Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato   13  . december 2006           

J nr. 004-18-37  

 

Hermed fremsender jeg svar på spørgsmål nr. 11 (L 34) stillet af Folketingets Trafikudvalg den 14. november 2006.

 

Spørgsmål:

”Ministeren bedes Kommentere henvendelse af 7. december 2006 fra Dansk Taxi Råd, jf. L 34 – bilag 11.”

 

Svar:

Formålet med forslaget er at sikre kommunernes muligheder for at tilvejebringe og at fastholde en tilfredsstillende publikumsbetjening og i den forbindelse kunne tage hensyn til de konkrete vilkår, som den enkelte vognmand har, når de nye større kommuner træder i kraft.

Det er min klare forventning, at kommunerne fortsat vil have taxilovens grundlag for øje, nemlig sikringen af en passende publikumsbetjening. Jeg mener derfor ikke, at der er grund til at frygte, at nogen kommuner skulle anvende en udvidet fritagelsesadgang til at undergrave taxilovens princip om tilslutningspligt.

Jeg deler heller ikke Dansk Taxi Råds bekymring for, at lovforslagets bestemmelser om fritagelse af taxivognmænd fra tilslutningspligten skulle indebære en konkurrencemæssig favorisering af taxivognmænd, som bliver fritaget for tilslutningspligten i forhold til vognmænd, der er tilsluttet bestillingskontorer.

Taxivognmænd, som ikke er tilsluttet bestillingskontorer, får således ikke del i de driftsmæssige fordele, der følger af bestillingskontorernes muligheder for at optimere udnyttelsen af de tilsluttede taxier, ligesom de ikke får del i den markedsføringsmæssige værdi, der følger af at operere under et bestillingskontor med ét telefonnummer.

Jeg har i øvrigt tidligere i mit svar på spørgsmål nr. 3 og nr. 4 fra Folketingets Trafikudvalg redegjort for lovforslagets bestemmelse om den udvidede adgang til at fritage taxitilladelser fra tilslutningspligten.

Jeg har i den forbindelse oplyst, at jeg har bedt Færdselsstyrelsen følge området nøje, når kommunalreformen træder i kraft, med henblik på at vurdere om den konkrete administration af loven har uheldige konsekvenser for vognmænd. Aspekter som dem, der peges på af Dansk Taxi Råd, vil naturligvis skulle indgå i analysen.

Jeg tillader mig i øvrigt at henvise til mine svar af 20. og 24. november 2006 til Folketingets Trafikudvalg.

Jeg finder ikke grund til at imødekomme Dansk Taxi Råds forslag, der går ud på, at kravet om at den originale taxitilladelse skal medbringes i en taxi, erstattes med et krav om, at der kun skal medbringes en bekræftet kopi af tilladelsen.

Kravet om at den originale tilladelse skal medbringes har til formål at sikre politiets kontrol med taxierhvervet, og der gælder i øvrigt tilsvarende krav i bus- og godskørselslovgivningen, hvor dette krav – så vidt jeg er orienteret – aldrig har givet anledning til kritik.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen