Lov om Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser (akkrediteringsloven)

 

Høringsudgave

Det fremsatte lovforslag (L 111)

Kommentarer til ændring

§ 1. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling opretter Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser som et fagligt uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning.

§ 1. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling opretter Akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser som et fagligt uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning.

Uændret.

 

Stk. 2. Akkrediteringsinstitutionens formÃ¥l er at sikre og dokumentere kvalitet og relevans af videregÃ¥ende uddannelser ved at foretage en faglig vurdering (akkreditering) ud fra centralt fastsatte kriterier for kvalitet af eksisterende og nye uddannelser. Akkrediteringsinstitutionen skal endvidere samle national og international erfaring af betydning for akkreditering.

Stk. 2 og 3 svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens stk. 3 og 4.

 

Stk. 3. I akkreditering indgÃ¥r ogsÃ¥ en faglig vurdering af uddannelser ud fra centralt fastsatte kriterier for relevans, medmindre andet følger af denne lov, regler fastsat i medfør heraf eller anden lovgivning.

Stk. 2 og 3 svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens stk. 3 og 4.

Stk. 2. Akkrediteringsinstitutionen består af Akkrediteringsrådet og to sekretariater, der stilles til rådighed af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling:

1)      Et rÃ¥dssekretariat, som varetager sekretariatsbetjening af rÃ¥det.

2)      Et fagligt sekretariat, som varetager faglige opgaver i forhold til akkreditering og præ-akkreditering af uddannelser.

§ 2. Akkrediteringsinstitutionen bestÃ¥r af AkkrediteringsrÃ¥det og to sekretariater:

1) Et rådssekretariat, som varetager sekretariatsbetjening af rådet.

2) Et fagligt sekretariat, som varetager faglige opgaver i forhold til akkreditering af uddannelser.

§ 1, stk. 2, er blevet til § 2, stk. 1, og følgende led ”der stilles til rådighed af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling” er udgået for at tydeliggøre sekretariaternes uafhængighed af ministeren. Uafhængigheden er samtidig præciseret i bemærkningerne. Endelig er termen ”præ-akkreditering” gået ud i hele lovforslaget.

 

Stk. 2. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling ansætter sekretariaternes ledelse efter indstilling fra rådet.

Bestemmelsen er indsat for at præcisere, at rådet indstiller ansættelse af ledelsen. Dette er yderligere beskrevet i bemærkningerne.

Stk. 3. Akkrediteringsinstitutionens formål er at sikre og dokumentere kvalitet og relevans af videregående uddannelser ved at akkreditere eksisterende uddannelser og præ-akkreditere nye uddannelser samt at samle national og international erfaring på akkrediteringsområdet.

 

§ 1, stk. 2 og 3, svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens stk. 3 og 4.

Stk. 4. I denne lov forstås ved:

1)      Akkreditering: En forvaltningsafgørelse af, om en eksisterende uddannelse ud fra en faglig vurdering opfylder centralt fastsatte kriterier for kvalitet og relevans.

2)      Præ-akkreditering: En forvaltningsafgørelse af, om det grundlag, en ny uddannelse søges oprettet pÃ¥, ud fra en faglig vurdering opfylder centralt fastsatte kriterier for kvalitet og – for sÃ¥ vidt angÃ¥r nye universitetsuddannelser – relevans.

 

§ 1, stk. 2 og 3, svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens stk. 3 og 4.

§ 2. Akkrediteringsrådet fastlægger de overordnede rammer for rådets virksomhed og træffer afgørelse om akkreditering, præ-akkreditering, og godkendelse.

§ 3. AkkrediteringsrÃ¥det fastlægger de overordnede rammer for rÃ¥dets virksomhed og træffer afgørelse om akkreditering. RÃ¥det træffer desuden afgørelse om godkendelse af universitetsuddannelser med den virkning, at uddannelsen omfattes af universitetsloven og opnÃ¥r tilskud herefter.

 

Termen ”præ-akkreditering” er gået ud. Derudover er virkningen af godkendelse præciseret.

Stk. 2. Rådet består af en formand og otte medlemmer.

Stk. 2. RÃ¥det træffer afgørelse om akkreditering pÃ¥ baggrund af akkrediteringsrapporter. RÃ¥det beslutter, hvilke aktører der skal udarbejde rapporterne, medmindre andet følger af denne lov, regler fastsat i medfør heraf eller anden lovgivning.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 2, stk. 7.

 

Stk. 3. Rådet fastsætter en forretningsorden.

Svarer til høringsudgavens § 2, stk. 8, dog med den ændring, at videnskabsministeren ikke skal godkende forretningsordenen. Bestemmelsen er ændret for at tydeliggøre uafhængigheden.

 

§ 4. Rådet består af en formand og otte medlemmer.

Svarer til høringsudgavens § 2, stk. 2.

Stk. 3. Formanden udpeges af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling efter drøftelse med undervisningsministeren og kulturministeren.

Stk. 2. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling udpeger formanden efter drøftelse med undervisningsministeren og kulturministeren.

 

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 2, stk. 3.

Stk. 4. Medlemmerne udpeges i deres personlige egenskab af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling. Heraf udpeges

1)      tre medlemmer efter indstilling fra undervisningsministeren,

2)      et medlem efter indstilling fra kulturministeren og

3)      et medlem efter indstilling fra de studerendes repræsentanter i bestyrelserne for uddannelsesinstitutioner med videregÃ¥ende uddannelser under ministeren for videnskab, teknologi og udvikling og undervisningsministeren samt efter indstilling fra de studerendes repræsentanter i skolerÃ¥d/konservatorierÃ¥d pÃ¥ videregÃ¥ende uddannelsesinstitutioner under kulturministeren.

Stk. 3. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling udpeger medlemmerne sÃ¥ledes, at

1) tre medlemmer udpeges efter indstilling fra undervisningsministeren,

2) et medlem udpeges efter indstilling fra kulturministeren,

3) et medlem udpeges efter indstilling fra de studerendes repræsentanter i bestyrelserne for uddannelsesinstitutioner med videregående uddannelser under ministeren for videnskab, teknologi og udvikling og undervisningsministeren og fra de studerendes repræsentanter i skoleråd/konservatorieråd på videregående uddannelsesinstitutioner under kulturministeren, og

4) tre medlemmer udpeges af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 2, stk. 4. Det er præciseret i bemærkningerne, at relevante organisationer kan komme med forslag til kvalificerede kandidater, der kan indgå i en bruttoliste, hvorfra de tre ministre kan indstille og udpege efter nr. 1 og 2.

Stk. 5. Rådets medlemmer skal tilsammen have viden og erfaring inden for kvalitetssikring og akkreditering. Mindst ét medlem skal have international erfaring med akkrediteringsmetode.

Stk. 4. RÃ¥dets formand og medlemmer skal tilsammen have viden og erfaring inden for kvalitetssikring, videregÃ¥ende uddannelse, forskning og arbejdsmarkedsforhold for dimittender. Mindst et medlem skal have international erfaring med akkreditering.

På baggrund af høringssvarene og for at sikre rådet den fornødne legitimitet er der indsat yderligere krav til rådets kompetencer, således at rådet også skal have viden og erfaring inden for ”videregående uddannelse, forskning og arbejdsmarkedsforhold for dimittender”.

Stk. 6. Rådet udpeges for en periode af fire år. Dog udpeges den studerende for en periode af to år. Genudpegning kan ske én gang. Hvis formanden eller et medlem afgår inden periodens udløb, udpeges en afløser for den resterende periode efter stk. 3 og 4.

Stk. 5. RÃ¥dets formand og medlemmer udpeges for en periode af fire Ã¥r. Dog udpeges medlemmet udpeget efter stk. 3, nr. 3, for en periode af et Ã¥r. Genudpegning kan ske én gang. Hvis formanden eller et medlem afgÃ¥r inden periodens udløb, udpeges en afløser for den resterende periode efter stk. 2 og 3.

På baggrund af høringssvar fra de studerende er perioden for studenterrepræsentanten ændret fra to år til et år.

Stk. 7. Rådet træffer afgørelser om akkreditering på baggrund af akkrediteringsrapporter, som udarbejdes af aktører, der opfylder de europæiske kriterier for akkreditering. Rådet beslutter, hvilke aktører der skal udarbejde rapporterne, medmindre andet følger af denne lov, regler fastsat i medfør heraf eller anden lovgivning.

 

Flyttet til § 3, stk. 2.

Stk. 8. RÃ¥det udarbejder en forretningsorden, som godkendes af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling.

 

Ændret og flyttet til § 3, stk. 3.

§ 3. Danske universiteters udbud i Danmark af bachelor- og kandidatuddannelser samt masteruddannelser og anden deltidsuddannelse efter universitetsloven skal ved eksisterende uddannelser akkrediteres og ved nye uddannelser præ-akkrediteres af Akkrediteringsrådet efter anmodning fra universitetet.

§ 5. Bachelor- og kandidatuddannelser samt masteruddannelser og anden deltidsuddannelse, der udbydes i Danmark efter universitetsloven, skal akkrediteres af AkkrediteringsrÃ¥det.

 

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 3, stk. 1.

Stk. 2. I det omfang danske universiteter kan udbyde uddannelser i udlandet, skal udbuddet, hvor uddannelsen svarer til de i stk. 1 nævnte uddannelser, ved eksisterende uddannelser akkrediteres og ved nye uddannelser præ-akkrediteres af rådet efter anmodning fra universitetet eller kvalitetssikres efter det nationale kvalitetssikringssystem i det land, hvor uddannelsen udbydes.

Stk. 2. I det omfang danske universiteter kan udbyde uddannelser svarende til de i stk. 1 nævnte uddannelser i udlandet, skal uddannelserne akkrediteres af rÃ¥det eller kvalitetssikres efter det nationale kvalitetssikringssystem i det land, hvor uddannelsen udbydes.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 3, stk. 2.

Stk. 3. Rådet kan afvise en anmodning om akkreditering eller præ-akkreditering, eller stoppe behandlingen af anmodningen, såfremt

1)      en anmodning ikke indeholder tilstrækkelig dokumentation,

2)      en anmodning i det væsentligste vedrører forhold, som rÃ¥det har taget stilling til inden for de sidste to Ã¥r, og som har medført en negativ akkreditering eller præ-akkreditering, eller

3)      en anmodning efter stk. 1 vedrører en uddannelse, som ikke vil kunne godkendes efter § 6, stk. 1.

Stk. 3. RÃ¥det kan afvise en anmodning om akkreditering eller stoppe behandlingen af anmodningen, hvis

1) en anmodning ikke indeholder tilstrækkelig dokumentation for uddannelsens kvalitet og relevans,

2) en anmodning i det væsentligste vedrører forhold, som rådet har taget stilling til inden for de sidste to år, og som har medført, at uddannelsen ikke kunne akkrediteres, eller

3) en anmodning efter stk. 1 vedrører en uddannelse, som ikke vil kunne godkendes efter § 10, stk. 1.

På baggrund af høringssvarene er det præciseret i bemærkningerne, i hvilke situationer stk. 3, nr. 3, tænkes anvendt.

§ 4. Ved akkreditering af eksisterende uddannelser nedsætter det faglige sekretariat, jf. § 1, stk. 2, nr. 2, et akkrediteringspanel bestående af faglige eksperter og med international deltagelse. Panelet foretager en akkrediteringsvurdering af uddannelsens kvalitet og relevans i henhold til kriterier fastsat i medfør af § 7, og det faglige sekretariat udarbejder på baggrund heraf en akkrediteringsrapport. Akkrediteringen kan omfatte flere uddannelser, såfremt uddannelserne ligger i naturlig forlængelse af hinanden.

§ 6. Ved akkreditering af eksisterende uddannelser nedsætter det faglige sekretariat et akkrediteringspanel bestÃ¥ende af faglige eksperter og med international deltagelse, jf. dog § 8.

 

Høringsudgavens § 4, stk. 1, er blevet delt op i tre stykker.

 

Stk. 2. Panelet foretager en akkrediteringsvurdering af uddannelsens kvalitet og relevans i henhold til kriterier fastsat i medfør af § 11, og det faglige sekretariat udarbejder pÃ¥ baggrund heraf en akkrediteringsrapport.

 

 

Stk. 3. Akkrediteringen kan omfatte flere uddannelser, hvor gennemførelsen af den ene uddannelse er et adgangskrav for optagelse pÃ¥ den anden uddannelse.

Der er sket en teknisk præcisering af høringsudgavens § 4, stk. 1, sidste punktum.

Stk. 2. Rådet kan af faglige eller økonomiske hensyn beslutte at anvende en anden anerkendt aktør end det faglige sekretariat til at udarbejde akkrediteringsrapporter.

 

Bestemmelsen er flyttet til § 8.

Stk. 3. Rådet træffer afgørelse om akkreditering på baggrund af akkrediteringsrapporten. Akkrediteringen kan være positiv, negativ eller betinget positiv.

§ 7. AkkrediteringsrÃ¥det træffer afgørelse om akkreditering pÃ¥ baggrund af akkrediteringsrapporten. Afgørelsen kan være en positiv eller en betinget positiv akkreditering eller et afslag pÃ¥ akkreditering.

 

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 4, stk. 3.

Stk. 4. Ved en positiv akkreditering angiver rådet den periode, som akkrediteringen gælder for.

Stk. 2. Ved en positiv akkreditering angiver rÃ¥det den periode, som akkrediteringen gælder for. RÃ¥det kan af egen drift eller efter anmodning fra ministeren for videnskab, teknologi og udvikling inden periodens udløb undersøge, om kriterierne fastsat i medfør af § 11 fortsat opfyldes. Hvis kriterierne ikke er opfyldt, trækker rÃ¥det akkrediteringen tilbage. Universitetet skal underrette rÃ¥det, hvis kriterierne ikke længere er opfyldt, eller der er tvivl herom. Hvis rÃ¥det trækker akkrediteringen tilbage, skal rÃ¥det straks indberette det til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling.

Høringsudgavens § 4, stk. 4 og 5, er samlet i et stykke. Samtidig er det indsat, at rådet straks skal indberette tilbagetrækning af en akkreditering til videnskabsministeren.

Stk. 5. Rådet kan af egen drift eller efter anmodning fra ministeren for videnskab, teknologi og udvikling inden periodens udløb, jf. stk. 4, undersøge, om kriterierne fastsat i medfør af § 7 fortsat opfyldes. Såfremt kriterierne ikke er opfyldt, trækker rådet akkrediteringen tilbage. Universitetet skal orientere rådet, såfremt kriterierne ikke længere opfyldes, eller der er tvivl herom.

 

Høringsudgavens § 4, stk. 4 og 5, er samlet i et stykke. Det er præciseret i bemærkningerne, at der fortsat er rum for en uddannelses naturlige udvikling inden for den gældende akkreditering.

Stk. 6. Ved en betinget positiv akkreditering angiver rådet, hvilke kriterier uddannelsen ikke opfylder samt en tidsplan for opfølgning. Rådet træffer efterfølgende afgørelse om akkreditering, jf. stk. 3, på baggrund af en supplerende akkrediteringsrapport.

Stk. 3. Ved en betinget positiv akkreditering angiver rÃ¥det, hvilke kriterier uddannelsen ikke opfylder samt en tidsplan for opfølgning. RÃ¥det træffer efterfølgende afgørelse om akkreditering pÃ¥ baggrund af en supplerende akkrediteringsrapport.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 4, stk. 6.

Stk. 7.  Ved en negativ akkreditering angiver rådet, hvorfor uddannelsen ikke kan akkrediteres.

Stk. 4. Ved et afslag pÃ¥ akkreditering angiver rÃ¥det, hvorfor uddannelsen ikke kan akkrediteres.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 4, stk. 7.

 

§ 8. AkkrediteringsrÃ¥det kan af faglige grunde eller for at afprøve det faglige sekretariats konkurrencedygtighed beslutte at anvende en anden internationalt anerkendt aktør end det faglige sekretariat til at udarbejde akkrediteringsrapporter.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 4, stk. 2.

Stk. 8. Rådet kan af egen drift eller efter anmodning fra et universitet helt eller delvis lægge en akkrediteringsrapport fra en anden internationalt anerkendt akkrediteringsinstitution til grund for afgørelsen om akkreditering, jf. stk. 3, i det omfang rapporten er udarbejdet efter kriterierne fastsat i medfør af § 7.

Stk. 2. RÃ¥det kan af egen drift eller efter anmodning fra et universitet helt eller delvis lægge en akkrediteringsrapport fra en anden internationalt anerkendt aktør til grund for afgørelsen om akkreditering, i det omfang rapporten er udarbejdet efter kriterierne fastsat i medfør af § 11.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 4, stk. 8.

§ 5. Ved præ-akkreditering af nye uddannelser foretager det faglige sekretariat, jf. § 1, stk. 2, nr. 2, en faglig vurdering af uddannelsens kvalitet og relevans i henhold til kriterier fastsat i medfør af § 7 og udarbejder en præ-akkrediteringsrapport. Rådet kan i særlige tilfælde kræve, at det faglige sekretariat nedsætter et akkrediteringspanel efter § 4, stk. 1. Præ-akkrediteringen kan omfatte flere uddannelser, såfremt uddannelserne ligger i naturlig forlængelse af hinanden.

§ 9. Ved akkreditering af nye uddannelser foretager det faglige sekretariat en faglig vurdering af uddannelsens kvalitet og relevans i henhold til kriterier fastsat i medfør af § 11 og udarbejder en akkrediteringsrapport. AkkrediteringsrÃ¥det kan i særlige tilfælde kræve, at det faglige sekretariat nedsætter et akkrediteringspanel efter § 6, stk. 1. Akkrediteringen kan omfatte flere uddannelser, hvor gennemførelsen af den ene uddannelse er et adgangskrav for optagelse pÃ¥ den anden uddannelse.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 5, stk. 1.

Stk. 2. Rådet træffer afgørelse om præ-akkreditering på baggrund af akkrediteringsrapporten. Præ-akkrediteringen kan være positiv eller negativ.

Stk. 2. RÃ¥det træffer afgørelse om akkreditering pÃ¥ baggrund af akkrediteringsrapporten. Afgørelsen kan være en positiv akkreditering eller et afslag pÃ¥ akkreditering.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 5, stk. 2.

Stk. 3. En positiv præ-akkreditering gælder for en periode svarende til uddannelsens normerede studietid tillagt to år. Hvor præ-akkrediteringen omfatter flere uddannelser, jf. stk. 1, gælder præ-akkrediteringen for en periode svarende til den normerede studietid for det samlede studieforløb tillagt to år.

Stk. 3. En positiv akkreditering gælder for en periode svarende til uddannelsens normerede studietid tillagt to Ã¥r. Hvor akkrediteringen omfatter flere uddannelser, gælder akkrediteringen for en periode svarende til den normerede studietid for det samlede uddannelsesforløb tillagt to Ã¥r. Perioden fastsættes ved oprunding til hele kalenderÃ¥r.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 5, stk. 3. Det er tilføjet, at akkrediteringsperioden fastsættes ved oprunding til hele kalenderår.

Stk. 4. Rådet kan af egen drift eller efter anmodning fra ministeren for videnskab, teknologi og udvikling inden periodens udløb, jf. stk. 3, undersøge, om kriterierne fastsat i medfør af § 7 fortsat opfyldes. Såfremt kriterierne ikke er opfyldt, trækker rådet akkrediteringen tilbage. Universitetet skal orientere rådet, såfremt kriterierne ikke længere opfyldes, eller der er tvivl herom.

Stk. 4. RÃ¥det kan af egen drift eller efter anmodning fra ministeren for videnskab, teknologi og udvikling inden periodens udløb undersøge, om kriterierne fastsat i medfør af § 11 fortsat opfyldes. Hvis kriterierne ikke er opfyldt, trækker rÃ¥det akkrediteringen tilbage. Universitetet skal underrette rÃ¥det, hvis kriterierne ikke længere er opfyldt, eller der er tvivl herom. Hvis rÃ¥det trækker akkrediteringen tilbage, skal rÃ¥det straks indberette det til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling.

 

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 5, stk. 4. Det er tilføjet, at rådet straks skal indberette tilbagetrækning af en akkreditering til videnskabsministeren.

Stk. 5. Ved en negativ præ-akkreditering angiver rådet, hvorfor uddannelsen ikke kan præ-akkrediteres.

Stk. 5. Ved et afslag pÃ¥ akkreditering angiver rÃ¥det, hvorfor uddannelsen ikke kan akkrediteres.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 5, stk. 5.

§ 6. Danske universiteters udbud i Danmark af bachelor- og kandidatuddannelser samt masteruddannelser og anden deltidsuddannelse efter universitetsloven skal godkendes af Akkrediteringsrådet, jf. dog stk. 2 og 3. Godkendelsen forudsætter en positiv eller betinget positiv akkreditering, jf. § 4, stk. 3, eller en positiv præ-akkreditering, jf. § 5, stk. 2, og gælder for den samme periode som akkrediteringen eller præ-akkrediteringen.

§ 10. Bachelor- og kandidatuddannelser samt masteruddannelser og anden deltidsuddannelse, der udbydes i Danmark efter universitetsloven, skal godkendes af AkkrediteringsrÃ¥det med den virkning, at uddannelsen opnÃ¥r tilskud herefter, jf. dog stk. 3. Godkendelsen forudsætter en positiv eller betinget positiv akkreditering efter § 7, stk. 1, eller en positiv akkreditering efter § 9, stk. 2, og gælder for den samme periode som akkrediteringen.

 

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 6, stk. 1.

Stk. 2. Inden godkendelse efter stk. 1 indstiller rådet uddannelsens tilskudsmæssige indplacering, titel, specifikke adgangskrav for bacheloruddannelser, samt uddannelsens normerede studietid til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling. Rådet indstiller desuden eventuel fastsættelse af maksimumrammer for tilgangen til uddannelsen samt godkendelse af aftaler mellem danske og udenlandske universiteter i de tilfælde, hvor en del af uddannelsen gennemføres i udlandet.  

Stk. 2. Inden en godkendelse efter stk. 1 indstiller rÃ¥det uddannelsens tilskudsmæssige indplacering, titel, specifikke adgangskrav for bacheloruddannelser samt uddannelsens normerede studietid til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling. RÃ¥det indstiller desuden eventuel fastsættelse af maksimumrammer for tilgangen til uddannelsen.

 

Bestemmelsen er ændret som konsekvens af, at universitetsloven foreslås ændret, sådan at videnskabsministeren ikke længere skal godkende aftaler om fællesuddannelser. Dette er præciseret i bemærkningerne.

Stk. 3. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan træffe afgørelse om, at en uddannelse ikke kan godkendes i henhold til stk. 1, såfremt uddannelsen ikke opfylder lovgivningsmæssige krav, eller oprettelsen af uddannelsen vil føre til en samfundsøkonomisk uhensigtsmæssig anvendelse af offentlige midler. Det pågældende universitetet skal have lejlighed til at udtale sig, inden afgørelsen træffes.

Stk. 3. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan undtagelsesvis træffe afgørelse om, at en uddannelse ikke kan godkendes i henhold til stk. 1. Afgørelse herom træffes, hvor uddannelsen ikke opfylder lovgivningsmæssige krav, eller oprettelsen af uddannelsen ud fra en samfundsøkonomisk betragtning ikke skønnes hensigtsmæssig. Det pÃ¥gældende universitet skal have lejlighed til at udtale sig, inden afgørelsen træffes.

På baggrund af høringssvarene er ”undtagelsesvis” indsat i bestemmelsen. Endvidere er det i bemærkningerne tydeliggjort, at ministeren kun i særlige situationer kan benytte sig af muligheden for at stoppe en godkendelse.

Stk. 4. Rådet trækker en godkendelse efter stk. 1 tilbage inden periodens udløb, hvis akkrediteringen trækkes tilbage efter § 4, stk. 5, eller hvis præ-akkrediteringen trækkes tilbage efter § 5, stk. 4.

Stk. 4. Godkendelsen bortfalder, hvis akkrediteringen trækkes tilbage efter § 7, stk. 2, eller efter § 9, stk. 4.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 6, stk. 4.

Stk. 5. Rådet orienterer ministeren for videnskab, teknologi og udvikling om godkendelse efter stk. 1 og om tilbagetrækning af en godkendelse efter stk. 4.

Stk. 5. RÃ¥det skal straks indberette godkendelse efter stk. 1 til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 6, stk. 5, dog er sidste led om tilbagetrækning af godkendelse gået ud, da rådet skal indberette tilbagetrækning af akkreditering.

§ 7. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter kriterier for kvalitet og relevans samt nærmere regler om sagsgangen ved akkreditering, præ-akkreditering og godkendelse.

§ 11. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter kriterier for kvalitet og relevans samt nærmere regler om sagsgangen ved akkreditering og godkendelse.

Det er præciseret i bemærkningerne, at ministeren også har mulighed for at fastsætte regler om tidsfrister i akkrediteringsforløbet, men at hjemlen først forventes udnyttet, når der foreligger et tilstrækkeligt erfaringsgrundlag, og såfremt det viser sig hensigtsmæssigt.

§ 8. Akkrediteringsrådet akkrediterer og præ-akkrediterer videregående uddannelser på undervisningsministerens område efter de regler, der gælder herfor.

§ 12. AkkrediteringsrÃ¥det akkrediterer videregÃ¥ende uddannelser pÃ¥ undervisningsministerens omrÃ¥de efter de regler, der gælder herfor.

 

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 8, stk. 1.

Stk. 2. Akkrediteringsrådet akkrediterer og præ-akkrediterer videregående uddannelser på kulturministerens område. Kulturministeren fastsætter nærmere regler for akkreditering og præ-akkreditering samt kriterier for kvalitet og relevans.

Stk. 2. RÃ¥det akkrediterer videregÃ¥ende uddannelser pÃ¥ kulturministerens omrÃ¥de. Kulturministeren fastsætter nærmere regler for akkreditering samt kriterier for kvalitet og relevans.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 8, stk. 2.

Stk. 3. Kulturministeren beslutter, hvilken international anerkendt akkrediteringsaktør der skal varetage de faglige opgaver med akkreditering og præ-akkreditering på Kulturministeriets område. Det er en forudsætning, at akkrediteringsrapporten, som skal lægges til grund for Akkrediteringsrådets akkreditering, er udarbejdet efter kriterier fastsat i medfør af stk. 2.

Stk. 3. Kulturministeren beslutter, hvilken international anerkendt akkrediteringsaktør der skal varetage de faglige opgaver med akkreditering pÃ¥ kulturministerens omrÃ¥de. Det er en forudsætning, at akkrediteringsrapporten, som skal lægges til grund for rÃ¥dets akkreditering, er udarbejdet efter kriterier fastsat i medfør af stk. 2.

 

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 8, stk. 3.

Stk. 4. Akkrediteringsrådet kan akkreditere og præ-akkreditere uddannelser på uddannelsesinstitutioner under andre ministre efter aftale mellem ministeren for videnskab, teknologi og udvikling og vedkommende minister. Vedkommende minister kan fastsætte nærmere regler for akkreditering og præ-akkreditering samt kriterier for kvalitet og relevans.

Stk. 4. RÃ¥det kan efter aftale mellem ministeren for videnskab, teknologi og udvikling og vedkommende minister akkreditere uddannelser under andre ministre samt private lønnede uddannelser, der gennemføres hos en arbejdsgiver som led i et ansættelsesforhold. Vedkommende minister kan fastsætte nærmere regler for akkreditering samt kriterier for kvalitet og relevans.

Følgende led ”samt private lønnede uddannelser, der gennemføres hos en arbejdsgiver som led i et ansættelsesforhold” er indsat for at undgå en uhensigtsmæssig konkurrencesituation, hvor statslige og private arbejdsgivere behandles forskelligt. Dette er nærmere uddybet i bemærkningerne.

§ 9. Udenlandske og private danske uddannelsesinstitutioner kan anmode Akkrediteringsrådet om at akkreditere og præ-akkreditere udbud af uddannelser i Danmark, hvor uddannelsen svarer til de i § 3, stk. 1, nævnte uddannelser. Rådet akkrediterer og præ-akkrediterer uddannelserne efter reglerne i § 3, stk. 3, nr. 1 og 2, § 4, stk. 1-4 og stk. 6-8, § 5, stk. 1-3 og stk. 5, og § 7.

Bestemmelsen er udgået.

Bestemmelsen er taget ud af lovforslaget, dels på baggrund af høringssvarene, dels fordi der er lagt vægt på, at rådet skal have tid til at opbygge en institution, der først og fremmest skal have fokus på at få akkrediteret de mange uddannelser under de tre ministre. Det må på sigt overvejes, om der er behov for at udvide rådets kompetencer i forhold til de udenlandske og private danske uddannelsesinstitutioner. Dette er også beskrevet i de almindelige bemærkninger.

Stk. 2. I den periode, hvor akkrediteringen eller præ-akkrediteringen gælder, foretager det faglige sekretariat, jf. § 1, stk. 2, nr. 2, hvert andet år et tilsynsbesøg på uddannelsesinstitutionen. Det faglige sekretariat skal i forbindelse med besøget have adgang til alle relevante oplysninger.

Bestemmelsen er udgået.

Se ovenfor.

Stk. 3. Rådet kan inden udløbet af den periode, hvor akkrediteringen eller præ-akkrediteringen gælder, undersøge, om kriterierne fastsat i medfør af § 7 fortsat opfyldes. Såfremt kriterierne ikke er opfyldt, trækker rådet akkrediteringen eller præ-akkrediteringen tilbage.

Bestemmelsen er udgået.

Se ovenfor.

Stk. 4. Rådet trækker akkrediteringen eller præ-akkrediteringen tilbage, hvis det faglige sekretariat, som følge af forhold hos uddannelsesinstitutionen, ikke kan gennemføre tilsynsbesøg eller ikke kan få adgang til relevante oplysninger efter stk. 2.

Bestemmelsen er udgået.

Se ovenfor.

§ 10. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling afholder udgifter til Akkrediteringsinstitutionen. Undervisningsministeren og kulturministeren afholder på hver deres område udgifter til udarbejdelse af akkrediteringsrapporter.

§ 13. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling afholder udgifter til Akkrediteringsinstitutionen og til udarbejdelse af akkrediteringsrapporter efter § 8, stk. 1. Undervisningsministeren og kulturministeren afholder pÃ¥ hvert sit omrÃ¥de udgifter til udarbejdelse af akkrediteringsrapporter.

Følgende led ”og til udarbejdelse af akkrediteringsrapporter efter § 8, stk. 1” er indsat for at præcisere, at videnskabsministeren finansierer rapporter, som udarbejdes af en anden aktør end det faglige sekretariat, hvor dette skyldes faglige eller økonomiske hensyn.

Stk. 2. I det omfang Akkrediteringsrådet akkrediterer eller præ-akkrediterer uddannelser på uddannelsesinstitutioner under andre ministre, jf. § 8, stk. 4, afholdes udgifterne hertil af vedkommende minister.

Stk. 2. I det omfang AkkrediteringsrÃ¥det akkrediterer uddannelser under andre ministre, jf. § 12, stk. 4, afholdes udgifterne hertil af vedkommende minister.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 10, stk. 2.

Stk. 3. Akkrediteringsinstitutionen kan drive indtægtsdækket virksomhed.

Stk. 3. Akkreditering af uddannelser efter § 5, stk. 2, og private uddannelser efter § 12, stk. 4, udføres som indtægtsdækket virksomhed.

 

Ændringen er en konsekvens af, at høringsudgavens § 11 er udgået. Endvidere er den generelle hjemmel til at drive indtægtsdækket virksomhed ændret til at vedrøre specifikke områder.

§ 11. Akkrediteringsinstitutionen opkræver fuld betaling for akkreditering, præ-akkreditering og tilsynsbesøg efter § 3, stk. 2, og § 9, stk. 1 og 2.

Bestemmelsen er udgået.

Bestemmelsen er udgået, da den omhandler opkrævning af betaling for akkreditering efter høringsudgavens § 9, som er udgået. Den resterende del er flyttet til den nye § 13, stk. 3.

Stk. 2. Institutionen kan opkræve a conto-betaling for akkreditering, præ-akkreditering og tilsynsbesøg efter § 9, stk. 1 og 2.

Bestemmelsen er udgået.

Se ovenfor.

Stk. 3. Institutionen udarbejder et beregningsgrundlag til fastsættelse af betaling efter stk. 1.

