Uddannelsesudvalget 2006-07
L 95 Bilag 3
Offentligt
339316_0001.png
339316_0002.png
339316_0003.png
339316_0004.png
339316_0005.png
339316_0006.png
339316_0007.png

Undervisningsministeriet

3. januar 2007
Sagsnr.: 028.683.121

Notat om høringssvar på

udkast til forslag til lov om ændring af lov om forberedende voksenundervisning og

ordblindeundervisning for voksne

(Styrket læse-, skrive og regneindsats)

1. Generelt

Lovudkastet blev den 17. november 2006 sendt i høring hos 38 myndigheder, organisationer m.fl. medanmodning om bidrag snarest, og med oplysning om, at høringssvar vil kunne indgå i det lovforbere-dende arbejde også efter lovforslagets fremsættelse.Lovudkastet er offentliggjort på Høringsportalen.Af de 39 hørte parter har 19 afgivet høringssvar. Høringsliste med angivelse af, hvem der har svaret, erindsat neden for som bilag 1.

2. Væsentlige bemærkninger til lovforslaget

2.1. Generelt

AOF Danmark

finder, at den foreslåede lovændring vil gøre loven mere praktisk operationel og min-dre bureaukratisk for såvel deltagere som udbydere af undervisningen.

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)

finder, at lovforslaget er i god overensstemmelse med anbefa-lingerne i evalueringsrapporten.

Dansk Arbejdsgiverforening

meddeler, at de ganske kan støtte de intentioner, som ligger bag forsla-get.

Dansk Industri

finder det positivt, at der gennem en række nye initiativer søges skabt rammerne for,at flere får de nødvendige almene kundskaber for at kunne deltage aktivt på arbejdsmarkedet – og isamfundslivet.

Dansk Folkeoplysnings Samråd

ser meget positivt på, at der skal gennemføres et markant løft ilæse-, skrive- og regneindsatsen for voksne. DFS ser ligeledes positivt på den mere specialiserede ind-sats i forhold til ordblinde og tosprogede, samt på at den enkelte generelt via realkompetencevurderingskal matches med det rette undervisningstilbud.

Fagligt Fælles Forbund (3F)

finder, at lovforslaget kan skabe dynamik i tilbuddet om læseundervis-ning m.v. for målgruppen af voksne med læseproblemer m.v., og at hovedsigtet med at skabe bedremuligheder for efteruddannelse og faglig fordybelse gennem forbedring af basale skolefærdigheder, harfået en god og fremskudt plads i bemærkningerne til lovforslaget.

Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser

er enig i ambitionen om livslang uddannelse og op-kvalificering af alle på arbejdsmarkedet, ønsket om at synliggøre grænserne mellem de forskellige un-dervisningstilbud, der tilbydes voksne med behov for grundlæggende undervisning i læsning, skrivningog matematik, herunder i forhold til FVU, specialundervisning, sprogskole og almen voksenuddannelse,med henblik på at skabe større overensstemmelse mellem målgruppernes behov og undervisningstil-buddene.

Undervisningsministeriet

3. januar 2007
Sagsnr.: 028.683.121

Foreningen af Daghøjskoler i Danmark

er som helhed meget positiv over for de foreslåede ændrin-ger. Det gælder især forøgelsen af det maksimale timetal til 80 timer, iværksættelsen af forsøg med it ogengelsk på FVU-niveau, samt permanentgørelsen og styrkelsen af de opsøgende FVU-konsulenter. Derer tale om ændringer, der løser nogle af de største problemer i forhold til FVU, således at mulighedernefor at forbedre og udbrede tilbuddet til mange flere styrkes markant.

Forstanderforeningen for VUC

ser med stor tilfredshed på, at det bliver muligt at optage unge under18 år i forberedende voksenundervisning. Foreningen ser også meget positivt på, at timetallet udvidestil 80 timer på alle trin, og at den opsøgende indsats styrkes.

