Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven og pasloven (Befordring af børn på motorcykel og trehjulet knallert, måling og vejning af børn, reservation af parkeringspladser til bestemte køretøjer og betaling af pasgebyr) (L 71).

 

Spørgsmål:

 

”Hvor mange pas forsvinder i posten, og hvilken betydning får kommunernes overtagelse af ekspeditionsopgaverne i forbindelse med ansøgninger om pas i den sammenhæng?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitichefen, som har oplyst følgende:

 

”Der er ikke i forbindelse med kommunernes overtagelse af ekspeditionsopgaver i forbindelse med ansøgninger om pas planlagt ændringer i procedurerne for udlevering af pas til borgerne.

 

Det er fortsat Rigspolitichefens generelle opfattelse, at det er forsvarligt at anvende almindelig post ved pasforsendelser til borgerne.

 

Dette beror bl.a. på, at det er Rigspolitichefens erfaring, at antallet af pas, der bortkommer under forsendelse, generelt er forsvindende lille.

 

Det kan til belysning heraf oplyses, at Rigspolitichefen er bekendt med 185 tilfælde i perioden fra januar til november 2006, hvor en pasansøger har oplyst, at et pas er bortkommet i posten. Dette skal sammenholdes med, at der i samme periode er produceret og distribueret godt 639.000 pas.

 

Et krav om personlig udlevering af passet vil betyde, at borgerne i ca. 80 procent af alle pasekspeditionerne skulle aflægge et ekstra besøg på de kommunale borgerservicecentre, hvilket formentlig uanset centrets placering og åbningstider ville blive oplevet som en væsentlig serviceforringelse.”