|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            4. januar 2007 J. nr.          109-14  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 30. november 2006 stillet mig følgende spørgsmål 34 (TRU alm. del) til L 35, som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. november 2006 fra borgmester Jan Boye, Odense, jf. L 35 – bilag 25."
Jeg kan oplyse, at der generelt fra transportbranchen, transportcentre og Sammenslutningen af Danske Havne har været udtrykt stor tilfredshed med, at forsøget sættes i gang, og at der er store forventninger til potentialet i modulvogntog. Samtidig er der fra forskellig side udtrykt bekymring for de trafiksikkerhedsmæssige aspekter ved modulvogntogskørsel til og fra havne og transportcentre, ikke mindst i forhold til â€bløde trafikanterâ€, dvs. gÃ¥ende og cyklister.
Med finanslovsaftalen â€Aftale om trafik 2007†har vi muliggjort et forsøg, som tilgodeser hensynene til bÃ¥de trafiksikkerhed og trafikafvikling til og fra transportcentre og havne beliggende i umiddelbar nærhed af motorvejsnettet. Desuden indgÃ¥r strækningen mellem Holbæk-Kalundborg som â€et forsøg i forsøget†med henblik pÃ¥ at indhøste at lokale og regionale erfaringer med og perspektiver i modulvogntogskørsel uden for motorvejsnettet.
Med det aftalte forsøg er der en sådan geografisk spredning, at der kan foretages et kontrollerbart forsøg og opnås en sammenhængende evaluering af modulvogntogenes rolle i en række større regionale havne med internationale færge- og godstransporter.
Jeg har modtaget henvendelser fra en række havne med anmodninger om at blive omfattet af forsøget. Jeg har i den forbindelse anmodet Vejdirektoratet om at redegøre for forudsætninger, undersøgelsesbehov m.v. vedrørende de infrastrukturmæssige forhold for så vidt angår de pågældende havne. Dette gælder også Odense Havn.
I øvrigt kan jeg henvise til mit svar på trafikudvalgsspørgsmål 23 til L 35.
Flemming Hansen