Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             24. januar 2007

J. nr.           109-14

  

 

Trafikudvalget har i brev af 9. januar 2007 stillet mig følgende spørgsmål 42 ad L 35, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 42 ad L 35:

 

"På baggrund af de henvendelser, udvalget og ministeren har modtaget fra havne, transportcentre etc., om at få mulighed for at indgå i forsøget, og udvalgets opfordring til ministeren om prøvekørsler ved disse lokaliteter, bedes ministeren tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke havne, transportcentre m.v., ministeren mener, vil kunne indgå i forsøget."

Svar:

 

I ”Aftale om trafik for 2007” er der afsat 85 mio. kr. til et landsdækkende forsøg med kørsel med modulvogntog på det overordnede vejnet. Forsøget tager udgangspunkt i det eksisterende sammenhængende motorvejsnet, som er følgende strækninger: E 20 fra Kastrup til Esbjerg, Rute 21 (Holbæk-motorvejen) fra Motorring 3 til Holbæk, E 47 fra Kvistgård (v. Helsingør) til Rødby, E 45 fra Padborg til Frederikshavn samt E 39 til Aalborg til Hirtshals. Strækningen mellem Holbæk – Kalundborg indgår som ”et forsøg i forsøget” med henblik på at indhøste lokale og regionale erfaringer med og perspektiver i modulvogntogsforsøg udenfor motorvejsnettet.

Desuden ønskes etableret forbindelse til transportcentre i umiddelbar tilslutning til motorvejen, til nærmere udvalgte sideanlæg (rastepladser) på motorvejsnettet til havne med international godstransport, hvor havnene ligger i umiddelbar nærhed af motorvejen, og hvor en forbindelse ikke vil forudsætte større anlægsinvesteringer. Forsøget vurderes i første omgang at omfatte transportcentrene i Høje Taastrup, Slagelse (Stop 39), Taulov, Vejle (DTC) og Padborg. Endvidere vil forsøget som tidligere udmeldt omfatte havnene i Hirtshals, Frederikshavn, Aalborg Ø (v. Grønlandshavnen), Esbjerg, Fredericia, Århus, Kalundborg, København, Helsingør og Rødby.

Der foretages tilpasninger af det relevante vejnet i 2007-08. Efter tilpasninger af vejnettet gennemføres forsøget i tre år i 2008-11. Ordningen analyseres og evalueres efter en passende indkøringsperiode bl.a. med henblik på at tage stilling til muligheden for en eventuel forlængelse af ordningen. Hensynet til trafiksikkerheden vil indgå i evalueringen.

Arbejdet med tilrettelæggelse af forsøget er påbegyndt i henhold til den politiske aftale. Frem til forsøgets praktiske igangsætning gennemføres en nærmere planlægning og tilrettelæggelse af forsøget samt de nødvendige anlægsmæssige ændringer af vejnettet. Der tages i den forbindelse kontakt til de kommuner, der har ansvaret for vejstrækninger, der indgår i forsøget med henblik på at indgå nærmere praktiske aftaler.

Jeg har på baggrund af henvendelser fra en række yderligere havne og transportcentre anmodet Vejdirektoratet om at redegøre for forudsætninger, undersøgelsesbehov m.v. vedr. de infrastrukturmæssige forhold med henblik på, at der kan tages stilling til disses eventuelle inddragelse i forsøget. Det drejer sig om følgende havne og transportcentre: Aabenraa Havn, Grenå Havn, Hanstholm Havn, Hundested Havn, Kolding Havn, Køge Havn, Odense Havn, Logistik Center Vest (v. Horsens). For så vidt angår inddragelse af transportcenteret ved Køge (STC) i forsøget er Vejdirektoratet allerede i gang med at undersøge bl.a. kørsel med modulvogntog på Lyngvejbroen, der evt. skal forstærkes eller alternativt trafikeres anderledes end i dag. Udover de rent vejtekniske og trafikale undersøgelser vil der i givet fald også skulle tages stilling til bl.a. finansieringsmæssige forhold. På baggrund af undersøgelserne vil jeg i samråd med partierne bag trafikaftalen tage stilling til en eventuel ændring af forsøget.

Den nærmere tilrettelæggelse forsøget afhænger bl.a. af de prøvekørsler, som arrangeres på dansk grund med henblik på at verificere modulvogntogenes arealbehov. Prøvekørslerne vil dog, som angivet i mit svar på spørgsmål 39, først kunne gennemføres efter lovforslagets vedtagelse og ikrafttræden, da jeg på nuværende tidspunkt ikke har hjemmel til at tillade modulvogntog med link-trailer at køre på motorveje.

Jeg kan afslutningsvis oplyse, at der yderligere har været henvendelser fra et mindre antal vognmænd og virksomheder, som har ønsket at medvirke i forsøget på en række nærmere angivne konkrete strækninger. Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 40 er det ikke tanken, at der i forbindelse med forsøget skal udstedes egentlige tilladelser til enkeltvirksomheder og dermed heller ikke til sådanne virksomheders individuelle ønsker. Det omfattede vejnet vil være tilgængeligt på lige vilkår for alle virksomheder.

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen