Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             9. november 2006

J. nr.           200-8

  

 

Trafikudvalget har i brev af 30. oktober 2006 (L 36) stillet mig følgende spørgsmål 4, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  4:

"Hvilke muligheder er der for at gøre rapporterne om sikkerhedsmæssige begivenheder offentlige tilgængelige – evt. i anonymiseret form – og hvad er ministerens holdning til det?”

Svar:

Ved lov nr. 340 af 16. maj 2001 blev der skabt hjemmel til at indføre et obligatorisk rapporteringssystem om mindre driftsforstyrrelser af betydning for flyvesikkerheden. Det overordnede formål med lovforslaget var at øge flyvesikkerheden ved at indsamle en større mængde af oplysninger om driftsforstyrrelser og andre irregulære forhold af betydning for flyvesikkerheden. Rapporteringerne er undergivet tavshedspligt, ligesom der er straffrihed for den rapporterende.

Af bemærkningerne til lov nr. 340 af 16. maj 2001 fremgår, at det er afgørende for muligheden for at indsamle så mange oplysninger som muligt om driftsforstyrrelser og andre irregulære forhold af betydning for flyvesikkerheden, at de personer, der har viden om og derfor kan rapportere om sådanne forhold, ikke risikerer, at indrapporteringen til myndighederne kan komme dem til skade i form af straffesager, der ellers ikke ville være blevet rejst, fordi myndighederne ikke ville have haft kendskab til forholdet. Straffriheden er også en konsekvens af den europæiske menneskerettighedskonventions forbud mod selvinkriminering. Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at det er tilsvarende vigtigt, at der sker en beskyttelse af oplysningskilden, således at den pågældende heller ikke risikerer andre ulemper ved indrapporteringen, for eksempel offentliggørelse af forholdet.

Lovforslaget blev implementeret ved udstedelse af BL 8-10 Bestemmelser om obligatorisk indrapportering af flyvesikkerhedsmæssige begivenheder.

./.

 
Statens Luftfartsvæsen offentliggør og udsender hvert år en rapport over de i medfør af BL 8-10 indrapporterede flyvesikkerhedsmæssige begivenheder. Rapporterne fremsendes desuden til Folketingets Trafikudvalg til orientering. Årsrapporten fra 2005 vedlægges.

 

 

 

 
I forbindelse med fremsættelse af lovforslaget om indførelse af et obligatorisk rapporteringssystem blev det besluttet, at loven skulle være omfattet af lovovervågning. Som det fremgår af redegørelsen, som blev sendt til Folketinget den 6. april 2005, har systemet med indrapportering af flyvesikkerhedsmæssige begivenheder virket efter hensigten og er et værdifuldt værktøj i planlægningen af det flyvesikkerhedsmæssige, forebyggende arbejde.

Desuden har det danske rapporteringssystem dannet forbillede for et EU-direktiv (2003/42/EF) om etablering af tilsvarende systemer i de øvrige medlemslande med fælles europæisk database over indberetninger.

Det er væsentligt for BL 8-10 systemet, at alle begivenheder, der skal rapporteres, rent faktisk også bliver det, for at værktøjet bliver så godt som muligt i det forebyggende flyvesikkerhedsmæssige arbejde, både for industrien selv og for Statens Luftfartsvæsen. I den forbindelse vurderes det, at netop fortroligheden er af stor betydning.

Endeligt skal det bemærkes, at der ikke i de fortrolige, obligatoriske og straffrie indberetninger er tale om flyulykker eller om fare herfor, men om mindre driftsforstyrrelser og menneskelige fejl, som under uheldige omstændigheder kunne have påvirket flyvesikkerheden, hvis der ikke var blevet grebet ind.

Flyulykker og hændelser skal som altid indberettes til Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane, som har til opgave at afdække årsagerne til en flyulykke og efterfølgende offentliggøre en rapport med evt. anbefalinger til, hvordan en lignende ulykke vil kunne undgås i fremtiden.

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen