J.nr. MST-103-00008

Ref.

 

Dato: 20. november 2006

 

 

 

 

 

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 11 (L 40) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 16. november 2006.

 

Spørgsmål 11:

 

”Er ministeren enig i, at et miljøcenter kan lave grundlaget for – samt forslag til – påbud eller anden beslutning til en kommunes afgørelse, hvis det sikres, at den endelige beslutning træffes efter kommunens vedtagne retningslinjer samt efter indstilling fra kommunens administration?”

 

Svar:

 

Som oplyst i svaret på spørgsmål 7 og 10 er det væsentligt at understrege, at det ikke er muligt generelt at beskrive, hvilke opgaver, herunder hvilke dele af sagsforberedelsen, der er myndighedsudøvelse. En vurdering af, hvorvidt der er tale om myndighedsudøvelse eller en driftsopgave, vil altid bero på et konkret skøn i hvert enkelt tilfælde. Myndighedsudøvelse kan dog helt generelt beskrives som den virksomhed, som består i at regulere borgernes retsforhold, typisk i form af meddelelse af forbud, påbud, tilladelser og henstillinger. Sagsforberedende eller sagsopfølgende skridt, der har karakter af faktisk virksomhed, som åbenbart ikke har indflydelse på indholdet af myndighedens afgørelse, kan ikke betragtes som en del af myndighedsudøvelsen.

Det er, som det fremgår af de nævnte besvarelser, altid kommunen, der skal træffe afgørelser og beslutninger af afgørelseslignende karakter, herunder også som led i sagsforberedelsen.

Det antages i den juridiske teori, at i hvert fald i det omfang udarbejdelsen af grundlaget for - og eventuelt udkast til – en kommunal afgørelse åbenbart ikke har indflydelse på indholdet af afgørelsen, kan denne virksomhed ikke betragtes som en del af myndighedsudøvelsen. Denne virksomhed vil således også efter lovforslagets ikrafttræden kunne overlades til et kommunalt fællesskab.

Det er Miljøministeriets umiddelbare vurdering, at kommunerne endvidere vil kunne indhente teknisk bistand, der eksempelvis også vil kunne omfatte udarbejdelse af forslag til godkendelser eller tilladelser, herunder formulering af vilkår eller udarbejdelse af tilsynsbrev med forslag til håndhævelsesreaktioner. Dette forudsætter dog, at det er kommunen, som på grundlag af den tekniske bistand udfører sædvanlig sagsbehandling - herunder afvejning af modsatrettede hensyn, proportionalitet m.v. - og på dette grundlag træffer den endelige afgørelse i sagen. Det forudsætter således, at kommunen tager stilling til alle elementer i sagen.

Der foreligger Miljøministeriet bekendt ingen retspraksis på området.