Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K.

Dato    24   . november 2006

J nr.             004—u18-37

  

 

Hermed fremsender jeg svar på spørgsmål nr. 3 (L 34) stillet af trafikudvalget den 31. oktober 2006.

Spørgsmål nr. 3:

”Vil ministeren afklare i hvilket omfang der, m.h.t. de ændrede regler om tilslutningspligt, reelt er tale om en videreførelse af den nugældende praksis, eller om der er tale om en lempelse af tilslutningspligten, som nogle af høringssvarene tolker det?

Svar:

Jeg kan oplyse, at indehavere af tilladelser til taxikørsel, der er udstedt af kommuner, hvor antallet af taxitilladelser er fastsat til 10 eller derover, efter den gældende lov skal oprette eller tilslutte sig et bestillingskontor.

Kommunalbestyrelser i kommuner med op til 20.000 indbyggere kan efter den gældende lov dog midlertidigt eller for et ubegrænset tidsrum fritage taxitilladelser fra kravet om tilslutning til et bestillingskontor, hvis det er foreneligt med publikumsbetjeningen i kommunen.

I kommuner med 20.000 indbyggere og derover kan kommunalbestyrelserne ligeledes efter den gældende lov midlertidigt eller for et ubegrænset tidsrum fritage taxitilladelser fra kravet om tilslutning til et bestillingskontor.  

Fritagelserne skal imidlertid her være betinget af, at tilladelserne fortrinsvis bruges til betjening af nærmere geografisk afgrænsede områder i kommunerne udenfor bymæssig bebyggelse.

Lovforslaget giver kommunalbestyrelserne uden hensyn til indbyggertal mulighed for at fritage taxitilladelser – midlertidigt eller permanent – fra kravet om tilslutning til et bestillingskontor.

Efter lovforslaget skal kommunalbestyrelserne i kommuner med 20.000 indbyggere og derover således ikke længere automatisk belægge fritagelser af taxitilladelser fra tilslutningspligten med vilkår, som begrænser de pågældende tilladelser til fortrinsvist at omfatte betjening af nærmere geografisk afgrænsede områder udenfor bymæssig bebyggelse. Det vil fremover være op til kommunens egen vurdering, hvorvidt en fritagelse skal være på nærmere vilkår.

Selvom lovforslaget medfører en udvidelse af kommunernes adgang til at fritage taxitilladelser betingelsesløst fra tilslutningspligten, tilsigtes der ikke med forslaget en ændring af princippet i den gældende lov om, at tilslutningspligten opstår, når antallet af tilladelser i en kommune er fastsat til 10 eller derover.

Jeg mener dog, at det er af yderste vigtighed, at de små vognmænd ikke kommer i klemme i forbindelse med gennemførelsen af kommunalreformen. Formålet med forslaget er derfor at sikre kommunerne muligheder for at tilvejebringe og at fastholde en tilfredsstillende publikumsbetjening, og samtidig også tage hensyn til de konkrete vilkår den enkelte vognmand har.

Adgangen til at fritage taxitilladelser - med eller uden nærmere vilkår om udnyttelsen – kan derfor medvirke til at fastholde den enkelte kommunes muligheder for at sikre publikumsbetjeningen, herunder gennem en mere fleksibel og rationel udnyttelse af taxierne, som kommunalreformens større kommuner giver mulighed for.

Fritagelsesadgangen kan således f.eks. tænkes benyttet i tilfælde, hvor en kommune ikke skønner det hensigtsmæssigt at håndhæve tilslutningspligten af hensyn til publikumsbetjeningen, og hvor udgifterne for en vognmandsvirksomhed ved at være tilsluttet et bestillingskontor derfor kan forekomme unødvendige og urimelige.

Det er min forventning, at kommunerne fortsat vil have grundlaget for taxiloven for øje, nemlig sikringen af en passende publikumsbetjening. Der er efter min opfattelse ikke grund til at frygte, at nogle kommuner skulle anvende en udvidet fritagelsesadgang til at undergrave taxilovens princip om tilslutningspligten.

Jeg har bedt Færdselsstyrelsen følge nøje op på, hvordan det går med administrationen af taxaloven efter kommunalreformen. Således vil Færdselsstyrelsen sammen med Kommunernes Landsforening udarbejde en analyse af bestillingscentralernes omkostningseffektivitet, når kommunalreformen har virket et stykke tid. I den forbindelse vil der også blive set på, om den konkrete administration af loven giver problemer for vognmænd rundt omkring i landet.

Når Færdselsstyrelsens analyse foreligger vil jeg konkret vurdere behovet for eventuelle yderligere ændringer af regelsættet vedr. tilslutningspligten.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen