udDepartementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

MLA/ J.nr. 2006-245

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

Dato: 6. december 2006

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 5. december 2007 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 68 og 69 til L 80.

 

­

 

Spørgsmål nr. 68:

 

”Ministeren bedes oplyse, om et konkret værdigrundlag, herunder også i forhold til den plejemæssige side af driften, kan indgå i udbudsmaterialet.”

 

Spørgsmål nr. 69:

 

”Ministeren bedes oplyse, i hvilket omfang det er muligt at stille specifikke krav til drift og pleje i forbindelse med et udbud.”

 

 

 

Svar:

 

Jeg kan oplyse, at det er plejen og omsorgen, som skal sendes i udbud. Konkurrencestyrelsen har om udbud af driften af en social institution bl.a. udtalt følgende:

 

”Efter Konkurrencestyrelsens opfattelse vil det ikke være udelukket at udforme en kravsspecifikation sådan, at det af beskrivelsen fremgår, at opgaven skal udføres i forhold til borgere, der har et særligt etisk/ religiøst værdigrundlag.

 

Ønsket om at tilgodese sådanne særlige behov hos beboerne må i givet fald beskrives objektivt i de funktionelle krav, der opstilles til ydelsen, eksempelvis at driften skal omfatte deltagelse i weekendlejre, temadage, afholdelse af andagter og ledsagelse til gudstjeneste.

 

Et krav om, at tilbudsgiver eller de af denne ansatte personer deler eller deltager i et etisk eller religiøst værdigrundlag må derimod antages at stride mod EF-traktatens principper om saglighed og ligebehandling, idet sådanne vilkår vil diskriminere tilbudsgivere af anden tro/livsanskuelse, og i givet fald også nationalitet, uden hensyn til, om tilbudsgiverne ud fra en rent faglig betragtning måtte være i stand til at udføre den udbudte opgave.

 

Det netop nævnte udelukker dog ikke, at det i udbudsmaterialet fastlægges, at tilbudsgivere, som i anden sammenhæng har fået særlige erfaringer med at varetage opgaver af den pågældende type, bliver krediteret disse erfaringer ved sammenligning med andre tilbudsgivere.

 

Tildeling af kontrakten skal ske efter klare, entydige og fuldstændige tildelingskriterier, som gør det muligt at sammenligne tilbudene og vurdere dem objektivt. Når tildeling sker på grundlag af ”det økonomisk mest fordelagtige bud”, vil eksempelvis kvaliteten af den service, tilbudsgiver tilbyder, beskrevet i objektive termer, kunne indgå ved evalueringen af tilbuddet.

 

Etisk eller religiøst værdigrundlag, tro eller livsanskuelse vil derimod ikke være et anvendeligt kriterium for valg af tilbud.”

 

Der er ikke noget til hinder for, at der stilles specifikke krav til drift og pleje i udbudsmaterialet. Der er ikke endnu fastsat endelige regler for udbuddet.

 

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

 

/Charlotte Markussen