Betænkning afgivet af Retsudvalget den 29. marts 2007

Betænkning

over

 Forslag til lov om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere og om ophævelse af lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island,
Norge og Sverige

 (Gennemførelse af konvention om overgivelse for strafbare forhold mellem de nordiske lande (nordisk arrestordre) m.v.)

[af justitsministeren (Lene Espersen)]

 

1. Ændringsforslag

Justitsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2006 og var til 1. behandling den 30. november 2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og justitsministeren sendte den 28. september 2006 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2005-06, alm. del – bilag 869. Den 22. november 2006 sendte justitsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 3 spørgsmål til justitsministeren og 1 spørgsmål til udenrigsministeren og 1 spørgsmål til justitsministeren og udenrigsministeren til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret.

Samråd

Udvalget har stillet 1 spørgsmål til justitsministeren og udenrigsministeren til mundtlig besvarelse, som de har besvaret i et samråd med udvalget den 21. marts 2007. Ministrene har efterfølgende sendt udvalget de talepapirer, der lå til grund for ministrenes besvarelse af spørgsmålet.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, S, KF, RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.

Det Radikale Venstre bemærker, at selv om indholdet i den nordiske arrestordre er noget mere vidtrækkende end den tilsvarende europæiske arrestordre, finder Det Radikale Venstre det vigtigt at have internationale aftaler om udlevering af personer, der er sigtet, tiltalt eller dømt for lovovertrædelser. 

Imidlertid har behandlingen af L 72 rejst problemet om Folketingets inddragelse i udformningen af mellemstatslige aftaler eller konventioner, der ikke ligger i EU-regi. Et åbent samråd med justitsministeren og udenrigsministeren har skabt forventninger om, at Folketinget fremover vil kunne inddrages på et tidligere tidspunkt, end tilfældet er i dag. Med henblik på videre drøftelse af dette, ønskes L 72 henvist til fornyet udvalgsbehandling i Retsudvalget mellem 2. og 3. behandling.

Et mindretal i udvalget (DF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil dog stemme for det stillede ændringsforslag.

Dansk Folkeparti er tilhænger af, at der – som i dag – kan ske udlevering af dømte kriminelle til andre nordiske lande. Derimod vil Dansk Folkeparti ikke være med til at udvide adgangen til ogsÃ¥ at omfatte udleverede personer, der er sigtede eller tiltalte, sÃ¥dan som en konsekvens af lovforslaget bliver.

Eksempelvis kan man forestille sig, at en dansk statsborger, der benytter sig af sin grundlovssikrede ytringsfrihed, vil blive begæret udleveret til et andet nordisk land, fordi anklagemyndigheden i det pågældende land mener, at den danske statsborger med sine ytringer har overskredet landets lovgivning på området og derfor skal sigtes eller tiltales. I et sådant tilfælde mener Dansk Folkeparti ikke, at der skal ske en udlevering af den danske statsborger.

Endvidere sondrer forslaget ikke mellem danske statsborgere og udlændinge bosiddende i Danmark. Hvis det var tilfældet, kunne Dansk Folkeparti tilslutte sig den del af forslaget, der vedrører udlevering af ikkedanske statsborgere, der er sigtede eller tiltalte for kriminelle handlinger i andre nordiske lande, men sÃ¥dan er lovforslaget desværre ikke indrettet.

Enhedslisten bemærker følgende:

Uanset hvor gode Enhedslisten mener, at relationerne er mellem de nordiske lande, så må lovgivningen overholde elementære retssikkerhedsprincipper. Lovforslaget underminerer – endnu en gang – det grundlæggende retsprincip om dobbelt strafbarhed. Og som det fremgik både af 1. behandling og af svaret på spørgsmål nr. 1, så indebærer gennemførelsen af dette forslag, at de nordiske lande i en lang række tilfælde skal udlevere egne statsborgere for handlinger, der ikke er strafbare i hjemlandet.

I svaret på spørgsmål nr. 1 opregner justitsministeren ikke mindre end seks tilfælde, hvor det manglende krav om dobbelt strafbarhed vil indebære udlevering. Og det er kun eksempler, hvorfor det må formodes, at der er flere tilfælde. Der er altså ikke tale om, at kravet om dobbelt strafbarhed ophæves i relation til en meget konkret og specifik handling, men om en mere generel ophævelse de nordiske lande imellem.

Enhedslisten fastholder, at for at udlevering kan finde sted, så skal gerningen være strafbar i begge lande. Hvis dette ikke fastholdes, så forudsættes det, at hver enkelt borger skal kende straffelovgivningen i alle de andre nordiske lande. Det er et helt urimeligt krav at stille.

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Af   justitsministeren, tiltrådt af udvalget:

Til titlen

   1) I titlen indsættes efter »om ændring af lov om udlevering af lovovertrædere«: »og forskellige andre love«.

 [Ændring af lovforslagets titel]

Bemærkninger

Til nr. 1

Ændringen er af redaktionel karakter.

  Birthe Rønn Hornbech (V) Â  Michael Aastrup Jensen (V) Â  Karsten Nonbo (V) Â  Søren Pind (V) Â  Peter Skaarup (DF) fmd.  Kim Christiansen (DF) Â  Hans Kristian Skibby (DF) Â  Tom Behnke (KF) Â  Allan Niebuhr (KF) Â  Karen Hækkerup (S) Â  Per Kaalund (S) Â  Lissa Mathiasen (S) Â  Frode Sørensen (S) Â  Elisabeth Arnold (RV) Â  Simon Emil Ammitzbøll (RV) Â  Sanne Schroll (SF)  Line Barfod (EL) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

24

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

17

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 72

Bilagsnr.

Titel

1

Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren

2

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

3

1. udkast til betænkning

4

Ændringsforslag, fra justitsministeren

5

2. udkast til betænkning

6

Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

7

Udenrigsministeriets vejledning vedrørende traktatindgåelse

8

Pressemeddelelse om åbent samråd om inddragelse af Folketinget i forbindelse med det mellemstatslige samarbejde og i forhold til konventioner

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 72

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om relevante eksempler på konsekvenserne af, at udlevering ikke er betinget af krav om dobbelt strafbarhed, til justitsministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om ændringer i de gældende procedurer, som kan sikre en tidligere inddragelse af Folketinget i forbindelse med mellemstatligt samarbejde, konventioner m.v., herunder i nordisk regi, til justitsministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om orientering af Folketinget i det konkrete tilfælde vedr. nordisk arrestordre, til justitsministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om, hvornår ministeren forventer, at den af ministeren under samrådet skitserede nye procedure vil kunne sættes i kraft, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm. om oversendelse af det talepapir, der lå til grund for ministrenes besvarelse af samrådsspm. A, til justitsministeren og udenrigsministeren, og ministrenes svar herpå

 

 

 

Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 72

Samråds-spm.nr.

Titel

A

Samrådsspm. om en uddybelse af svar på spm. 2, til udenrigsministeren og justitsministeren