Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato  20.november 2006

J. nr.           004-U18-31

  

 

Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2006 stillet mig følgende spørgsmål 14-21 ad L 35, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 15:

 

Vil ministeren ikke medgive, at de investeringer i f.eks. infrastrukturen, der nødvendigvis må følge med introduktionen af modulvogntog, giver modulvogntogene en fordel i forhold til jernbanen, hvis man på et senere tidspunkt skal foretage nogle langsigtede valg omkring fremtidens godstransport i forbindelse med arbejdet med en dansk godsstrategi, og at der således med dette lovforslag reelt ligger et fravalg af jernbanen som godstransportør på trods af, at jernbanen er klart mere miljøvenlig end modulvogntog?

 

 

Svar:

 

Vi er i en situation, hvor det samlede godstransportarbejde forventes at vokse betydeligt i de kommende år. Det er derfor ikke et spørgsmål om enten-eller men om både-og, når vi taler om udnyttelse af de enkelte transportformer.

Det er min vurdering, at langt hovedparten af det gods, der vil blive transporteret med modulvogntog, vil blive overført fra traditionelle lastbiler.

Forslaget om introduktion af modulvogntog er derfor ikke et fravalg af jernbanen som godsoperatør. Forslaget indebærer derimod mere miljøvenlige og effektive lastbiltransporter i en situation hvor det samlede godstransportarbejde forventes at vokse.

Vi skal ikke styrke jernbanen ved at forhindre teknologiske fremskridt indenfor de øvrige transportformer.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen