ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

 

28. november 2006

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.  33 92 33 50

Fax 33 12 37 78

[email protected]

www.oem.dk

 

 

 

 


 


Besvarelse af spørgsmål 19 (L 22) stillet af Erhvervsudvalget den 24. november 2006.

 

 

Spørgsmål 19:

I forlængelse af besvarelsen af spørgsmål 12 og 13 bedes ministeren bekræfte, at, såfremt der er fuld finansiering af kvalitetsstyringssystemet, vil indførelsen af de nye gebyrer være i konflikt med skattestoppet.

 

Svar:

Jeg kan bekræfte, at der vil være brugerfinansiering af den 3. partskontrol af de autoriserede elinstallatørers kvalitetsstyringssystemer, som foreslås indført.

 

Brugerfinansieringen vil indebære, at den enkelte autoriserede virksomhed betaler udgifterne til 3. partskontrollen direkte til den kontrolinstans, der efter virksomhedens eget valg skal udføre kontrollen. Virksomheden kan vælge imellem en række af kontrolinstanser, som er godkendt af Sikkerhedsstyrelsen. På den måde skabes der konkurrence imellem kontrolinstanserne.

 

Dette svarer helt til den gældende ordning i dag for autoriserede vvs-installatører og kloakmestre.

 

Tilsvarende indebærer de foreslåede gebyrer for opnåelse af selve autorisationen, at virksomhederne betaler for de omkostninger, Sikkerhedsstyrelsen har ved administration af autorisationsordningerne.

 

Både for så vidt angår brugerfinansieringen af 3. partskontrollen og gebyrfinansieringen af Sikkerhedsstyrelsens sagsbehandling, er der altså tale om en omkostningsdækning.

 

Der er tale om indførsel af nye ikke-fiskalt gebyrer til dækning af en eksisterende opgave med henblik på fuld omkostningsdækning.

 

Ifølge regeringens gebyrpolitik gælder følgende principper i sÃ¥danne tilfælde:

 

”Hvis der er tale om indførelse af nye gebyrer for eksisterende ordninger/opgaver, eller en stigning i en eksisterende brugerbetalingsandel, skal provenuet bruges til skattelettelser. Det indebærer, at ministeriets ramme skal reduceres, svarende til det provenu, som gebyret forventes at indbringe. Rammereduktionen skal efterfølgende anvendes til generelle skatte- eller afgiftslettelser.

 

Finansministeriet samler information om gebyr- og brugerbetalingsændringer og fører det samlede regnskab med, hvor mange penge der hvert år kan tilbageføres i form af generelle skatte- og afgiftslettelser”.

 

Idet Økonomi- og Erhvervsministeriets ramme blev reduceret med det forventede provenu fra ordningen på Finanslov 2006, er gebyret ikke i strid med regeringens skatte- og gebyrpolitik.