|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            20. november 2006 J. nr.          004-U18-31  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2006 stillet mig følgende spørgsmål 2-8 ad L 35, som jeg hermed skal besvare.
Ministeren bedes oplyse, om det forventes, at vognmændene vil benytte lejet materiel i forsøgsperioden, eller om det forventes, de investerer i eget materiel. Kan ministeren i givet fald give eksempler på, hvilke materielinvesteringer en vognmand vil skulle foretage i forbindelse med en forsøgsordning med modulvogntog og i hvilket omfang vil disse investeringer være spildt, hvis en forsøgsordning ikke ophøjes til, at bliver tilladt permanent at køre med modulvogntog.
Modulvogntog består af køretøjer, som allerede i dag er lovlige køretøjer, men som sammensættes på en ny måde. Det er derfor ikke på forhånd givet, at der skal investeres i nyt materiel i større omfang.
I praksis vil et modulvogntog imidlertid ofte bestå af en lastbil, en dolly og en sættevogn, hvor dollyen er ny. Dollyen er imidlertid billig i forhold til lastbilen og sættevognen. Der henvises til min besvarelse af spørgsmål 5, hvor de forskellige vogntyper mv. er nærmere beskrevet.
Et modulvogntog med sættevognstrækker, link-trailer og sættevogn kræver investering i en link-trailer med tvangsstyrede aksler, hvorimod både sættevognstrækkeren og sættevognen er konventionelle. Hvis forsøgsordningen ikke gøres permanent, vil link-traileren kunne ombygges til en konventionel sættevogn, således at investeringen ikke er spildt.
Jeg har i øvrigt fuld tillid til, at branchen – som i dag – selv vurderer, om det er mest rationelt at købe eller leje materiellet indenfor de rammer, som lovgivningen giver dem.
Flemming Hansen