Landsorganisationen i Danmark

finder, at udvidelsen af timetallet, de bedre muligheder for at kom-binere FVU med arbejdsmarkedsuddannelserne, samt ikke mindst en forstærket opsøgende indsats ogpermanent finansiering heraf, skaber bedre rammer for, at flere deltager på et læse-, skrive- og regne-kursus. LO er derfor positiv over for hovedparten af de foreslåede lovændringer.

LOF

finder det positivt, at der iværksættes forsøg med it og engelsk på FVU-niveau, at det maksimaletimetal øges til 80 timer, samt at der gives unge under 18 år adgang til FVU. Det findes ligeledes posi-tivt, at den opsøgende indsats gøres permanent, og at der gives muligheder for screening på arbejds-markedsuddannelserne og som forsøg for ledige.

SOSU-Lederforeningen

finder det positivt, at der med loven skabes mulighed for at dispensere for18-årsgrænsen. SOSU-Lederforeningen håber samtidig, at lovforslaget sikrer, at deltagere med dansksom andetsprog fortsat vil kunne få gavn af FVU, og at deres muligheder ikke indsnævres.

2.2. Bemærkninger til de enkelte bestemmelser i lovforslaget

2.2.1. Forslag om hjemmel til fastsættelse af nærmere regler om fravigelse af aldersbetingelsen

AOF Danmark anbefaler generelt at udvide muligheden for, at unge under 18 år kan deltage i FVU.AOF Danmark foreslår derfor, at loven ændres således, at det bliver muligt for alle efter undervisnings-pligtens ophør at deltage i FVU.Undervisningsministeriets bemærkninger:Bestemmelsen tager sigte på unge under 18 år, der deltager i forløb, hvor FVU kombineres med enarbejdsmarkedsuddannelse, hvor den unge deltager i virksomhedsrettet FVU, og hvor den unge delta-ger i FVU på uddannelsesinstitutioner under Kriminalforsorgen. Unge under 18 år, der ikke er omfattetheraf, har mulighed for at forbedre deres læse-, skrive- og regnefærdigheder i andre undervisningstil-bud, f.eks. ungdomsuddannelserne, hvorfor FVU ikke er det rette tilbud for disse grupper.Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør opmærksom på, at evalueringsgruppen i forbindelse med eva-luering af FVU vurderede, at FVU til unge burde kunne tilrettelægges særligt for unge.Undervisningsministeriets bemærkninger:FVU er målrettet voksne og lovforslaget er rettet mod unge, der deltager i FVU sammen med voksne.

2.2.2. Forslag om ophævelse af særligt tilrettelagt undervisning

Ministeriet for flygtninge, indvandrere og integration påpeger, at det er uheldigt, at det fremgår af be-mærkningerne, at ”deltagerne i dansk som andetsprog for voksne udlændinge (i dag: Danskuddannelseefter lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.) typisk afslutter undervisningen på et læse-

