Ministeren

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

MLA/ J.nr. 2006-245

Folketingets Socialudvalg,

Folketinget,

Christiansborg,

1240 København K.

 

 

 

 

 

 

Dato: 5. december 2006

 

 

 

Hermed fremsender jeg i 5 eksemplarer ændringsforslag ad forslag til lov om friplejeboliger (L 80).

 

 

 

Ændringsforslag

 

Af socialministeren

 

Til § 19

Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:

 

»Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal yde et beløb til dækning af det beboerindskud, som beboere i plejehjem, beskyttede boliger og boformer efter § 108 i lov om social service skal betale, når deres bolig nedlægges og ombygges til friplejeboliger, og beboerne genhuses i de pågældende friplejeboliger. Tilsvarende gælder for beboerindskud, når beboere visiteres fra en boform efter servicelovens § 108 til almene ældreboliger, og de i stedet vælger en friplejebolig.

Stk. 4. De i stk. 1 og 2 nævnte beløb udbetales til udlejeren. Ved lejemålets ophør tilbagebetaler udlejeren beløbet til kommunen med fradrag af foretagen modregning for lejerens forpligtelser over for udlejeren. Staten refunderer kommunens udbetalinger efter stk. 1 og 2 med to tredjedele. Socialministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte nærmere regler om statsrefusionen, herunder regler om anvisning af statsrefusion, regnskabsaflæggelse og revision vedrørende de beløb, der er nævnt i § 74.«

 

[Beboerindskud til omdannelse af boformer efter servicelovens § 108 og statsrefusion for beboerindskud til plejeboliger]

 

Til § 93

Efter stk. 4 indsættes som nyt stk.:

 

»Stk. 5. Realkreditinstituttet kan opsige lånet i forbindelse med tilbagekaldelse af støttetilsagn efter stk. 3.«

 

[Også opsigelse af lån ved tilbagekaldelse af støttetilsagn]

 

Bemærkninger

Til § 19

Til stk. 3

Det Centrale Handicapråd og Center for Ligebehandling af Handicappede har i deres fælles høringssvar undret sig over, at beboere i boformer efter § 108 i lov om social service ikke får samme ret til at få dækket deres beboerindskud, som beboere i plejehjem og beskyttede boliger efter servicelovens § 140 får efter lovforslaget.

Da det ikke har været hensigten med lovforslaget at stille beboere i henholdsvis boformer efter servicelovens § 108 og plejehjem og beskyttede boliger efter servicelovens § 140 forskelligt med hensyn til dækning af beboerindskud, foreslås det, at kommunalbestyrelsen skal yde et beløb til dækning af beboerindskud til beboere i boformer efter servicelovens § 108, der nedlægges eller ombygges til friplejeboliger og beboere, som visiteres fra boformer efter servicelovens § 108 til almene ældreboliger, men som i stedet vælger en friplejebolig. Bestemmelsen svarer til § 74, stk. 3, i almenboligloven. Tilskuddet svarer til den fulde udgift til beboerindskuddet, jf. § 12, stk. 2, og § 14.   

Til stk. 4

I lovforslaget er der ikke fastsat regler om statsrefusion for beboerindskud. Ændringsforslaget indeholder regler, der svarer til reglerne for statsrefusion for beboerindskud efter lov om leje af almene boliger. Socialministeren bemyndiges til at fastsætte regler om statsrefusion. Denne bemyndigelse vil blive udnyttet til at sikre, at den gældende bekendtgørelse om statsrefusion, og tilskud, samt regnskabsaflæggelse og revision på Socialministeriets, Beskæftigelsesministeriets, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integrations og Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders ressortområder også kommer til at omfatte statsrefusion for beboerindskud til friplejeboliger.

Til § 93

Til stk. 5

Realkreditrådet har i sit høringssvar bl.a. anført, at tilbagekaldelse af støttetilsagn indebærer en forøget kreditrisiko for det långivende realkreditinstitut. Denne forøgede kreditrisiko hænger sammen med det forhold, at tilbagekaldelse af støttetilsagn indebærer bortfald af statsgaranti for den del af realkreditlånet, der overstiger 65 pct. af ejendommens værdi. Ved ejendommens værdi forstås den godkendte anskaffelsessum.

Det långivende realkreditinstitut vil efter den foreslåede bestemmelse kunne opsige realkreditlånet i forbindelse med tilbagekaldelse af støttetilsagn, inden statsgarantien bortfalder.

 

Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige og private

Forslaget til ændring af forslag om lov om friplejeboliger har ikke økonomiske konsekvenser for kommuner og private.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

 

/Charlotte Markussen