at den midlertidige videreførelse også vil kunne gives til personligt ejede virksomheder. Dansk El-forbund er betænkelige ved muligheden for at videreføre en elinstallatørvirksomhed i 3 måneder uden en autoriseret person.

 

Kommentar: Perioden på 6 uger er fastsat ud fra en sikkerhedsmæssig vurdering, idet det lægges til grund, at det ikke vil være muligt at leve op til forpligtelserne som teknisk ansvarlig eller autoriseret person ved fravær i en længere periode end 6 uger. Som det fremgår af lovforslaget, skal de 6 uger desuden ses i sammenhæng med muligheden for at videreføre virksomheden i 3 måneder uden en teknisk ansvarlig eller autoriseret person. Dette vil virksomheden kunne ansøge om, hvis den teknisk ansvarlige eller autoriserede person vil være fraværende i mere end 6 uger.

 

Hvis en teknisk ansvarlig persons godkendelse – eller på elinstallatørområdet en personlig autorisation - er bortfaldet, og den pågældende person senere genindtræder i en stilling svarende til den, den pågældende tidligere varetog, vil der være tale om en ny udstedelse af godkendelse/autorisation, i hvilken forbindelse det vil skulle påses, at den pågældende stadig opfylder kravene til at opnå godkendelse/autorisation. Der vil derfor være omkostninger forbundet med denne sagsbehandling på samme måde, som hvis der blev ansat en teknisk ansvarlig person, der ikke havde været i virksomheden tidligere. Der vil derfor forfalde gebyr i denne situation på linie med, hvad der ellers vil gælde ved godkendelse af en virksomheds teknisk ansvarlige person eller en udstedelse af en personlig autorisation. 

 

Til det af Dansk El-forbund anførte bemærkes, at der også i medfør af den gældende lov er mulighed for, at elinstallatørvirksomheder videreføres i indtil 3 måneder uden en autoriseret person og uden særligt tilsyn. Ordningen har ikke givet anledning til problemer, hvorfor det vurderes at være sikkerhedsmæssigt forsvarligt at videreføre denne bestemmelse.

 

Lovforslaget er blevet ændret i overensstemmelse med det af Tekniq foreslåede, således at det anføres, at den autoriserede eller teknisk ansvarlige person skal være tilknyttet virksomheden. Endvidere er det i bemærkningerne til den bestemmelse i lov om elinstallatører, som giver mulighed for, at elinstallatørvirksomheder videreføres i indtil 3 måneder uden en autoriseret person og uden særligt tilsyn, præciseret, at der er tale om en videreførelse af gældende retstilstand.

 

Ændring af forbuddet mod uberettiget at betegne sig som gas-, vand- og sanitetsmester, installatør eller kloakmester til et forbud mod at foretage noget, der er egnet til at vække forestilling om, at autorisation haves

 

Dansk Byggeri, Danske Kloakmestre og Tekniq udtrykker betænkeligheder ved ovennævnte ændring. Dansk Byggeri efterspørger, at det også fremover skal være i strid med loven at betegne sig som kloakmester, hvis man ikke har autorisation på området.

 

Kommentar: Efter den foreslåede bestemmelse vil det være forbudt at foretage noget, der er egnet til at vække forestilling om, at autorisation eller godkendelse haves. Det vil dermed fortsat kunne medføre en overtrædelse af den foreslåede bestemmelse, at en ikke-autoriseret virksomhed anvender betegnelsen kloakmester eller vvs-installatør, såfremt betegnelsen indgår i en sammenhæng, der er egnet til at vække forestilling om, at der er tale om en autoriseret kloakmester- eller vvs-installatørvirksomhed. Det er dermed vurderingen, at den foreslåede formulering af bestemmelsen fortsat vil yde den nødvendige beskyttelse mod misbrug af betegnelserne.

 

Gas- vand og sanitetsmesterbetegnelsen

 

Tekniq anfører, at betegnelsen gas- vand og sanitetsmester skal udgå af loven på vvs- og kloakområdet, således at der alene anvendes betegnelsen ”vvs-installatør”.

 

Kommentar: I forslaget er, ligesom i den gældende lov, anvendt betegnelserne ”gas-, vand- og sanitetsmester (vvs-installatør)”.

 

Lovforslaget er blevet ændret på dette punkt, da det vurderes, som af Tekniq anført, at kun betegnelsen vvs-installatør i dag anvendes i praksis.

 

Vand- og sanitetsmesterautorisation

 

Tekniq anfører, at ændringen af ”vand- og sanitetsmesterautorisationen” fra at være en dispensation til at være en egentlig autorisation vil føre til en uhensigtsmæssig fragmentering af den prøve, som ligger til grund for autorisationen som vvs-installatør. Tekniq mener derfor, at den gældende ordning, hvor vand- og sanitetsmesterautorisation opnås som en dispensation, skal opretholdes. DS Håndværk & Industri anfører, at vand- og sanitetsmesterautorisationen ikke bør kræve en fuld uddannelse på gasområdet.

 

Kommentar: Erfaringerne med dispensationerne til vand- og sanitetsmestre viser, at der ikke er konstateret sikkerhedsmæssige problemer i forbindelse med at udstede disse til ansøgere, der opfylder de opstillede krav. Der er derfor ikke behov for en individuel vurdering, som myndigheden forudsættes at foretage ved vurderingen af, om der kan gives dispensation.

 

Det vil fortsat være et krav i forbindelse med udstedelse af en vand- og sanitetsmesterautorisation, at den teknisk ansvarlige person har en fuld vvs-uddannelse. I tilfælde, hvor en person ikke har en fuld uddannelse på gasområdet, vurderes det, ud fra en sikkerhedsmæssig betragtning, at være mest hensigtsmæssigt at opretholde den gældende ordning, hvorefter den pågældende kan ansøge om en dispensation.