Undervisningsministeriet

3. januar 2007
Sagsnr.: 028.683.121
og skriveniveau, som svarer til færdighederne omkring folkeskolens 6. klassetrin”. Niveauerne pådanskuddannelserne kan – påpeges det – ikke sammenlignes med niveauerne for folkeskolens klasse-trin. Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser deler denne anskuelse.Undervisningsministeriets bemærkninger:Citatet er fra gældende lovgivning, jf. bemærkningerne til forslag til FVU-loven (L 252, 2000). EfterUndervisningsministeriets umiddelbare opfattelse giver citatet ikke anledning til forståelsesmæssigeproblemer af et omfang, der nødvendiggør tilkendegivelser fra undervisningsministeren i forbindelsemed afgivelse af betænkning.Når der henvises til Dansk som andetsprog – basis inden for almen voksenuddannelse (avu), som alter-nativ til særligt tilrettelagt FVU, påpeger SU-styrelsen, at betingelserne for at få statens voksenuddan-nelsesstøtte til de to tilbud ikke er identiske, herunder at målgruppen der kan få SVU til FVU er brede-re.Undervisningsministeriets bemærkninger:Dette vedrører ikke lovforslaget direkte. Som Undervisningsministeriet forstår høringssvaret, henvisesder til, at aldersgrænsen for at modtage SVU til FVU er 20 år, mens aldersgrænsen for at modtage SVUtil avu er 25 år. De forskellige godtgørelsesregler til avu og FVU kan derfor medføre, at nogle deltageremellem 20 og 25 år med andetsprogsbaggrund, og for hvem Dansk som andetsprog (avu) er det rettetilbud, søger om optagelse på FVU i stedet for Dansk som andetsprog pga. godtgørelsesreglerne. Detteforventes dog ikke at blive et problem, da formålet med at indføre obligatoriske test til FVU netop er atsikre, at der kun optages deltagere for hvem FVU er det rette tilbud.Dansk Folkeoplysnings Samråd advarer mod at afskaffe det særligt tilrettelagte tilbud om undervisning ilæsning, stavning og skriftlig fremstilling på trin 1 for deltagere, der har dansk som andetsprog, og forordblinde deltagere. Som en konsekvens heraf mener DFS, at lovforslaget udelukkende henviser to-sprogede og ordblinde til tilbud inden for den almene voksenuddannelse. Dermed udelukkes folkeop-lysningens skoleformer fra et område, hvor de har gode erfaringer med personligt tilpassede forløb ogsærlige pædagogiske tiltag.Undervisningsministeriets bemærkninger:Som det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, vil det foreliggende forslag ikke modvirke, at derogså fremover vil kunne tilrettelægges FVU særligt for forskellige målgrupper, når blot de bekendtgø-relsesfastsatte fagbeskrivelser overholdes. I øvrigt henvises som alternativ til den særligt tilrettelagteFVU både til almen voksenuddannelse og til de øvrige tilbud, som Opfølgning på velfærdsaftalen af 2.november 2006 medfører. Dette er præciseret yderligere i forslaget som fremsat i forhold til hørings-versionen af forslaget.

2.2.3. Forslag om hjemmel til fastsættelse af nærmere regler for adgangen til undervisningen

(obligatoriske test)

Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser anbefaler, at det bliver prøveafholdende udbydere afDanskuddannelser, der står for den obligatoriske test og visitation, når det drejer sig om tosprogede

Undervisningsministeriet

3. januar 2007
Sagsnr.: 028.683.121
med behov for dansk som andetsprogsundervisning, og at testen udarbejdes i samarbejde med prøve-og testudviklere fra Ministeriet for flygtninge, indvandrere og integration.Undervisningsministeriets bemærkninger:Den obligatoriske test til FVU er alene rettet mod FVU og ikke mod andetsprogsundervisning.Foreningen af Daghøjskoler i Danmark anser det for afgørende, at der er et tilbud i FVU-regi til dengruppe, der udelukkes fra Trin 1.Undervisningsministeriets bemærkninger:Den obligatoriske test medfører ikke skærpede regler for adgang, men bedre grundlag for vurdering af,om FVU er det rette tilbud. Afviste deltagere skal vejledes om andre tilbud, der kan tilgodese deltage-rens behov, f.eks. specialundervisning for voksne.

2.2.4. Forslag om udvidelse af sprogcentrenes mulighed for at udbyde begge FVU-fag og alle

trin

Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser er usikre på, om reglerne i § 6 i lov nr. 592 af 24. juni2005 medfører, at sprogcentrene kun kan udbyde særligt tilrettelagt undervisning for tosprogede på trin1 på uændrede vilkår.Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser anbefaler, at udbydere, der hidtil har haft driftsoverens-komst med et amtsråd tilbydes driftsoverenskomst for FVU læsning trin 1-4 og FVU-matematik trin 1-2.Undervisningsministeriets bemærkninger:VUC kan indgå driftsoverenskomst med sprogcentrene fra 1. august 2007 om udbud af FVU, når densærligt tilrettelagte undervisning på trin 1 for tosprogede udgår.Landsorganisationen i Danmark mener ikke, at sprogcentrene skal kunne udbyde FVU, da bl.a. sprog-centrenes udbud af FVU særligt tilrettelagt på trin 1 betyder, at der i dag er deltagere på FVU, som ikkehar forudsætninger for at få udbytte af undervisningen.Undervisningsministeriets bemærkninger:Med lovforslaget indføres obligatorisk test til FVU med det formål at sikre, at der kun optages deltage-re, for hvem FVU er det rette tilbud.Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse og Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervi-sere anfører, at det er afgørende for kvaliteten af udbuddet, at det er uddannede lærere i dansk somandetsprog, der forestår en sådan undervisning ved sprogcentrene.Undervisningsministeriets bemærkninger:Sprogcentrene skal opfylde de samme krav med hensyn til lærerkvalifikationer som de øvrige udbydere.

