Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             20. november 2006

J. nr.           004-U18-31

  

 

Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2006 stillet mig følgende spørgsmål 2-8 ad L 35, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 6:

 

Ministeren bedes oplyse, om det forventes, at vognmændene vil benytte lejet materiel i forsøgsperioden, eller om det forventes, de investerer i eget materiel. Kan ministeren i givet fald give eksempler på, hvilke materielinvesteringer en vognmand vil skulle foretage i forbindelse med en forsøgsordning med modulvogntog og i hvilket omfang vil disse investeringer være spildt, hvis en forsøgsordning ikke ophøjes til, at bliver tilladt permanent at køre med modulvogntog.

 

 

Svar:

 

Modulvogntog består af køretøjer, som allerede i dag er lovlige køretøjer, men som sammensættes på en ny måde. Det er derfor ikke på forhånd givet, at der skal investeres i nyt materiel i større omfang.

I praksis vil et modulvogntog imidlertid ofte bestå af en lastbil, en dolly og en sættevogn, hvor dollyen er ny. Dollyen er imidlertid billig i forhold til lastbilen og sættevognen. Der henvises til min besvarelse af spørgsmål 5, hvor de forskellige vogntyper mv. er nærmere beskrevet.

Et modulvogntog med sættevognstrækker, link-trailer og sættevogn kræver investering i en link-trailer med tvangsstyrede aksler, hvorimod både sættevognstrækkeren og sættevognen er konventionelle. Hvis forsøgsordningen ikke gøres permanent, vil link-traileren kunne ombygges til en konventionel sættevogn, således at investeringen ikke er spildt.

Jeg har i øvrigt fuld tillid til, at branchen – som i dag – selv vurderer, om det er mest rationelt at købe eller leje materiellet indenfor de rammer, som lovgivningen giver dem.

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen