NOTAT


16. januar 2007

J.nr. 010203/10016-0003

Ref. CBR/UE

Energiindvindingsområdet

 

Side 1/2


Supplerende høringsnotat over høring af forslag til ændring af undergrundsloven m.fl. (L 77)

 

I forlængelse af den generelle høring om L 77, forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund, lov om elforsyning, lov om kystbeskyttelse, lov om havne og forskellige andre love (Gennemførelse af direktiver om naturbeskyttelse på havet, m.v.), blev lovudkastet ligeledes sendt i høring hos Grønlands landsstyre, Råstofdirektoratet, den 9. november 2006.

 

Grønlands landsstyre, Råstofdirektoratet, har ved brev af 22. november 2006 fremsendt sine bemærkninger til lovudkastet.

 

Råstofdirektoratet anfører i høringssvaret, at de beføjelser, der ifølge kontinentalsoklens regler er tillagt transport- og energiministeren (og de to andre ministerier), generelt bør udøves af Grønlands landsstyre inden for den grønlandske del af kontinentalsoklen, og at dette allerede følger af kontinentalsokkellovens § 6, 2. pkt., og dens grundlæggende princip. En række andre væsentlige forhold taler ifølge Råstofdirektoratet ligeledes herfor.

 

Råstofdirektoratet mener derfor, at de beføjelser, der ifølge den foreslåede nye regel i § 1 a tillægges transport- og energiministeren, bør udøves af Grønlands landsstyre inden for den grønlandske del af kontinentalsoklen. Dette bør ifølge Råstofdirektoratet fremgå af kontinentalsokkellovens § 6, 2. pkt., der derfor også af denne grund bør ændres. Råstofdirektoratet foreslår derfor, at den ændrede regel i § 6, stk. 2, bør have følgende ordlyd: ”Grønlands landsstyre udøver de beføjelser, der er fastsat i §§ 1 a, 2 og 4-4 f, under iagttagelse af reglerne i loven om mineralske råstoffer i Grønland.” Grønlands landsstyre vil dermed kunne udøve beføjelserne ifølge §§ 1 a, 2 og 4-4 f inden for den grønlandske del af kontinentalsoklen.

 

Råstofdirektoratet mener, at en bestemmelse herom bør indsættes i § 2, nr. 9, i udkastet til forslag til lov om ændring af bl.a. kontinentalsokkelloven, og at der i lovforslagets bemærkninger bør indsættes nogle bemærkninger om bestemmelsen. Bestemmelsen vil dermed have følgende ordlyd: ”I § 6 ændres ”§§ 2 og 4” til §§ 1 a, 2 og 4- 4 f”.”

 

Energistyrelsens bemærkninger:

Det fremgår af den gældende kontinentalsokkellovs § 6, at for anlæg og sikkerhedszoner, jf. lovens § 3, stk. 1, som befinder sig på eller er oprettet inden for den grønlandske del af kontinentalsoklen, gælder den for Grønland i øvrigt gældende ret, og at Grønlands landsstyre udøver de beføjelser, der er fastsat i §§ 2 og 4, under iagttagelse af reglerne i loven om mineralske råstoffer i Grønland. På disse områder er der således sket en overførsel af kompetence til det Grønlandske landsstyre.

 

Råstofdirektoratet har i høringssvaret foreslået, at der også sker en overførsel til landsstyret af den foreslåede § 1a i kontinentalsokkelloven. I § 1 a gives der hjemmel til at fastsætte regler eller træffe bestemmelser med henblik på at gennemføre eller anvende såvel internationale konventioner som EU-regler om forhold omfattet af kontinentalsokkelloven.

 

For så vidt angår EU-regler er Grønland ikke medlem af EU, hvorfor Grønland ikke er bundet til at implementere EU-regler.

 

Det kan derimod være relevant for Grønland at kunne implementere andre internationale konventioner inden for de områder, hvor kompetencen allerede er overført til Grønlands landsstyre i medfør af § 6 i kontinentalsokkelloven.

 

Det ville ikke være i overensstemmelse med den gældende overførsel af kompetence til landsstyret i kontinentalsokkellovens § 6, hvis Danmark på disse områder fik hjemmel til at fastsætte regler eller træffe bestemmelser for så vidt angår disse grønlandske forhold.

 

Det vurderes derfor at være i overensstemmelse med de nuværende kompetenceoverførsler til Grønlands landsstyre inden for den grønlandske del af kontinentalsoklen, at Grønlands landsstyre også har kompetencen til at gennemføre EU-regler og internationale konventioner m.v. for så vidt angår de forhold, der er omfattet af § 6 i kontinentalsokkelloven.

 

Råstofdirektoratets bemærkninger foreslås derfor imødekommet således, at Grønlands landsstyre også får kompetencen i den foreslåede § 1 a til at gennemføre EU-regler og internationale konventioner m.v. for så vidt angår de forhold, der er omfattet af § 6 i kontinentalsokkelloven.

 

Det bemærkes, at lovforslaget ikke umiddelbart gælder for Grønland, jf. lovforslagets § 11. Dette vil kræve, at lovforslagets § 2, der vedrører ændringerne af kontinentalsokkelloven, ved en kongelig anordning sætte i kraft for Grønland med de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold tilsiger.