Bestemmelsen er udgået.

Se ovenfor.

§ 12. Akkrediteringsrådet offentliggør alle akkrediteringsrapporter og en samlet oversigt over alle akkrediteringsansøgninger samt uddannelser, der er akkrediteret af Akkrediteringsrådet.

 

Bestemmelsen er flyttet til § 15.

Stk. 2. Akkrediteringsrådet afgiver hvert år en beretning om institutionens virksomhed.

 

Bestemmelsen er flyttet til § 15.

§ 13. Akkrediteringsrådets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. dog stk. 2.

§ 14. AkkrediteringsrÃ¥dets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. dog stk. 2.

 

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 13, stk. 1.

Stk. 2. Klager over retlige spørgsmål ved rådets afgørelser kan af parter indbringes for Universitets- og Bygningsstyrelsen senest 14 dage efter, at afgørelsen er meddelt parten.

Stk. 2. Klager over retlige spørgsmÃ¥l ved rÃ¥dets afgørelser kan af parter indbringes for Universitets- og Bygningsstyrelsen senest 14 dage efter, at afgørelsen er meddelt parten.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 13, stk. 2.

Stk. 3. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan delegere sine kompetencer efter loven til Universitets- og Bygningsstyrelsen og kan i den forbindelse bestemme, at styrelsens afgørelser ikke kan indbringes for ministeren.

Stk. 3. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan delegere sine kompetencer efter loven til Universitets- og Bygningsstyrelsen og kan bestemme, at styrelsens afgørelser ikke kan indbringes for ministeren.

Følgende led ”i den forbindelse” er udgået for at præcisere, at rekursen til videnskabsministeren også kan afskæres for klager efter stk. 2.

 

§ 15. AkkrediteringsrÃ¥det offentliggør alle akkrediteringsrapporter og en samlet oversigt over alle akkrediteringsansøgninger og resultatet heraf samt uddannelser, der er akkrediteret af rÃ¥det.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 12.

 

Stk. 2. RÃ¥det offentliggør hvert Ã¥r en beretning om institutionens virksomhed.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 12.

§ 14. Loven træder i kraft den 1. marts 2007, jf. dog stk. 2.

§ 16. Loven træder i kraft den 1. april 2007, jf. dog stk. 2.

Ikrafttrædelsestidspunktet er rykket.

Stk. 2. Lovens § 8 træder i kraft den 1. januar 2008.

Stk. 2. Lovens § 12 træder i kraft den 1. januar 2008.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 14, stk. 2.

Stk. 3. Akkrediteringsrådet udarbejder forslag til plan for akkreditering af alle universitetsuddannelser, som ved lovens ikrafttræden modtager tilskud i henhold til universitetsloven. Akkrediteringsplan samt budget herfor skal forelægges til godkendelse hos ministeren for videnskab, teknologi og udvikling inden udgangen af december 2007. Universitetet har pligt til at følge den godkendte akkrediteringsplan.

§ 17. AkkrediteringsrÃ¥det udarbejder forslag til plan for akkreditering af alle uddannelser, som ved lovens ikrafttræden modtager tilskud i henhold til universitetsloven. Akkrediteringsplanen og budget herfor skal forelægges til godkendelse hos ministeren for videnskab, teknologi og udvikling inden udgangen af december 2007. Universitetet har pligt til at afgive de nødvendige oplysninger til udarbejdelse af planen og til at følge den godkendte akkrediteringsplan.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 14, stk. 3, dog er det tilføjet, at universiteterne har pligt til at afgive de nødvendige oplysninger til udarbejdelse af planen.

Stk. 4. Rådet orienterer ministeren for videnskab, teknologi og udvikling, hvis universitetet ikke følger akkrediteringsplanen, jf. stk. 3.

Stk. 2. RÃ¥det underretter ministeren for videnskab, teknologi og udvikling, hvis universitetet ikke følger akkrediteringsplanen.

 

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 14, stk. 4.

 

Stk. 3. Undervisningsministeren fastsætter i samarbejde med rÃ¥det en plan for akkreditering af videregÃ¥ende uddannelser pÃ¥ undervisningsministerens omrÃ¥de.

 

Undervisningsministeriet har ønsket bestemmelsen med tilhørende bemærkninger indsat i forbindelse med høringen.

Stk. 5.  Kulturministeren fastsætter i samarbejde med Akkrediteringsrådet en plan for akkreditering af videregående uddannelser på kulturministerens område.

Stk. 4. Kulturministeren fastsætter i samarbejde med rÃ¥det en plan for akkreditering af videregÃ¥ende uddannelser pÃ¥ kulturministerens omrÃ¥de.

Svarer indholdsmæssigt til høringsudgavens § 14, stk. 5.

 

§ 18. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Bestemmelsen er ny.

 

Dok nr. 111436