|
|
|
Formand for Sammenlægningsudvalget Ny Horsens Kommune Jan Trøjborg Rådhustorvet 4 |
Dato            21. december 2006 J. nr.          109-14  Â
|
|
Kære Jan
Tak for dit brev af 24. november 2006. Jeg kan oplyse, at i forbindelse finanslovsaftalen â€Aftale om trafik for 2007†er det aftalt, at der etableres et landsdækkende forsøg i 2008-11 med modulvogntog pÃ¥ det overordnede statsvejnet. Der er afsat en reserve pÃ¥ 85 mio. kr. til at foretage de nødvendige tilpasninger af vejnettet i 2007-08 med forventet opstart af forsøget i efterÃ¥ret 2008. Ordningen vil blive analyseret og evalueret efter en passende indkørselsperiode.
Jeg kan oplyse, at der generelt fra transportbranchen, transportcentre og havne været udtrykt stor tilfredshed med, at forsøget sættes i gang, og der er store forventninger til potentialet i modulvogntog. Samtidig er der fra forskellig side udtrykt bekymring for de trafiksikkerhedsmæssige aspekter ved modulvogntogskørsel til og fra havne og transportcentre, ikke mindst i forhold til â€bløde trafikanterâ€, dvs. gÃ¥ende og cyklister.
Med trafikaftalen har vi muliggjort et forsøg, som tilgodeser hensynene til bÃ¥de trafiksikkerhed og trafikafvikling til og fra transportcentre og havne beliggende i umiddelbar nærhed af motorvejsnettet. Desuden indgÃ¥r strækningen mellem Holbæk og Kalundborg som â€et forsøg i forsøget†med henblik pÃ¥ at indhøste lokale og regionale erfaringer med og perspektiver i modulvogntogskørsel uden for motorvejsnettet.
Med det aftalte forsøg har vi en sådan geografisk spredning, at der kan foretages et kontrollerbart forsøg og opnås en sammenhængende evaluering af modulvogntogenes rolle i en række transportcentre og større regionale havne med internationale færge- og godstransporter.
Jeg har modtaget henvendelser fra en række havne, der ønsker at blive omfattet af forsøget. I den forbindelse har jeg bedt Vejdirektoratet om at redegøre for forudsætninger, undersøgelsesbehov m.v. vedrørende de infrastrukturmæssige forhold for så vidt angår de pågældende havne. Jeg har bedt om, at også Logistik Center Danmark Vest ved Horsens blive inddraget.
Horsens Kommune har i et notat – udleveret ved Horsens Erhvervsråds foretræde for Trafikudvalget den 30. november 2006 - fremført, at vejstrækningen fra motorvejen mod Logistik Centeret benyttes af vindmølletransporter, hvorfor den umiddelbart vil kunne anvendes af modulvogntog. Jeg har forelagt dette for Vejdirektoratet, der har oplyst, at der generelt er stor forskel på afvikling af lejlighedsvise særtransporter, som f.eks. vindmølletransporter, og afvikling af modulvogntogstrafik i almindelig daglig drift.
Særtransporter afvikles typisk under medvirken af følgebiler, der – ligesom selve særtransporten – er afmærket med advarselsblink og lignende. Hvor der hyppigt forekommer særtransporter kan infrastrukturen være indrettet til det, eksempelvis ved etablering af særlige overkørselsarealer eller asfaltering af rabatter. Ligeledes kan f.eks. skilte være lavet, så de er aftagelige – det sker typisk med assistance fra medhjælpere i ledsagevogne. Endelig er mange særtransporter udstyret med styrbare bagaksler - hvilket modulvogntog typisk ikke er - hvorfor de, trods deres store længde, er meget manøvredygtige. Det er således ikke umiddelbart muligt at sammenligne særtransporter og modulvogntog, idet særtransporter afvikles under særdeles kontrollerede betingelser.
Jeg mener på den baggrund ikke, at der på nuværende tidspunkt er grundlag for et møde om sagen.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen