Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato    24  . november 2006

J nr.             004-u18-37

  

 

Hermed fremsender jeg svar på spørgsmål nr. 5. (L. 34) stillet af trafikudvalget den 1. november 2006.

Spørgsmål nr. 5:

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 30. oktober 2006 fra Kirke Hyllinge Taxi, jf. L 34- bilag 4.

Svar:

Jeg kan oplyse, at taxivognmand Benny Hemmingsen, der har rettet henvendelse til Trafikudvalget, driver virksomhed i Bramsnæs Kommune, som i forbindelse med kommunalreformen skal lægges sammen med Lejre og Hvalsø Kommuner.

Mit ministerium har fået oplyst, at der er udstedt i alt 10 taxitilladelser i de 3 kommuner, og at sammenlægningsudvalget for den nye Lejre Kommune har besluttet, at der skal oprettes et bestillingskontor i kommunen.

Det er videre oplyst, at en indehaver af en taxitilladelse for nyligt har meddelt sammenlægningsudvalget for Lejre Kommune, at vedkommende vil aflevere sin taxitilladelse til kommunen, og at udvalget endnu ikke har afgjort, om der i givet fald skal udstedes en ny taxitilladelse til erstatning for den tilladelse, som forventes afleveret. Der er således en mulighed for at antallet af taxitilladelser reduceres fra 10 til 9.

Det er således tvivlsomt, hvorvidt taxivognmand Benny Hemmingsen og de øvrige taxivognmænd i Bramsnæs, Lejre og i Hvalsø Kommuner bliver omfattet af tilslutningspligten, da det kræver, at der er mindst 10 tilladelser i kommunen.

Tilslutningspligten har økonomiske konsekvenser for de vognmænd, som bliver omfattet af pligten. Det er derfor meget vigtigt for mig at understrege, at jeg lægger meget stor vægt på, at de små vognmænd ikke kommer i klemme som følge af kommunalreformen. Derfor følger vi også nøje op på det, og så vi kan sikre os, at det fungerer hensigtsmæssigt.

Jeg mener dog samtidig, at man skal være opmærksom på, at omkostningerne ved at være tilsluttet et bestillingskontor - delvist eller fuldt ud – kan tænkes at blive opvejet af en forøget indtjening, som et bestillingskontor kan bidrage til.

Jeg kan i den forbindelse oplyse, at tilslutning til et bestillingskontor ikke forudsætter et medlemskab af den økonomiske forening, som ejer og driver det pågældende bestillingskontor. Medlemskab af økonomiske foreninger er således et helt frivilligt anliggende.

Formålet med tilslutningspligten er at sikre en tilfredsstillende kundebetjening, og jeg mener, at taxiloven og lovforslaget giver kommunerne gode muligheder for - bl.a. på grundlag af bestemmelserne om tilslutningspligten - at tilpasse strukturen i taxierhvervet på en måde, der både kan tjene erhvervet og medvirke til at sikre en tilfredsstillende kundebetjening.

Lovforslaget giver kommunerne – uanset størrelse og indbyggertal – adgang til at fritage taxitilladelser – midlertidigt eller permanent - fra kravet om tilslutning til et bestillingskontor.

Lovforslaget giver også kommunerne frie hænder til at beslutte, om fritagelse fra tilslutningspligten skal ske betingelsesløst eller om den skal være betinget af vilkår i henhold til loven om f.eks. fortrinsvis betjening af et nærmere geografisk område. Det er alene en forudsætning, at kommunernes beslutninger træffes ud fra hensynet til sikringen af en passende kundebetjening.

Jeg har som nævnt bedt Færdselsstyrelsen om at følge udviklingen på taxiområdet meget nøje efter kommunalreformens ikrafttræden. Jeg har ligeledes bedt Færdselsstyrelsen om at gennemføre en sammenlignende undersøgelse af bestillingskontorernes omkostningseffektivitet, når kommunalreformen har virket et stykke tid. Sidstnævnte skal udføres i samarbejde med Kommunernes Landsforening. Det kan give os et grundlag for at handle, hvis kommunerne ikke i tilstrækkeligt omfang udnytter den fleksibilitet, der lægges op til i loven.

Når Færdselsstyrelsens analyse foreligger vil jeg konkret vurdere behovet for eventuelle yderligere ændringer af regelsættet vedr. tilslutningspligten, jf. også mit svar på spørgsmål 3 fra Folketingets Trafikudvalg.

Færdselsstyrelsen har i øvrigt i samarbejde med Kommunernes Landsforening tidligere udsendt en informationsskrivelse til kommunerne med oplysning om, hvorledes de skal forholde sig til centrale spørgsmål på taxiområdet, herunder bl.a. til spørgsmålet om eventuel fritagelse for tilslutningspligten.

Med hensyn til Benny Hemmingsens synspunkter om forholdet mellem tilslutningspligten og Menneskerettighedsdomstolens afgørelser af 11. januar 2006 om eksklusivaftaler kan jeg oplyse, at Beskæftigelsesministeriet – som er den myndighed, der har ekspertisen på område – har vurderet, at disse afgørelser ikke angår tilslutningspligten. Det skyldes overordnet, at bestillingskontorer ikke kan karakteriseres som fuldt ud private foreninger, som det er tilfældet med fagforeninger mv.

Som det er nævnt i Benny Hemmingsens henvendelse, har han tidligere forelagt dette spørgsmål for Folketingets Ombudsmand. I den forbindelse har Færdselsstyrelsen orienteret ombudsmanden om Beskæftigelsesministeriets vurdering af problematikken.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen