Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             24. november 2006

J. nr.           200-8

  

 

Trafikudvalget har i brev af 13. november 2006 (L 36) stillet mig følgende spørgsmål 9 som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 9:

 

" I forlængelse af spørgsmål 1 og 8 vedr. henvendelser fra Århus Lufthavn bedes ministeren oplyse, om ikke ministeren vil medgive, at det giver ulige konkurrencebetingelser, at nogle lufthavne nyder økonomisk fordel af at være statsligt ejet (Bornholm) eller af at være placeret på forsvarets arealer (Aalborg og Karup) og at lovforslaget ikke løser denne konkurrenceproblematik, men tværtimod gør det vanskeligere for andre lufthavne at kompensere for denne konkurrencemæssige ulighed."

 

Svar:

 

I den luftfartspolitiske redegørelse ”Dansk luftfart 2015” fra november 2005 tilkendegives, at en indenrigsrute til et givet lokalområde kan være af stor betydning for lokalområdet, og at det derfor er en vigtig lokal beslutning, hvorvidt der skal opretholdes en lufthavn i regionen.

 

Som jeg oplyste ved besvarelsen af spørgsmål 2 indebærer det foreliggende udkast til lovforslag ikke et indgreb i organiseringen af den offentlige driftsstøtte til provinslufthavnene. Lovforslaget indebærer derimod, at lufthavnene, uanset om de måtte oppebære offentlig støtte eller ej, er underlagt samme fair og lige regler for fastsættelsen af deres takster.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen