Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             20. november 2006

J. nr.           004-U18-31

  

 

Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2006 stillet mig følgende spørgsmål 9-11 ad L 35, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 10:

 

Hvor langt er ministeren med en samlet godsstrategi og kan ministeren oplyse, om der i denne vil ligge, at jernbanen forventes at have en væsentlig rolle at spille som godstransportør på de indenlandske transporter i Danmark ved siden af modulvogntog og anden lastbil transport?

Svar:

 

Jeg kan oplyse, at jeg forventer at offentliggøre en samlet godsstrategi i første halvdel af 2007.  Frem mod denne er der blevet og arbejdes der fortsat på en række delelementer. Således har ministeriet netop udgivet en strategi for et bedre samspil mellem transportformerne. Næste skridt er blandt andet dels en konkurrenceanalyse af landtransporten, som udarbejdes sammen med Økonomi- og Erhvervsministeriet med forventet udgivelse ultimo 2006, et oplæg om havnepolitikken og en samlet vejgodsstrategi, som ventes udgivet primo 2007. Dertil kommer, at regeringen har nedsat en infrastrukturkommission, der skal se på udfordringer og løsningsmodeller frem mod 2030.

Jeg forventer, at jernbanen i særlig grad vil kunne spille en rolle i forbindelse med de internationale godstransporter til og fra samt gennem Danmark. Jernbanens styrkeposition er netop transporter over længere afstande, hvorimod den traditionelt har vanskeligt ved at konkurrere med lastbiler på kortere strækninger. Med de vækstrater vi ser i de internationale transporter, og for så vidt også herhjemme, vil der være brug for alle transportformer, og der vil være brug for, at alle transportformer er så effektive som muligt. Det bemærkes, at der med finanslovsaftalen for 2007 er sket en styrkelse af jernbanerne generelt. Herudover arbejder vi i EU løbende for at forbedre vilkårene for jernbanen.

De nationale banegodstransporter er bl.a. på grund af de korte afstande i Danmark forholdsvis beskedne.  Jeg forventer dog, at der også i de kommende år vil være grundlag visse nationale godstransporter med jernbane.

Med venlig hilsen

 

Flemming Hansen