Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 og 38 (L 111) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 7. februar 2007.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander

 


 

Spørgsmål nr. 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 og 38 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 7. februar 2007 til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (L 111)

 

 

Spørgsmål 28

 

Ministeren bedes oplyse, om han ikke er enig i, at det ville give akkrediteringsinstitutionen større uafhængighed af staten, hvis den var blevet oprettet som en selvejende institution?

 

Svar

 

Akkrediteringsinstitutionen er ikke underlagt videnskabsministerens instruktionsbeføjelse i faglige spørgsmål. Akkrediteringsrådet er uafhængigt af ministrene og de videregående uddannelsesinstitutioner for så vidt angår tilrettelæggelsen af procedurer og metoder samt konklusioner og afgørelser.

 

Jeg er derfor ikke enig i, at den faglige uafhængighed af staten ville være større, hvis institutionen var blevet oprettet som en selvejende institution.

 

 

Spørgsmål 29

 

Ministeren bedes redegøre for, hvilke fordele det giver akkrediteringsinstitutionen i dens arbejde med at vurdere uddannelsers kvalitet, at den er anbragt inden for den statslige forvaltning?

 

Svar

 

Rådet træffer afgørelse om akkreditering og godkendelse, og det er derfor afgørende at sikre, at medlemmerne har de nødvendige faglige kompetencer. Med den foreslåede sekretariatsmodel sikres det, at rådet kan have fokus på de faglige opgaver frem for administration af sekretariaterne.

 

Jeg henviser i øvrigt til svaret på spørgsmål 28.

 

 

Spørgsmål 30

 

Kan ministeren bekræfte, at akkrediteringsinstitutionen udelukkende er anbragt inden for den statslige forvaltning, fordi dette er billigere, end hvis den skulle være oprettet som en selvejende institution.

 

Svar

 

Jeg henviser til svaret på spørgsmål 28 og 29.

 

 

 

Spørgsmål 31

 

I hvilke andre lande er akkrediteringsinstitutionen etableret som del af den statslige forvaltning?

 

Svar

 

Indretningen af den statslige forvaltning varierer fra land til land. Det er derfor vanskeligt at sammenligne organisationer inden for de statslige forvaltninger på tværs af landegrænser. Der er umiddelbart ikke på europæisk plan gennemført undersøgelser af indretningen af kvalitetssikringsorganisationer i Europa.

 

 

Spørgsmål 32

 

Kan ministeren garantere, at akkrediteringsinstitutionen kan opnå international godkendelse som en uafhængig akkrediteringsinstitution, når den er anbragt inden for den statslige forvaltning?

 

Svar

 

Da de europæiske rammer for evaluering af nationale kvalitetssikringsorganisationer og deres optagelse i det kommende europæiske register endnu ikke er fastlagt eller tiltrådt – som en del af Bologna-processen – af de 45 europæiske ministre, er det ikke muligt på nuværende tidspunkt at garantere, at akkrediteringsinstitutionen kan opnå international godkendelse som en uafhængig akkrediteringsinstitution, jf. besvarelsen af spørgsmål 15.

 

Lovforslaget er udformet under hensyntagen til de europæiske standarder og retningslinjer, og det forudsættes, at den danske model lever op til kravene heri.

 

I de ”Europæiske standarder og retningslinjer for kvalitetssikring af videregående uddannelser” sættes der ikke standarder for kvalitetssikringsorganisationers institutionelle rammer. Der stilles således ikke krav om, at en kvalitetssikringsinstitution skal være en selvejende institution.

 

De europæiske standarder og retningslinjer stiller derimod krav til institutionernes faglige uafhængighed i relation til såvel videregående uddannelsesinstitutioner som ministerier. Skulle det vise sig, at den danske model ikke lever op til de gældende krav, vil modellen blive taget op til drøftelse igen med henblik på at ændre loven i det fornødne omfang.

 

 

Spørgsmål 33

 

Ministeren bedes redegøre for hvilke kriterier for kvalitet, der vil indgå i en vurdering af en uddannelseskvalitet?

 

 

 

 

Svar

 

Videnskabsministeriet er ved at udarbejde et forslag til akkrediteringskriterier for universitetsuddannelserne i dialog med universiteterne og Rektorkollegiet, Dansk Industri, Dansk Handel og Service og Akademikernes Centralorganisation. Ministeriet  har også inddraget repræsentanter for kompetente myndigheder (Sundhedsstyrelsen, Lægemiddelstyrelsen og Fødevarestyrelsen) og de studerende i kriteriearbejdet.

 

Som bilag 1 vedlægges forslag til akkrediteringskriterier for universitetsuddannelser.

 

 

Spørgsmål 34

 

Ministeren bedes redegøre for, hvilke kriterier, der vil indgå i en vurdering af en uddannelses relevans?

 

Svar

 

Jeg henviser til svaret på spørgsmål 33.

 

 

Spørgsmål 35

 

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor det ikke er de studerendes nationale organisationer, der indstiller de studerendes repræsentant i akkrediteringsrådet?

 

Svar

 

Akkrediteringsrådet skal akkreditere videregående uddannelser på Undervisningsministeriets, Kulturministeriets og Videnskabsministeriets områder. Studerende på de forskellige uddannelsesområder under de tre ministerier skal have mulighed for at indstille et medlem af Akkrediteringsrådet.

 

Der er ikke etableret nationale studenterorganisationer på alle uddannelsesområder under de tre ministerier. Derfor er det ikke hensigtsmæssigt at lade de eksisterende nationale studenterorganisationer indstille et medlem af rådet. Da der sidder studerende i bestyrelser eller skoleråd/konservatorieråd på alle videregående uddannelsesinstitutioner, er det mest hensigtsmæssigt at lade disse studerende indstille et medlem af Akkrediteringsrådet.

 

 

Spørgsmål 36

 

Ministeren bedes redegøre for i hvilke tilfælde, ministeren vil benytte sin bemyndigelse til at stoppe behandlingen af en uddannelse i akkrediteringsrådet?

 

 

 

 

Svar

 

Jeg kan ikke afvise eller stoppe behandlingen af en anmodning om akkreditering. Det kan Akkrediteringsrådet derimod. Rådet kan bl.a. stoppe behandlingen, hvor rådet tidligt i forløbet bliver klar over, at videnskabsministeren vil anvende muligheden i § 10, stk. 3, for at beslutte, at uddannelsen ikke kan godkendes, eller hvor rådet selv umiddelbart kan konstatere, at uddannelsen ikke vil kunne godkendes grundet legalitetsmangler.

 

 

Spørgsmål 37

 

Vil ministeren sikre, at Folketingets Videnskabsudvalg bliver orienteret, hver gang ministeren benytter sin bemyndigelse til at stoppe akkrediteringsrådets behandling af en godkendelse af en uddannelse?

 

Svar

 

Sagsbehandlingen i forbindelse med akkreditering skal være kendetegnet ved åbenhed og gennemsigtighed. Akkrediteringsrådet skal bl.a. offentliggøre alle akkrediteringsansøgninger og resultatet af disse. Endvidere skal rådet hvert år offentliggøre en beretning om institutionens virksomhed. Rådets information om akkrediteringsansøgninger m.v. er åben for alle, herunder Udvalget for Videnskab og Teknologi.

 

 

Spørgsmål 38

 

Ministeren bedes definere, hvad der menes med, at en "uddannelse ud fra en samfundsøkonomisk betragtning ikke skønnes hensigtsmæssig"?

 

Svar

 

Jeg henviser til svaret på spørgsmål 2 samt bemærkningerne til lovforslagets § 10, stk. 3.