KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT

 

vedrørende

 

Forslag til lov om ændring af lov om udendørs hold af svin, lov om indendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin og lov om indendørs hold af drægtige søer og gylte

(Gennemførelse af Europarådets reviderede rekommandation om svin m.v.)

(Lovforslag nr. L 45 af 25. oktober 2006)

 

1. Høringsparter m.v.

 

Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om udendørs hold af svin, lov om indendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin og lov om indendørs hold af drægtige søer og gylte (gennemførelse af Europarådets rekommandation om svin m.v.) har været sendt i høring hos:

 

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Miljøministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Fødevarestyrelsen, Skov- og Naturstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Danmarks JordbrugsForskning (Forskningscenter Foulum), Dyreværnsrådet, Det Dyreetiske Råd, Det Veterinære Sundhedsråd, Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole (KVL), Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen, Danske Regioner, Politimesterforeningen, Landbrugsraadet, Landsforeningen af Danske Svineproducenter, Dansk Svineproduktion, Danske Slagterier, De Danske Landboforeninger, Dansk Familielandbrug, Slagteriernes Forskningsinstitut, Kødbranchens Fællesråd, Den Danske Dyrlægeforening, Dyrenes Beskyttelse, Gruppen for Dyrevelfærd, Dyreværnsforeningernes Samarbejdsudvalg (DoSu), Dyrefondet, Alle Dyrs Ret, Dyreværnsforeningen Freja, WSPA, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA), Landsorganisationen i Danmark (LO) og 3F – Fagligt Fælles Forbund.

 

Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende myndigheder, organisationer m.v.:

 

Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Politimesterforeningen, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Dyreværnsrådet, Det Dyreetiske Råd, Den Danske Dyrlægeforening, Dyrenes Beskyttelse, 3 F - Fagligt Fælles Forbund, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Familielandbrug, Landbrugsraadet, Landsforeningen af Danske Svineproducenter og Dansk Svineproduktion.

 

Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar. Justitsministeriets bemærkninger til de enkelte høringssvar er markeret med kursiv.

 

2. Høringssvar.

 

3 F - Fagligt Fælles Forbund, Dansk Arbejdsgiverforening, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Den Danske Dyrlægeforening, Politimesterforeningen, Rigspolitichefen og Dansk Familielandbrug har ikke haft bemærkninger til udkastet.

 

Det Dyreetiske Råd tilslutter sig de ændringer, som følger af lovforslaget.

 

Dyrenes Beskyttelse finder, at svins ophold på fuldspaltegulve skal mindskes mest muligt, og at opstaldning på fuldspaltegulv i udleveringsrum derfor ikke skal kunne overstige 6 timer. Dyrenes Beskyttelse tilslutter sig i øvrigt forslaget om at strafbelægge overtrædelser af bestemmelsen om fyldigt foder til drægtige søer og gylte.

 

Lovforslaget har til hensigt at gennemføre Dyreværnsrådets udtalelse af 15. december 2005 om brug af udleveringsrum- og vogne ved udlevering af svin fra bedrifter. Det fremgår af udtalelsen, at Dyreværnsrådet ikke finder, at dyrevelfærdsmæssige hensyn gør et forbud mod fuldspaltegulve i udleveringsfaciliteter påkrævet, såfremt svinene alene opholder sig i rummet i op til 12 timer. Justitsministeriet kan tilslutte sig Dyreværnsrådets vurdering og finder således ikke grundlag for at begrænse undtagelsen til mindre end 12 timer.

 

Dyreværnsrådet henholder sig til sin udtalelse af 15. december 2005 og tilslutter sig forslaget om at undtage udleveringsrum fra forbuddet mod fuldspaltegulve i lov om indendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin. Rådet bemærker i den forbindelse, at det fortsat er Rådets opfattelse, at der ikke er dyrevelfærdsmæssige hensyn, der tilsiger, at et udleveringsrum, der alene anvendes som ”transitområde”, skal være underlagt de generelle lovkrav, som gælder for opstaldning af svin. Ved ”transitområde” forstår Dyreværnsrådet et område, hvor svinene kan drives fra stalden til transportmidlet, sådan at første svin læsses på transportmidlet umiddelbart efter at det sidste svin er ledt ud i transitområdet. Dyreværnsrådet mener desuden, at kravene til opstaldning af svin tilsvarende ikke bør gælde for udleveringsvogne, der kun anvendes til meget kort transport af dyr fra stalden og til udlevering til transportøren, og hvor der umiddelbart herefter foretages omladning til et transportmiddel og påbegyndelse af transport.

 

Rådet finder det i øvrigt positivt, at overtrædelser af bestemmelsen om fyldigt foder til drægtige søer og gylte nu er strafbelagt.

 

Justitsministeriet skal bemærke, at der efter ministeriets opfattelse vil kunne være risiko for omgåelse af reglerne for opstaldning af svin, hvis de såkaldte ”transitområder”, hvori svin opholder sig i kort tid før udlevering til transport, generelt undtages fra kravene til opstaldning. Det er således Justitsministeriets vurdering, at det i praksis vil kunne være vanskeligt at foretage en afgrænsning mellem ”transitområder”, der anvendes meget kortvarigt ved udlevering af svin, og egentlige udleveringsrum- og vogne, hvor svinene opstaldes i længere perioder indtil udleveringen sker. Med lovforslaget tilsigtes således alene at fastsætte en undtagelse fra lovens forbud mod fuldspaltegulve, men ikke fra lovens  øvrige krav til opstaldning af svin.

 

Landbrugsraadet har anført, at kravet om permanent adgang til vand til svin, der holdes udendørs – herunder permanent adgang til vand til udendørs svin i frostvejr - vil være vanskeligt at opfylde for økologiske landbrug og frilandslandbrug, når der samtidig tages højde for, at svinene på grund af miljøkrav skal flyttes minimum én gang årligt. Ifølge Landbrugsraadet er der i mange besætninger installeret et automatisk vandingssystem, som forsyner svinene med vand uden for frostperioder. Etablering af et frostfrit vandingssystem vil for disse producenter betyde, at de er nødt til at grave vandledningerne ned i jorden, hvilket medfører store økonomiske byrder for friluftsproducenterne, som i sidste ende kan blive tvunget til at ophøre med deres erhverv.

 

Landbrugsraadet har desuden bemærket, at man fortsat er af den opfattelse, at udleveringsfaciliteter ikke er omfattet af de krav til opstaldning af svin, som følger af direktiv 91/630/EØF om hold af svin (svinedirektivet). Landbrugsraadet mener på denne baggrund, at spørgsmålet om kravene til opstaldning i udleveringsfaciliteter igen bør forelægges for Dyreværnsrådet.

 

Landbrugsraadets bemærkninger støttes af Dansk Svineproduktion, Danske Svineproducenter og Danish Meat Association.

 

Justitsministeriet bemærker, at kravet om permanent adgang til vand er en gennemførelse af Europarådets reviderede rekommandation om svin, som Danmark som udgangspunkt er folkeretligt forpligtet til at gennemføre, jf. afsnit 2.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. På denne baggrund og da lovforslaget kun skønnes at medføre en begrænset byrde for svineproducenterne i forhold til de krav, der følger af gældende ret, jf. afsnit 4 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, finder Justitsministeriet, at kravet om permanent adgang til vand også bør omfatte frostperioder.

 

For så vidt angår kravene til opstaldning af svin i udleveringsfaciliteter har Justitsministeriet tidligere vurderet, at disse faciliteter er omfattet af svinedirektivet og derfor som minimum skal opfylde kravene i dette direktiv, når de anvendes til opstaldning af svin, jf. herved afsnit 2.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Dette er fortsat Justitsministeriets vurdering, og Justitsministeriet finder derfor ikke grundlag for at følge forslaget om en fornyet forelæggelse af problemstillingen for Dyreværnsrådet.