Undervisningsministeriet

3. januar 2007
Sagsnr.: 028.683.121

2.2.5. Forslag om styrkelse af den opsøgende indsats

AOF Danmark, Fagligt Fælles Forbund, Dansk Folkeoplysnings Samråd og Foreningen af Daghøjsko-ler i Danmark påpeger vigtigheden i at sikre, at konsulentordningen vedrørende den opsøgende indsatshar en bred forankring. Foreningen af Daghøjskoler foreslår, at indsatsen knyttes til det koordinerendeskolesamarbejde mellem FVU-udbyderne i området. Dansk Folkeoplysnings Samråd ønsker sikret, atfolkeoplysende tilbud indgår i de undervisningstilbud, der opsøges om. AOF Danmark anbefaler, atkonsulentvirksomheden varetages af både VUC og en eller flere driftsoverenskomstparter. Fagligt Fæl-les Forbund ønsker indføjet i bemærkningerne, at konsulenterne samarbejder med fagforeninger.Undervisningsministeriets bemærkninger:Forslaget modvirker ikke, at der kan ske en bred forankring af den opsøgende indsats. Af forslagetfremgår det tværtimod, at konsulenterne skal indgå i den allerede veletablerede indsats på området. Det-te sikres ved den opfølgende bekendtgørelsesændring.
Sagsnr.: 028.683.121

Bilag 1

Oversigt over høringssvar vedrørende Udkast til forslag til lov om ændring af lov om forberedendevoksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (Styrket læse-, skrive- og regneindsats).

Høringsparter

A-kassernes SamvirkeAmtsrådsforeningen/DanskeRegionerAOF DanmarkCenter for Ligebehandling afHandicappedeCVU-RektorkollegietDaghøjskoler i DanmarkDanmarks EvalueringsinstitutDansk ArbejdsgiverforeningDansk Folkeoplysnings For-bundDansk IndustriDet Centrale HandicaprådFagligt Fælles ForbundFolkeligt OplysningsforbundForeningen af Ledere vedDanskuddannelserForeningen af Skoleledere vedde Tekniske SkolerForstanderforeningen for VUCForstandersamrådet ved denAmtskommunale Specialun-dervisningFrederiksberg KommuneFTFIndenrigs- og Sundhedsmini-sterietKommunernes LandsforeningKøbenhavns KommuneLandsforbundet af Voksen- ogUngdomsundervisereLandsorganisationen i Dan-markLandssammenslutningen afKursusstuderendeLedernes HovedorganisationLOFMinisteriet for flygtninge, ind-vandrere og integrationMinisteriet for videnskab, tek-

Høringssvar med

bemærkninger

Høringssvar uden

bemærkninger

Ikke afgivet svar

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Sagsnr.: 028.683.121nologi og udviklingNetopOplysningsforbundenes Fælles-rådProduktionsskoleforeningenRigsrevisionenRådet om KortuddannedesFortsatte UdannelseSammenslutningen af ledereved skoler, der udbyder degrundlæggende SOSU-uddannelserSamrådet for Specialundervis-ning for voksneSUstyrelsenUNI*CVUC BestyrelsesforeningenØkonomi- og erhvervsministe-riet
XXXXXX
XXXXX
Det bemærkes, at ovennævnte oversigt ikke er udtryk for, at høringsparterne ikke har haft bemærknin-ger til lovudkastet.Idet der ikke er fastsat høringsfrist i forbindelse med høring over lovudkastet, må det forventes, at derløbende vil blive indsendt høringssvar.