 

Lovforslaget er blevet ændret, idet der foreslås en ændret affattelse af § 4 i lov om gasinstallationer og installationer i forbindelse med vand- og afløbsledninger, således at det tydeligere fremgår, hvilke typer virksomheder, som må udføre de forskellige typer opgaver.

 


Ophævelse af kravet om sikkerhedsstillelse på kr. 30.000 for vvs-installatører og kloakmestre

 

Danske Kloakmestre og Landsforeningen Danske Maskinstationer anfører, at sikkerhedsstillelsen tjener til at bevare kloakarbejdets høje kvalitet, og Danske Kloakmestre finder, at kravet ikke udgør en administrativ byrde for en kloakmester, og foreslår, at sikkerhedsstillelsen hæves til kr. 50.000.

 

Kommentar: Det vurderes, at der med de gældende krav om anvendelse af kvalitetsstyring eller tilsynsordning er taget højde for at sikre kvaliteten. Under henvisning til de høstede erfaringer med sikkerhedsstillelsen samt den omstændighed, at en tilsvarende ordning problemfrit har kunnet afskaffes på elinstallatørområdet, findes der ikke belæg for at opretholde kravet, som fortsat vurderes at udgøre en administrativ og økonomisk byrde for virksomhederne.

 

Ophævelse af bestemmelsen om, at autorisationer på elinstallatørområdet er begrænset til 5 års gyldighed samt hyppigheden af 3. parts kontrollen

 

Dansk El-forbund udtrykker betænkelighed ved, om det på den måde i tilstrækkelig grad kan påses, at autorisationsbetingelserne fortsat er opfyldt, hvis begrænsningen på 5 år ophæves. Hvis 3. parts kontrollen, som også vil påse disse forhold, udføres med større interval end 5 år, kan der være tale om en forringelse. Dansk El-forbund efterspørger endvidere, at det i lovforslaget præciseres, hvor tit 3. parts kontrollen skal gennemføres.

 

Kommentar: Virksomhederne er pålagt at indberette ændringer i de oplysninger, som er lagt til grund for autorisationsudstedelsen. Herudover foreslås indførelse af 3. parts kontrol. Det er på denne baggrund vurderingen, at der vil være den fornødne mulighed for at påse, at virksomhederne fortsat opfylder betingelserne for at oppebære autorisation. For så vidt angår intervallerne for 3. parts kontrollen, er det anført i bemærkningerne til lovforslaget, at der påtænkes anvendt en model, der svarer til den gældende på vvs- og kloakområdet. Efter denne model sker kontrollen på nuværende tidspunkt med intervaller på maksimalt 24 måneder. Denne frekvens vil blive revurderet i forbindelse med udarbejdelsen af de kommende bekendtgørelser på områderne. I denne forbindelse vil den konkrete fremtidige tilsynsfrekvens blive fastsat. Det ligger dog fast, at frekvensen vil være mindre end 5 år.  

 


Høring

 

Lovforslaget har været i høring hos Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Amtsrådsforeningen, AMU-Kontrolinstans, Beskæftigelsesministeriet, Blik- & Rørarbejderforbundet i Danmark, Boligselskabernes Landsforening, BVQI Denmark A/S, Byggefagenes Kooperative Landsforening, Camping Branchen, CIRIUS, Danmarks Statistik, Dansk Byggeri, Dansk Bygningsinspektørforening, Dansk El-forbund, Dansk Energi, Dansk Energi Brancheforening, Dansk Gasteknisk Center A/S, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk VVS, Dansk VVS Kvalite t, Dansk Metalforbund, Danske Kloakmestre, DGC Kontrolinstans, De Grønne Kloakentreprenører, Det Norske Veritas Danmark A/S, Dansk Standard, Datatilsynet, DONG A/S, DS Håndværk & Industri, EnergiMidt, Entreprenørsammenslutningen af 1946, ELFO – Elinstallatørernes Landsforening, Erhvervs- og Byggestyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, FAFGE – Elbranchens leverandørforening, Fagligt Fælles Forbund – 3F, Finanstilsynet, Finansministeriet, Forbrugerklagenævnet, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Foreningen af Smede- og Maskinvirksomheder i Danmark, Foreningen af Vandværker i Danmark, Forsikring & Pension, Forsvarsministeriet, Frederiksberg Kommune, Færøernes Landsstyre, Grønlands Hjemmestyre, HNG I/S, HTS-A Arbejdsgiver- og Erhvervsorganisationen, HTS-I, Håndværksrådet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Ingeniørforeningen i Danmark, ITEK, Justitsministeriet, Kommunalteknisk Chefforening, Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen, Kristelig Arbejdsgiverforening, Københavns Energi, Københavns Kommune, Kloakmestrenes Kvalitetskontrol A/S, Kulturministeriet, Landbrugsrådet, Landsforeningen Danske Maskinstationer, LDM Kvalitets- og Miljørådgivning, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Lekon, Liberale Erhvervs Råd, LO, Maskinmestrenes Forening, Miljøministeriet, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Naturgas Fyn A/S, Oliebranchens FællesRepræsentation (OFR), Olie- og Gasbrænder Service Sammenslutningen, Patent- og Varemærkestyrelsen, Skatteministeriet, Socialministeriet, Statens Byggeforskningsinstitut, Statsministeriet, Sundhedsstyrelsens Center for Forebyggelse, Søfartsstyrelsen, Tekniq, Teknologisk Institut, Teknologisk Instituts Kontrolinstans, Transport- og Energiministeriet, Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, VE-Leverandørerne og VVS-Branchens Kvalitetskontrol ApS.