Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato  14 . december 2006             

J nr.             004-18-37  

 

Hermed fremsender jeg svar på spørgsmål nr. 12 (L 34) stillet af Folketingets Trafikudvalg den 14. december 2006.

 

Spørgsmål:

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 13. december 2006 fra Dansk Taxi Råd, jf. L 34 – bilag 16.”

 

Svar:

Det ændringsforslag om betjening af trafikale knudepunkter, som jeg har stillet, og som indgår i lovforslaget, skal håndtere den særlige situation, hvor - typisk to - kommuner aftaler, at der er taxivognmænd i den ene kommune, der skal have tilladelse til at betjene et trafikalt knudepunkt beliggende i den anden kommune. Det vil f.eks. være relevant i forhold til betjeningen af Billund Lufthavn med de nye kommunegrænser.

 

Hvis vi skal imødekomme særlige behov for betjening af trafikale knudepunkter, kan der således gøres brug af denne mulighed i loven. Der er med andre ord tale om en fleksibilitet, som vil være en fordel – både for betjeningen af kunderne ved de trafikale knudepunkter og for taxierhvervet.

 

Jeg er enig med Dansk Taxi Råd i, at man i første omgang skal forsøge at løse problemerne lokalt. Det er imidlertid muligt, at der ikke indenfor rammerne af den gældende lovgivning kan findes en løsning, der sikrer en hensigtsmæssig betjening af trafikale knudepunkter både i forhold til kunderne og erhvervet, hvorfor det har været nødvendigt at foreslå en lovændring.

Jeg er derimod ikke enig med Dansk Taxi Råd i, at ændringsforslaget er i konflikt med princippet i taxiloven om, at det er kommunerne, som suverænt fastsætter antallet af taxitilladelser indenfor deres egne områder.

Jeg mener således, at ændringsforslaget supplerer dette princip, idet det giver kommunerne mulighed for også at tage hensyn til kundebetjeningen af trafikale knudepunkter i andre kommuner efter aftale med disse samt hensyn til udøvere af taxierhvervet, som er kommet i klemme ved kommunalreformen. Initiativet hertil skal endvidere som bekendt komme fra kommunerne selv, hvilket er med til at understrege princippet om, at det er kommunerne, der har det generelle ansvar for at administrere taxiloven.

Ændringsforslaget giver kommunerne adgang til at udstede taxitilladelser, som både omfatter deres eget område og ret til at betjene trafikale knudepunkter i en anden kommune. Forslaget giver imidlertid ikke kommunerne adgang til at udstede taxitilladelser, som giver adgang til at betjene hele området i den kommune, hvor det trafikale knudepunkt er beliggende.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen