Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             24. januar 2007

J nr.             109-14

  

 

Trafikudvalget har i brev af 1. december 2006 (omtrykt 18. december 2006) stillet mig følgende spørgsmål 36 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 36:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelser af 6. november 2006 og 15. december 2006 fra Aabenraa Havn, jf. L 35 – bilag 31 og 39."

Svar:

 

Aabenraa Havn har med brev af 15. december 2006 fremsendt supplerende materiale til Trafikudvalget vedrørende muligheden for at havnen kan indgå i forsøget med modulvogntog. Det supplerende materiale omfatter en undersøgelse af adgangsvejen til havnen fra motorvejsnettet.

Jeg kan generelt henholde mig til min besvarelse af 4. januar 2007 af udvalgets spørgsmål 36, herunder også trafikaftalens forudsætninger om det geografiske omfang af det forsøg med modulvogntog, der skal gennemføres.

Jeg har bedt Vejdirektoratet om at se på det fremsendte materiale. Direktoratet har oplyst, at undersøgelsen fra Aabenraa Havn bl.a. baserer sig på en beregningsteknisk forudsætning om et kørselsmønster, som ikke svarer til gældende færdselsregler. Undersøgelsen forudsætter eksempelvis, at et højresvingende modulvogntog skal kunne benytte ikke bare en højresvingsbane men også en ligeudbane og endog en venstresvingsbane.

Når man i Aabenraas undersøgelse eksempelvis skriver om krydset ved Sønder Havnevej, at svingbevægelser kan foretages ”uden nogen form for ombygning af krydset”, så baserer det sig således på en forudsætning, der grundlæggende strider imod såvel trafiksikkerhedsmæssige som fremkommelighedsmæssige hensyn.

Der vil opstå trafikfarlige situationer såfremt modulvogntog foretager svingmanøvrer fra eksempelvis en ligeudbane. Bilister, der benytter de korrekte svingbaner, og cyklister, der skal ligeud, kan ikke forventes at kunne forudse, at et køretøj fra en ligeudbane/venstresvingsbane foretager en svingmanøvre, der skærer ind over deres kørespor. Samtidig vil modulvogntogs brug af ligeudbaner til svingmanøvrer nedsætte fremkommeligheden for de bilister, der skal ligeud.

Jeg kan henholde mig til det af Vejdirektoratet anførte vedrørende disse spørgsmål.

 

Eksemplet illustrerer, at det i visse tilfælde kan være vanskeligt at få foretaget den nødvendige tilpasning af en konkret vejstrækning til modulvogntog. Det er en af grundene til, at forsøget med ”Aftale om trafik for 2007” er afgrænset til i første omgang 10 havne.

 

Som tidligere udmeldt har jeg på baggrund af henvendelser fra en række andre havne og transportcentre bedt Vejdirektoratet om at redegøre for forudsætninger, undersøgelsesbehov m.v. vedr. de infrastrukturmæssige forhold med henblik på, at der kan tages stilling til disses eventuelle inddragelse i forsøget. For så vidt angår havne drejer det sig (udover Aabenraa Havn) om følgende havne: Grenå Havn, Hanstholm Havn, Hundested Havn, Kolding Havn, Køge Havn og Odense Havn. Udover undersøgelsesbehovet for de rent vejtekniske og trafikale forhold vil der i givet fald også skulle tages stilling til bl.a. finansieringsmæssige forhold.

På baggrund af undersøgelserne vil jeg i samråd med partierne bag trafikaftalen tage stilling til en eventuel ændring af forsøget, herunder hvorvidt der i givet fald skal igangsættes en egentlig vejteknisk og anlægsøkonomisk analyse forud for projektering og inddragelse af yderligere vejstrækninger.

Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 42 ad L 35.

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen